Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

mizz skrev:
///Har förresten räknat ut kilopriserna i Soja och Krafft Protein. 1 Kg SRP i soja kostar 12 kronor och motsvarande i KP kostar 38 kronor. Priser hämtade hos Granngården.
Bara ett fel... Du kan aldrig ge ett kg smbrp via sojan, tänk på maxgivan 100 gr/100 kg häst. Det påstås att maxgivan är under diskussion men så länge jag inte sett några andra direktiv direkt från SLU så tar jag det med en nypa salt. För att få ett kg rent smbrp går det åt 2,56 kg soja om jag räknat rätt...
//marti - som inte använder soja till hästar av födsel och ohejdad vana...
 
Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

Du kan aldrig ge ett kg smbrp via sojan,

Har aldrig påstått ngt dylikt, men förstår påpekandet. Detta är bara en jämförelse för kostnaden rent SRP. Men man kan inte gå efter det heller utan man får titta på sin foderstat för att se vad som bäst fyller ut det som saknas. Det ingår så mkt annat än bara SRP.

En annan sak i samma anda, varför efterfrågas kvoter/högsta kvot. Insatt i en foderstat blir det ju en helt annat läge, det är inte sagt att den högsta kvoten ger den önskade kvothöjningen man suktade efter.
 
Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

marti130 skrev:
Gallor och utslag kan vara en bidragande faktor...

Även om man ger det så att kvoten i den totala foderstaten inte överstiger 6? :confused:
 
Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

De är ganska så kräsna faktiskt.
De vill ha sådant som smakar gräs eller spannmål.
T.o.m. betfor kan vara knepigt.
 
Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

Inte_Ung skrev:
De är ganska så kräsna faktiskt.
De vill ha sådant som smakar gräs eller spannmål.
T.o.m. betfor kan vara knepigt.

Vad är det för hästar du har? Var det islänningar du hade? *minns inte*

Jag har svårt att föreställa mig hästar som inte vill äta nåt, jag har ju bara ägt en nsv brukssto som kastade sig på allt i matväg.
haha, det enda hon inte ville äta var en annan hästs bajs eller filmjölk (skulle prova en gång för länge sen när hon var lös i magen).
Först trodde hon att MUMS nu får jag min krubba :d och kastade sig på det och t.o.m. tog en tugga innan hon märkte att BLÄÄ, vad är detta?? Och såg väldigt beviken ut. :rofl:
 
Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

Jessica skrev:
Jag har lärt mig att inte något som odlas i Sverige innehåller selen i nån mängd att räkna med eftersom det råder brist i våra marker.
Jo, det stämmer egentligen det också.
I vissa tabeller så finns det och i vissa inte.
Men då toleransen för maxdos enligt "Hästen Näringsbehov och fodermedel" är 30ggr dagsbehovet, så är det ingen direkt fara att förutsätta att selenhalten i lusern är noll och intet.
 
Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

Jessica skrev:
Men hur kopplar du priset till kvoten??? Betalar du olika för grovfodret beroende på Smrp/MJ-kvot?
Ja visst, inte betalar jag 2,50 för ett hö med 15-20g smrp i.
Aldrig, då så handlar jag av någon annan eller betalar en(1) krona.

När jag köpte ensilaget så satt jag med 5 olika analyser och valde.
Sedan så bjöd jag på det parti som jag hade valt ut åt mig.

Jag köper ju bara om jag får kvalitet efter pris.
 
Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

Islandshästar.
Nordsvensken och shettisen äter allt, även det som kanske inte var mat.
 
Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

milly skrev:
Någon som vet varför soja har så himla dåligt rykte?!
Jag tror, men här så är jag på både hal och tunn is.
För det här kan jag inte så bra.

Att soja bryts ned tidigt i matsmältningssystemet och därför ger större risker än fodermedel som bryts ned sent.
Och det skulle då bero på att stötdosen blir kraftigare när inte det stora tarmpaketet buffrar i tiden.

Men här så gissar jag då och är inte säker alls.
 
Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

Inte_Ung skrev:
Islandshästar.
Nordsvensken och shettisen äter allt, även det som kanske inte var mat.

Brukar isisar vara kräsna alltså? Självklart finns det alltid undantag inom alla raser men jag trodde att isisar tillhörde gruppen "kastar-sig-på-allt-i-matväg" (dvs oftast ponnyer o kallblod) och har enorm aptit.

Men där ser man! Dina isisar är lite kräsna men nordisen och shettisen är av samma "släkt" :d :D . Åt dom b-jästen också? :angel: *dumfråga*
 
Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

milly skrev:
Åt dom b-jästen också? :angel: *dumfråga*
Inte dum fråga.
Men jag vet inte.
B-jästen var för länge sedan dissad som foder hos mig när de kom in i mitt liv.

Halvblodet som jag hade före Islandshästarna åt b-jäst, så jag var lätt besviken att inte islänningarna också gjorde det.
 
Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

marti130 skrev:
Gallor och utslag kan vara en bidragande faktor...
//marti

Dessa symtom visar sig ofta om man introducerar soja för mycket för fort... men backar man o ger lite mindre så kan man ibland höja igen utan problem.

Gallor får hästarna ofta av obalans i kroppen. Min häst har inte haft en galla sedan jag började räkna foderstat, inte ens på morgonen, o han hade gallor på alla fyra benen för några år sen.

mvh Jessica
 
Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

Inte_Ung skrev:
Ja visst, inte betalar jag 2,50 för ett hö med 15-20g smrp i.
Aldrig, då så handlar jag av någon annan eller betalar en(1) krona.

När jag köpte ensilaget så satt jag med 5 olika analyser och valde.
Sedan så bjöd jag på det parti som jag hade valt ut åt mig.

Jag köper ju bara om jag får kvalitet efter pris.

Aha... ja så går det då inte till hos oss... :crazy: Jag betalar 1,5 för ett hö som har 24 smrp, medan min stallgranne o min mamma betalar 1,3 för ett hö med ca 60 gr smrp... :angel:

Som tur är får jag byta ett par kg av mitt skräphö mot det bättre höet o det hjälper ju upp foderstaten en del...

mvh Jessica
 
Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

Jessica skrev:
Aha... ja så går det då inte till hos oss... :crazy: Jag betalar 1,5 för ett hö som har 24 smrp, medan min stallgranne o min mamma betalar 1,3 för ett hö med ca 60 gr smrp... :angel:
Det låter inte kul! Tur att mamma och stallkompis är hyggliga. När man som jag varit med i leken ett tag så skaffar man sig ett "nät" av leverantörer bland bönderna runtomkring. Så jag gör som I_U, jag väljer år från år vem jag handlar av. I år blev det två partier, ett med 7 Mj och 30 smbrp och ett med 8 mj och 65 smbrp. Dissade ett som hade över 8 i kvot...

När det gäller soja eller foder överhuvudtaget är min grundtanke den att jag väljer de fodermedel som utgör så liten risk som möjligt för mina hästar...
//marti
 
Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

marti130 skrev:
Så jag gör som I_U, jag väljer år från år vem jag handlar av.
Jag har haft samma leverantör av hö i 15 år nu.
Det finns ingen som kan producera bättre hö.
Och det handlar inte bara om kvot nu, utan även om hygien.
Det höet dammar aldrig alls.

Ensilage har jag köpt i år bara för att jag fick ett bra erbjudande.
Jag skall sen are i vår testa några ensilagebalar från en annan leverantör också, för att undersöka kvaliteten.
 
Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

Inte_Ung skrev:
Jag har haft samma leverantör av hö i 15 år nu.
Det finns ingen som kan producera bättre hö.
Och det handlar inte bara om kvot nu, utan även om hygien.
Det höet dammar aldrig alls.

Ensilage har jag köpt i år bara för att jag fick ett bra erbjudande.
Jag skall sen are i vår testa några ensilagebalar från en annan leverantör också, för att undersöka kvaliteten.
Jag trodde du satt och valde via analyser från flera leverantörer inte flera analyser från samma... Mitt misstag! Jag har fyra olika leverantörer som jag kan välja att köpa från. Ibland blir det från en, ibland från fler beroende på vad de har och, inte att förglömma, hur mycket de kan sälja av. Du har så rätt i att kvot inte är allt, hygienen är minst lika viktigt. För att inte tala om förvaringen...
//marti
 
Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

Tycker du argumenterar sunt Jessica, och jag håller med dig i väldigt mycket! Jag respekterar verkligen din åsikt, så håll dig kvar i tråden :bow: :)

Till exempel att även om lusern-pellets räknas till grovfoder "i magen" på hästen, så känns det inte som grovfoder i tuggandet. Och jag vill gärna ha ät-sysselsättning i form av grovfoder till min häst de timmar han står i boxen (inte kilovis med pellets eller puré).

Uppskattade också din hjälp med foderstaten i höstas.
(Pst! Din inbox blev full så jag kunde inte svara ditt sista PM.)
Du maxade grovfodergivan och korrigerade kvoten med hjälp av sojan och liten mängd kraftfoder. Precis en sån foderstat jag gillar, med så mycket grovfoder som möjligt, och även om jag var fundersam på sojan så ville jag gärna testa.

Sojamjölet har funkat bra på min häst vad jag vet, har inte märkt av t ex gallor, och introducerade det lite i taget under en lång period.

Så egentligen, vad är problemet kan man fråga sig :angel: .

Anledningen till att jag var så fundersam, och startade denna tråden, är just diskussioner som förekommit i andra trådar på buke, samt att säljaren på granngården senast sa "sojamjöl till häst - var försiktig, hästen kan få gallor och utslag och allt möjligt!". Lät hel-läskigt, samtidigt är ju hon en "helt vanlig människa" med en "helt vanlig åsikt".

Så därför ville jag ta reda på om det finns likvärdiga prisvärda alternativ, framförallt inför nästa års foderstat. (Jovisst, räknar kallt med skrutthö nästa år åxå :cool: )

Men jag har verkligen uppskattat din närvaro i denna tråden :bow:
 
Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

Tuva-Li skrev:
Till exempel att även om lusern-pellets räknas till grovfoder "i magen" på hästen, så känns det inte som grovfoder i tuggandet.
För dig eller för hästen?
Hur hästens matsmältnings-system mår måste väl ändå gå före ditt tyckande?

Tuva-Li skrev:
Och jag vill gärna ha ät-sysselsättning i form av grovfoder till min häst de timmar han står i boxen (inte kilovis med pellets eller puré).
Du vill?
Är det inte bättre att ta reda på vad hästen mår bäst av?

Tuva-Li skrev:
Så egentligen, vad är problemet kan man fråga sig :angel: .
Att soja inte är ett naturligt foder för hästar.
Och att det inte är ekologiskt på något vis och inte miljövänligt.
Samt att det på sikt tar livet av annat här på jorden.

En liten bagatell sisådär bara.

Tuva-Li skrev:
(Jovisst, räknar kallt med skrutthö nästa år åxå :cool: )
Prova med att hitta en duktigare höproducent i stället för att köra skrutthö.
Eller gå över till ensilage.

Nu så skall jag gå ut och fodra hästar med lokalodlat korn samt Svenskodlat linfrö.
 
Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

Jag tycker också att Jessica har sunda åsikter om foder och har försökt att "försvara" henne här i tråden.
och jag förstår vad hon menar med att pellets inte är riktigt som grovfoder... det har jag skrivit. Jag ser pelletsen på samma sätt även om jag vet att de räknas till grovfoder när de väl kommer till magen. :smirk:

Men jag tycker inte heller att Inte_Ung gör nåt fel med sin utfodring. Det verkar vettigt på sitt sätt! H'n ger nog sina hästar alldeles tillräckligt av strå ändå, vad jag förstått.
 
Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

Du vill?
Är det inte bättre att ta reda på vad hästen mår bäst av?

Nu måste jag lägga mig i lite här...
Varför argumenterar du mot hästens behov av att tugga? :confused: Är det inte ganska klart genom forskning att det ÄR ett stort behov hos hästen? Rätta mig om jag har fel. :crazy:


Att soja inte är ett naturligt foder för hästar.

Det enda som, mig veterligen, ÄR naturligt för hästen är GRÄS (coh torkad gräs möjligtvis dvs hö).
Hästen äter inte spannmål heller i det naturliga!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ponnyskrället har ännu en gång ledsnat på menyn, och just nu är han synnerligen svårflirtad. Jag har klurat och googlat och försökt...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 858
T
Foder & Strö Hur kan Super-G från Fibergi ge det där lilla extra som inte andra kraftfoder gör? Jag kan inget om foder men börjar fundera nu när vi...
Svar
10
· Visningar
1 288
Senast: traff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp