Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

Mustang skrev:
*kl*Så rent teoretiskt till en fiktiv häst (:angel: ) som i dagsläget måste äta 3 kg lusernpellets om dan för att det ska bli något sånär vettigt i kvot pga skräpvärden på hö, skulle man kunna byta en del av lucernen mot KP, och i sådana fall hur stor del?
För att fortsätta på den teoretiska banan...Krafft lucern innehåller ca 8,5 Mj, 105 gr smbrp, 13 Ca, 2,8 P, 1,6 Mg och 0,4 mg selen. KP innehåller 12 Mj och 330 gr smbrp, 4 Ca, 3 P, 2 Mg och 0 mg selen. Som du förstår är det inte bara Mj och protein som påverkas av ett byte utan även mineralerna... Fram med miniräknare och papper & penna. Vill du hjälp med räknandet får du PM:a.
//marti
 
Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

Jessica skrev:
Hur gör man när man serverar det fel????
Serverar på ett sätt som gör att hästen inte äter det.

Jessica skrev:
Tror inte på att en häst tuggar 1 kg uppblött pellets på samma sätt som den gör med 1 kg hö...
Det är inte tuggandet som är det intressanta, det är hur hästen spjälkar och tar upp näringen i sin matsmältningskanal som är det viktiga.
Behöver hästen tugga, så kan den tugga på halm.

Jessica skrev:
Jag föredrar hö/silage framför pure till min häst.
Frågan är ju vad hästen föredrar, det är ju den som skall äta det hela.
Mina hästar råkar gilla puré.
 
Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

Jessica skrev:
. 3 kg lucern ger hutlösa mängder kalcium helt i onödan.
Det balanseras fint upp av att man blandar med sädkross.

När jag har haft hö som haft lågt värde på proteinet, så har i samtliga fall även värdet på kalcium också varit lågt.
Och då fyller lusern på bra så att man inte behöver några mineraler mer än selen.
 
Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

JohanHanssons lusernpellets för 3,15/kg innehåller:
122g smrp, 7,1MJ, 9,7g Ca och 2,7g P.
Det är lättare att passa in då det har lägre Ca/P och högre protein/MJ kvot.
Och så är det billigare.
 
Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

Jessica skrev:
Men lucernpellets räknas inte till grovfoder, utan det gör endast hacket...
mvh Jessica
Det där kan väl inte vara rätt...:confused:

Vår gamla hingst har fri tillgång på luzernpellets p.g.a. taskiga tänder.

Fungerar alldeles utmärkt. :d

AM
 
Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

Inte_Ung skrev:
Det balanseras fint upp av att man blandar med sädkross.

Förklara hur...

Inte_Ung skrev:
När jag har haft hö som haft lågt värde på proteinet, så har i samtliga fall även värdet på kalcium också varit lågt.
Och då fyller lusern på bra så att man inte behöver några mineraler mer än selen.

Men så kan man inte säga generellt... kanske inte bara jag som far med osanningar. :angel:

//Jessica
 
Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

Inte_Ung skrev:
Serverar på ett sätt som gör att hästen inte äter det.


Kom med exempel är du snäll...gärna utan underliggande fnysningar o ironiska kommentarer.

Inte_Ung skrev:
Det är inte tuggandet som är det intressanta, det är hur hästen spjälkar och tar upp näringen i sin matsmältningskanal som är det viktiga.
Behöver hästen tugga, så kan den tugga på halm.

Håller inte alls med... klart som f-n att själva tuggtiden är intressant!!! O om man ger halm så måste man ge ännu mer protein, eftersom halm sänker smrp/mj-kvoten, det blir en stigande spiral.


Inte_Ung skrev:
Frågan är ju vad hästen föredrar, det är ju den som skall äta det hela.
Mina hästar råkar gilla puré.

Har den något val???

//Jessica
 
Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

Nafayette skrev:
Det där kan väl inte vara rätt...:confused:

Vår gamla hingst har fri tillgång på luzernpellets p.g.a. taskiga tänder.

Fungerar alldeles utmärkt. :d

AM

Har redan blivit tillrättavisad i den här frågan....:crazy:

mvh Jessica
 
Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

Inte_Ung skrev:
Far inte fram med osanningar är du snäll.

Förstår inte varför du känner ett sånt behov av att vara överlägsen mot mig?!?

Har inte gjort nåt annat än att inte hålla med dig...

Hela diskussionen med dig gör att jag blir lite nyfiken på vad du kan ang foderstatsberäkning... dvs kvoter vad gäller mj, protein o mineraler... samt selen-behov etc...

//Jessica
 
Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

Jessica skrev:
Förklara hur...
Jag ställer pelletsen i blöt i 2-3 gånger så mycket vatten i volym som pellets minst 20min men max några timmar.
Sedan så blandar jag ner volymmässigt lika mycket sädkross, oftast blandkross havre/korn.
Blandningen ser ut som ett mellanting mellan müsli från ICA och START.
Och ännu så har ingen häst tröttnat på denna blandning.

Jessica skrev:
Men så kan man inte säga generellt...
Med litet räknande så brukar det allt gå bra med det.
Just nu så har jag ett förtorkat ensilage, hösilage, som ger allt som hästarna behöver utom selen.
 
Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

milly skrev:
Vilka fodermedel menar du då? och hur mkt selen har dom fodermedlen då? För soja innehåler ju också en hel del selen (0.2-0.4mg/kg).

T ex Pluss Grön (smrp/MJ-kvot på 20), som innehåller 1,2 mg selen, dvs man bör inte ge mer än 1 kg till en häst på 600 kg.

Ett annat exempel är Vitafor Proteinmineral (kvot på 33), innehåller 6 mg selen, dvs man kan inte ge mer än några 100 gr, vilket gör det ganska meningslöst att använda som protien-tillskott även om det innehåller massor med protein.

O så har vi Fibergi Müsli (kvot på ca 10) som innehåller 2,1 mg selen, dvs inte mer än 0,5 kg till stor häst.

Anser inte att soja innehåller så värst stora mängder selen eftersom man sällan ger mer än några 100 gr av det.

mvh Jessica
 
Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

Jessica skrev:
Kom med exempel är du snäll...gärna utan underliggande fnysningar o ironiska kommentarer.
Det var inte menat så.
Men hästar är olika och ibland så måste man prova sig fram för att komma på vad den enskilda hästen helst äter.

Jessica skrev:
Håller inte alls med... klart som f-n att själva tuggtiden är intressant!!! O om man ger halm så måste man ge ännu mer protein, eftersom halm sänker smrp/mj-kvoten, det blir en stigande spiral.
Om du är ute efter "ät-tid" så är uppblött lusernpellets mycket bra.
För när det blandas med vatten och sväller, så blir det jättemycket volym som ger hästen göra med att äta ganska så länge.
Ibland så är det dock en nackdel med denna jättevolym, och det är när man har svårt att få hästen att äta tillräckligt mycket totalt.

Jessica skrev:
Har den något val???
Ja, de kan ju gå och äta höet eller ensilaget i stället om det skulle vilja det.
Men det valde alltid luserngröten före det mesta annat.
EDEL pellets från JohanHansson är dock favorit nr:1.
 
Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

Jessica skrev:
Hela diskussionen med dig gör att jag blir lite nyfiken på vad du kan ang foderstatsberäkning... dvs kvoter vad gäller mj, protein o mineraler... samt selen-behov etc...
I princip allt.
Dock är Gammeln och HelenaHandberg några strån vassare.
De kan även räkna på de enskilda aminosyrorna, det kan inte jag.
Utan där så får jag höfta.
 
Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

Inte_Ung skrev:
I princip allt.
Dock är Gammeln och HelenaHandberg några strån vassare.
De kan även räkna på de enskilda aminosyrorna, det kan inte jag.
Utan där så får jag höfta.

Men jag tycker ändå att du generaliserar för mycket... man måste ju se till vad individen man skriver till äter totalt sett o inte rakt av säga att lucern-pellets löser alla problem.

Jag fick den känslan när jag läste det du skrev. Ville komma med alternativ som faktiskt oxå fungerar o att man inte behöver ruinera sig för att få till en helt ok foderstat, även med lite sämre grovfoder. Det är inte alla som kan köpa ditt billiga lucern o har ditt dyra hö... så de flesta får betydligt större skillnad om de ska byta hö mot lucern.

Sedan tror jag fortfarande att en häst mår bättre av att tugga 1 kg hö än 1 kg uppblött lucern-pellets med tanke på slitning av tuggytorna. O jag vill hellre ge ett bra hö om det finns att få tag i.

Sedan kan man ju fortsätta på den politiskt korrekta inställningen till foder oxå... Vart tillverkas Lucernet??? Ska det transporters från ex Tyskland o Danmark så är det inte nåt vidare för miljö... med tanke på vad lastbilarna som kör det spyr ut... :crazy:

Då borde ju KP vara ett bättre alternativ eftersom det grundas på protein från potatis, som kan odlas i Sverige.

//Jessica
 
Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

Jessica skrev:
Men jag tycker ändå att du generaliserar för mycket... man måste ju se till vad individen man skriver till äter totalt sett o inte rakt av säga att lucern-pellets löser alla problem.

Jag fick den känslan när jag läste det du skrev. Ville komma med alternativ som faktiskt oxå fungerar o att man inte behöver ruinera sig för att få till en helt ok foderstat, även med lite sämre grovfoder.
Jag har provat dina föreslagna alternativ.
Samt en massa andra alternativ också.
Och jag har de senaste 15 åren haft sisådär 10-15 hästar att fodra.
Inget har någonsin varit lika billigt och gett samma goda resultat som lusern blandat med sädkross.

Jessica skrev:
Det är inte alla som kan köpa ditt billiga lucern o har ditt dyra hö... så de flesta får betydligt större skillnad om de ska byta hö mot lucern.
Alla kan köpa mitt billiga Lusern, Hansson har återförsäljare över hela landet.
Men om man som jag betalar 2,50 för höet, så skall det bara behövas lusern till dräktiga och lakterande ston samt föl och unghästar.
Det har en protein/MJ kvot på 6,5.

Jessica skrev:
Sedan tror jag fortfarande att en häst mår bättre av att tugga 1 kg hö än 1 kg uppblött lucern-pellets med tanke på slitning av tuggytorna. O jag vill hellre ge ett bra hö om det finns att få tag i.
Det vill jag också.
Och det gör jag också.
Ensilage kvot 7,5 ts 54%.
Men det är inte alla förunnat att kunna göra det.

Jessica skrev:
Sedan kan man ju fortsätta på den politiskt korrekta inställningen till foder oxå... Vart tillverkas Lucernet??? Ska det transporters från ex Tyskland o Danmark så är det inte nåt vidare för miljö... med tanke på vad lastbilarna som kör det spyr ut... :crazy:
Lucernet tillverkas i Sverige.
Det är en baljväxt och alltså släkt med klöver.
Och när det odlas så kallas det för blålusern eller alfalfa.
Fröna odlas för att bli alfalfa-frön till böngroddar.
Pelletset, hacket, är restprodukten, halmen, från den odlingen.
Det är därför som priset kan bli så behagligt.
Det är ett MYCKET politiskt korrekt foder att ge.

Jessica skrev:
Då borde ju KP vara ett bättre alternativ eftersom det grundas på protein från potatis, som kan odlas i Sverige.
Ja, det är ett alldeles utmärkt foder på alla de sätt.
Bra egenskaper och oerhört politiskt korrekt.
Men litet dyrt.
 
Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

Inte_Ung skrev:
Alla kan köpa mitt billiga Lusern, Hansson har återförsäljare över hela landet.

Jag kikade på deras hemsida, och såvitt jag kan se finns inga återförsäljare i södra Sverige? Å andra sidan verkar de ha Fibergi med i sitt sortiment, och det säljer ju vår lokala butik.
 
Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

Du får väl be dem ta hem EDEL-foder då.
En helt ny marknad öppnar sig.

Men jag tror att även Åsebro Foder har lika billiga lusernpellets.
Kollade, de var t.o.m. billigare.
 
Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

Du råkar inte ha prisuppgifter på deras färdigfoder också?
 
Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

Krafft lucern innehåller ca 8,5 Mj, 105 gr smbrp, 13 Ca, 2,8 P, 1,6 Mg och 0,4 mg selen.

Innehåller verkligen Krafft lucern något selen alls? Det står inte i deras "näringsinnehållsdeklaration"? Jag ger själv Krafft lucern, och det ska inte innehålla selen så vitt jag förstår?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ponnyskrället har ännu en gång ledsnat på menyn, och just nu är han synnerligen svårflirtad. Jag har klurat och googlat och försökt...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 858
T
Foder & Strö Hur kan Super-G från Fibergi ge det där lilla extra som inte andra kraftfoder gör? Jag kan inget om foder men börjar fundera nu när vi...
Svar
10
· Visningar
1 288
Senast: traff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp