Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

Köp lusern på annat ställe.
Jag ger 3,15/kg i 25kg säck.
 
Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

... och jag ger nästan det dubbla :crazy:
 
Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

Men det är pellets då, som jag måste blöta.
Men jag vill ha "grötfoder" till min 28 år gamla häst, så för mig blir det rätt.
 
Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

Du kan ge Racing Greenline som är hömjölspellets som du kan ersätta 1-3kg hö/dag med innehåller 100g SRP/kg foder och 8.8MJ/KG FODER.Är ett väldigt prisvärt alternativ.Eller Racing Protein som innehåller 180g SRP/kg foder och 12 MJ.Proteinet innehåller högklassigt aminosyrakompleterat mjölk och växtprotein.Det innehåller även Betain som motverkar mjölksyra.Det blir en väldigt liten mängd.
För mera information om Racingfoderserien gå in på www.finskafoder.com
Dom har även i sitt sortiment linfrökross som du tar varmt vatten från kran och blötlägger i 10-15 min så är det klart suveränt för magen.Säcken är på 10kg och kostar ca 100kr men du använder inte så mycket/DAG SÅ DAGSKOSTNADEN BLIR VÄLDIGT LÅG.
 
Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

knapplån...

Personligen förstår jag inte alls varför folk är så rädda för soja????

Har gett det i flera år nu... runt 400 gr per dag... o har inte sett några nackdelar alls, snarare tvärtom.

Så länge man håller koll på sin foderstat så är soja inte farligare än nåt annat fodermedel. Vet man däremot inte vad hästen får i sig så tycker jag inte man ska experimentera med soja... det är inget tillskott man ska ge bara "utifallatt"...

Förresten så är maxgivan på soja borttagen, då man har kommit fram till att för mycket lättsmält protein, för fort, kan vara skadligt... o inte sojan i sig.

Läste det i en tråd här på Buke för 1-2 år sen, o där fanns källhänvisningar etc.

mvh Jessica
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

marti130 skrev:
Även Lupin-frön är ett proteinfodermedel enlig Planck och Rundgren! Har någon nånsin hört talas om det? Ger 10,8 Mj och 342 gr smbrp per kg, kvot på 31,7. Tycker jag hållt på länge men lupinfrön har jag då aldrig hört talas om i hästmat...
//marti - som planerar att så igen trädgårdslandet med lupiner...

Det tycker jag känns lite konstigt med tanke på att hästarna blir "fulla" på Lupiner... Mosters åsna stod alltid med huvudet i Lupin-ståndet, så jag skulle tro att det är lätt beroendeframkallande också.. Hon hoppade över allternativt spränge staketet för att komma dit..

Men det var ju lite roande att se henne raggla runt på gårdsplanen..:angel:

Å andra sidan blev hon 34 och var "lupinist" i 15 år, så tok-giftigt kanke det inte är..

Vad vet väl jag?
 
Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

Jessica skrev:
Personligen förstår jag inte alls varför folk är så rädda för soja????
För mig så är det ett politiskt ställningstagande.
Soja är mat för människor och skall inte fraktas runt jorden för att bli hästmat till rika svenskar.
Våra hästar kan gott äta inhemskt foder.
 
Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

Inte_Ung skrev:
För mig så är det ett politiskt ställningstagande.
Soja är mat för människor och skall inte fraktas runt jorden för att bli hästmat till rika svenskar.
Våra hästar kan gott äta inhemskt foder.

Mmmm.. det är helt sant... hoppas du inte har din häst på torv då...:rofl:

Nä... skämt åsido... Politiska ställningstaganden är oxå viktiga.

Men tyvärr så måste pengar o hästen välmående oxå vägas in... Det enda alternativ som finns för mig är Krafft Protein o det är alldeles för dyrt... ca 250 spänn per säck dyrare än sojan.

O om jag väljer ett proteintillskott med lägre kvot så måste jag ge hästen mindre grovfoder, vilket inte är acceptabelt för mig.

Men jag respekterar absolut din ståndpunkt...:bow:

//Jessica
 
Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

Håller med.. Lupiner kan i större mängd och framförallt för barn (människo) vara giftigt och beroendeframkallande. Dock tror jag att man kunde göra något med dem så de gick att äta. Precis som man förväller murklor... :)

Källanvisningar har jag inga, någon bok mamma hade för länge sedan. Kanske har ändrat sig?

/JS
 
Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

Jessica skrev:
Mmmm.. det är helt sant... hoppas du inte har din häst på torv då...:rofl:
Nej, inte det heller numera.
Av samma anledning då.
Här så är det spån och halm som gäller.

Jessica skrev:
O om jag väljer ett proteintillskott med lägre kvot så måste jag ge hästen mindre grovfoder, vilket inte är acceptabelt för mig.
Men blir det verkligen så?
Om du fodrar med massor av lusern då?
Lusern räknas ju som grovfoder och innehåller 120g smrp/kg.
Jag betalar 3,15/kg för lusernet och 2,50 för höet.
Så att byta ut ett kg hö mot lusern, kostar 65 öre för 90g smbrp.
Det tycker då jag är oslagbart.
 
Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

Uppgifterna om lupinfrön är tagna ur boken "Hästens näringsbehov och utfodring" av C. Planck och M. Rundgren senaste upplagan (2005)! Kollade även i senaste häftet (2004) från SLU "Utfodringsrekommendationer för häst", även i den tabellen med proteinfodermedel finns lupin med... Som jag skrev har jag aldrig under alla år hört talas om lupinfrö som något man ger till hästar!
//marti
 
Senast ändrad:
Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

nordis skrev:
Dom har även i sitt sortiment linfrökross som du tar varmt vatten från kran och blötlägger i 10-15 min så är det klart suveränt för magen.
Har du någon källa till detta? Vi har haft en lång och ingående diskussion i en annan tråd om krossning räcker för att få bort vätecyaniden. Hela linfrö måste ju kokas för att frigöra giftet. Jag vill verkligen veta!
//marti
 
Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

400g soja ger 154g smpr.
Byt ut 2kg hö mot 2kg lusern och få 180g smpr för 1,30.
 
Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

Inte_Ung skrev:
För mig så är det ett politiskt ställningstagande.
Soja är mat för människor och skall inte fraktas runt jorden för att bli hästmat till rika svenskar.
Våra hästar kan gott äta inhemskt foder.
:bow:

Jag fick sådana sköna 70-talsvibbar...
//marti
 
Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

Det stämmer bra det.
Jag var ung på 70-talet och jättemycket FlowerPower.
 
Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

Pluss Grön heter det och är relativt nytt. På Lantmännen. Det är krafftfoder som är lämpligt till växande föl. dräktiga ston eller när proteinet behöver höjas. Det har mera vitaminer och mineraler än vanliga kraftfoder så det passar till äldre hästar också. Har inte använt det till egna hästen än (ska gå över på det sen), men en ponny i stallet får det och det fungerar bra.
 
Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

Jag har en gg i tiden räknat ut vad proteinet i de olika proteinfodren kostade och kom fram till att, sojan låg först med krafft protein på god tvåa. De andra kommer jag inte ihåg. Det var, som sagt, ett tag sedan så det kan ha ändrat sig/kommit in nya kandidater på listan. Kanske dags att göra en uppdatering.
 
Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

Inte_Ung skrev:
Nej, inte det heller numera.
Av samma anledning då.
Här så är det spån och halm som gäller.


Men blir det verkligen så?
Om du fodrar med massor av lusern då?
Lusern räknas ju som grovfoder och innehåller 120g smrp/kg.
Jag betalar 3,15/kg för lusernet och 2,50 för höet.
Så att byta ut ett kg hö mot lusern, kostar 65 öre för 90g smbrp.
Det tycker då jag är oslagbart.


Jag betalar 1,50 för mitt hö o ca 5 kr för lucernet. Jag tycker att hö är bättre än lucernhack... många hästar tröttnar på att stå o pilla med lucern... tror inte på givor över nåt kg vad gäller lucern. Kalciumgivan blir jättehög o hästen tröttnar på lucernet.

Ger hellre mer hö o soja/Krafft Protein än Lucern, o nu har jag haft sån himla tur att jag fått byta 2 kg av mitt undermåliga hö mot riktigt bra hö så jag har kunnat sänka sojagivan betydligt.

Kraffts Lucern innehåller 105 gr smrp/kg, det är Hippos Lucern som innehåller 120 o det finns, vad jag vet, endast i pellets-form.

mvh Jessica
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

bigganl skrev:
Pluss Grön heter det och är relativt nytt. På Lantmännen. Det är krafftfoder som är lämpligt till växande föl. dräktiga ston eller när proteinet behöver höjas. Det har mera vitaminer och mineraler än vanliga kraftfoder så det passar till äldre hästar också. Har inte använt det till egna hästen än (ska gå över på det sen), men en ponny i stallet får det och det fungerar bra.

Jag ger Pluss Grön till min häst o det funkar jättebra, är verkligen helnöjd.

Pluss Grön hette Breed förut så det är inte alls särskilt nytt... har funnits länge.

mvh Jessica
 
Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

Inte_Ung skrev:
Det stämmer bra det.
Jag var ung på 70-talet och jättemycket FlowerPower.
*viskar så att trådskaparen inte hör*
Det var tider det! FNL, Atomkraft Nej Tack, KPMLr osv. Det är nästan så jag blir sugen på att demonstrera...
//marti
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ponnyskrället har ännu en gång ledsnat på menyn, och just nu är han synnerligen svårflirtad. Jag har klurat och googlat och försökt...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 858
T
Foder & Strö Hur kan Super-G från Fibergi ge det där lilla extra som inte andra kraftfoder gör? Jag kan inget om foder men börjar fundera nu när vi...
Svar
10
· Visningar
1 288
Senast: traff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp