Sv: Proteintillskott/koncentrat, finns det något alternativ?
Jo, sen är det väl en fråga om hur mycket fett och hur mycket glukos IRL med?
Alltså jag ifrågasätter ingenstans det du länkade. Men dels gav de oral glukos, och dels så 'high fat diet'. Var går gränsen så att säga? Att addera extra MJ till de IR-hästar som har svårt hålla hullet uppe är ju också studerat, och då utan negativa effekter. Men då har det handlat om en foderstat låg på socker och stärkelse och t ex 3/4 cup olja (rice bran oil). 3/4 cup är knappt 2 dl förresten.
Så, var går gränsen för high fat diet, och vad händer när man inte medvetet tillför glukos - spelar då det någon roll för glukostoleransen eller ej? Ingen vet ju, men det är så jag ju är tvungen att tänka. Vilket är 'värst', att ge max (beroende på hur man räknar behovet) hälften av underhållsbehovet protein - eller att ge 100 gram solrosfrö i en foderstat som i övrigt är kontrollerad och som han 'tål'?
Jag vet ju inte svaret, men har än bedömt att det är viktigare att prioritera proteinintaget, allrahelst som jag ju såg tydliga negativa effekter av den bristen (det krävs ju dock ingen raketforskning för att räkna ut att det skulle gå så). Men jag hoppas ju att jag ska kunna ta bort pippifågelmaten så snart som möjligt och han äter ändå. Jag är ju annars vilket jag tror du märkt närmast rabiat med kosten. Mina får förutom på julafton aldrig ens en morot eller ett äpple, för det är onödigt socker och jag vill inte addera någonting som ens är minsta 'risk' eller negativt OM det finns bättre alternativ. Men är väl just bättre alternativ som är problemet här/nu =/
Han har slickat krubban alla måltider sen jag började med pippfågelfröet i alla fall. Och än inga synbara negativa effekter. Nu har det ju bara gått några dagar och allt (det mesta..) syns inte utanpå. Men det jag kan kolla utanpå, depåer, puls osv så ingen skillnad och nackdepån fortfarande mjuk, peppar peppar.