Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

Hmmm... Det vart nog fel nu... Det var absolut inte menat som någon kritik! Jag trodde i min enfald att det framgick av min skämtsamma ton.. Ber så mycket om ursäkt oh du store foderguru...:bow: Här ifrågasätts aldrig större foderkunskap, var bara en parentes och undran....
 
Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

Jessica skrev:
Kraffts Lucern innehåller 105 gr smrp/kg, det är Hippos Lucern som innehåller 120 o det finns, vad jag vet, endast i pellets-form.
Jag ger lusernpellets från JohanHansson och den innehåller 122g smrp/kg och kommer i pelletsform.

Jag gillar pellets, det blir en så fin gröt till gammelhästen av det när man blöter upp det och blandar det med sädkross.
Och ännu så har då ingen av mina hästar tröttnat på den geggan.
Jag fick lätt i de dräktiga och digivande små Islands-stona 2 kg om dagen.
 
Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

Mitt dyra hö innehåller 49g smpr/kg och är ett fint hö.
 
Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

Inte_Ung skrev:
Jag ger lusernpellets från JohanHansson och den innehåller 122g smrp/kg och kommer i pelletsform.

Jag gillar pellets, det blir en så fin gröt till gammelhästen av det när man blöter upp det och blandar det med sädkross.
Och ännu så har då ingen av mina hästar tröttnat på den geggan.
Jag fick lätt i de dräktiga och digivande små Islands-stona 2 kg om dagen.

Men lucernpellets räknas inte till grovfoder, utan det gör endast hacket...

Det är några hästar i vårt stall som tröttnade på hacket, var antagligen för jobbigt att pilla i sig de cm-långa stråna. :crazy:

mvh Jessica
 
Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

Inte_Ung skrev:
400g soja ger 154g smpr.
Byt ut 2kg hö mot 2kg lusern och få 180g smpr för 1,30.

Vill inte ge 2 kg lucern... o vill inte sänka hö-givan.

Tycker det funkar bra med soja o pluss grön.

mvh Jessica
 
Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

mizz skrev:
Jag har en gg i tiden räknat ut vad proteinet i de olika proteinfodren kostade och kom fram till att, sojan låg först med krafft protein på god tvåa. De andra kommer jag inte ihåg. Det var, som sagt, ett tag sedan så det kan ha ändrat sig/kommit in nya kandidater på listan. Kanske dags att göra en uppdatering.

Tyvärr har det inte kommit något som kan "klå" sojan o KPn. Det finns fodersorter som ligger högt i smrp/MJ-kvot men de innehåller ofta en stor andel selen vilket bidrar till att man inte kan ge så mycket som man skulle vilja.

mvh Jessica
 
Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

Jessica skrev:
Men lucernpellets räknas inte till grovfoder, utan det gör endast hacket...
Men snälla rara, det fungerar inte så.
Utan det handlar om vilken växtdel som det hela kommer ifrån.
Lusern är egentligen alfalfa-frö-halm.
Och det är därmed någon typ av stråfoder.
Att man har pressat pellets av det har liksom ingen betydelse.
Man kan pressa pellets av gräs också, och det är fortfarande gräs och därmed grovfoder.
 
Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

Jessica skrev:
Vill inte ge 2 kg lucern... o vill inte sänka hö-givan.
Det är dina pengar, du gör väl som du vill med dem.
Men jag skulle inte använda mina pengar så på 13 hästar.
Det blir för dyrt.

Men du skall inte påstå att det inte fungerar, för det gör det.
 
Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

Jessica skrev:
Tyvärr har det inte kommit något som kan "klå" sojan o KPn. Det finns fodersorter som ligger högt i smrp/MJ-kvot men de innehåller ofta en stor andel selen vilket bidrar till att man inte kan ge så mycket som man skulle vilja.

Vilka fodermedel menar du då? och hur mkt selen har dom fodermedlen då? För soja innehåler ju också en hel del selen (0.2-0.4mg/kg).
 
Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

Inte_Ung skrev:
Men snälla rara, det fungerar inte så.
Utan det handlar om vilken växtdel som det hela kommer ifrån.
Lusern är egentligen alfalfa-frö-halm.
Och det är därmed någon typ av stråfoder.
Att man har pressat pellets av det har liksom ingen betydelse.
Man kan pressa pellets av gräs också, och det är fortfarande gräs och därmed grovfoder.

Fast jag tror att Jessica (som för övrigt är rätt duktig på det här med foder, tycker jag) menade att pellets inte räknas som grovfoder ur den synpunkt att de inte får samma tuggande av de kompakta pelletsen som av hacken.
På så sätt är ju hacken mer lik grovfoder än pelletsen! :smirk:
 
Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

Enligt korrekt fakta så är även lusern-pellets grovfoder.
Så låt oss hålla oss till korrekt fakta.

Och för övrigt så skall man blöta pelletsen i massor av vatten, och då rackarns vad det blir mycket att tugga.
Det sväller till sin 3-dubbla storlek och luktar sommar och nyklippt gräsmatta.
Rätt serverat så älskar hästarna det.
 
Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

Jessica skrev:
Men lucernpellets räknas inte till grovfoder, utan det gör endast hacket...

Det är några hästar i vårt stall som tröttnade på hacket, var antagligen för jobbigt att pilla i sig de cm-långa stråna. :crazy:

mvh Jessica
Nu har du faktiskt fel... Även lucernpelletsen räknas till grovfoder. Det är inte formen som avgör utan innehållet. Är det Krafft:s lucern som innehåller cm-långa strån? Byt till Green Power i så fall, de stråna är betydligt längre typ 4-5 cm.
//marti
 
Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

Det var rätt kul att läsa om åsnan... Mitt svar var även menat till 95johsv som skrev om gamla källor. Det finns ju även en tråd här nu som handlar om källhänvisning så för att ha ryggen fri...
//marti
 
Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

Inte_Ung skrev:
Enligt korrekt fakta så är även lusern-pellets grovfoder.
Så låt oss hålla oss till korrekt fakta.
Såg inte att du redan svarat...
//marti
 
Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

Fast JAG har aldrig sagt att inte pelletsen räknas som grovfoder. :smirk:
 
Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

*kl*

Så rent teoretiskt till en fiktiv häst (:angel: ) som i dagsläget måste äta 3 kg lusernpellets om dan för att det ska bli något sånär vettigt i kvot pga skräpvärden på hö, skulle man kunna byta en del av lucernen mot KP, och i sådana fall hur stor del?
 
Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

Inte_Ung skrev:
Enligt korrekt fakta så är även lusern-pellets grovfoder.
Så låt oss hålla oss till korrekt fakta.

Och för övrigt så skall man blöta pelletsen i massor av vatten, och då rackarns vad det blir mycket att tugga.
Det sväller till sin 3-dubbla storlek och luktar sommar och nyklippt gräsmatta.
Rätt serverat så älskar hästarna det.

Hur gör man när man serverar det fel????

Jag skulle vilja jämföra lucernhack resp uppblött lucern-pellets med en riktig portion kött o potatis resp kött o potatis i puré-form, typ barnmat... visst fasiken innehåller det samma sak men i olika form... :angel:

Tror inte på att en häst tuggar 1 kg uppblött pellets på samma sätt som den gör med 1 kg hö...

Jag föredrar hö/silage framför pure till min häst.



//Jessica
 
Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

Mustang skrev:
*kl*

Så rent teoretiskt till en fiktiv häst (:angel: ) som i dagsläget måste äta 3 kg lusernpellets om dan för att det ska bli något sånär vettigt i kvot pga skräpvärden på hö, skulle man kunna byta en del av lucernen mot KP, och i sådana fall hur stor del?

Ja, det går absolut... 3 kg lucern ger hutlösa mängder kalcium helt i onödan.

Hur stor del som kan bytas beror på värdena på höet o resten av foderstaten.

mvh Jessica
 
Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

marti130 skrev:
Nu har du faktiskt fel... Även lucernpelletsen räknas till grovfoder. Det är inte formen som avgör utan innehållet. Är det Krafft:s lucern som innehåller cm-långa strån? Byt till Green Power i så fall, de stråna är betydligt längre typ 4-5 cm.
//marti

Men 4-5 cm är oxå smått enligt mig... vill ha långa torkade grässtrån... dvs hö.

//Jessica
 
Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

Inte_Ung skrev:
Men snälla rara, det fungerar inte så.

Nedvärdera mig inte är du snäll...

Kan acceptera att jag har fel ang lucern-pelletsen... men det hjälper inte för min del eftersom jag inte gillar foder i grötform till häst, så länge den har tänder i a f... o gillar inte att vräka i min häst en massa kalcium om jag inte behöver.

//Jessica
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ponnyskrället har ännu en gång ledsnat på menyn, och just nu är han synnerligen svårflirtad. Jag har klurat och googlat och försökt...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 858
T
Foder & Strö Hur kan Super-G från Fibergi ge det där lilla extra som inte andra kraftfoder gör? Jag kan inget om foder men börjar fundera nu när vi...
Svar
10
· Visningar
1 288
Senast: traff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp