Alternativ till skor ?

Sv: Alternativ till skor ?

Nyfiken på denna typ av sula

Hur verkas hästen undertill/hur ser det ut undertill?

Det jag ser som ett orosmoment är ju att jag blivit lärd att det aldrig får bäras för mycket vikt på sulan - är det någon risk?

Hur blir det med strålens markkontakt här?

hästen verkas så att den bär på hovväggarna men får strål och sulkontakt vid nertramp. Har man en plattfotad häst rekommenderade hovis att man inte ska använda de då det då bli för mycket sulkontakt. Han påpekade just att många barfotaverkare verkar för hårt och deras hästar går för mycket på sulan. Denna sula formar sig efter hoven så ligger an som en extra sula och ger då stimulans så hoven egna växer sig stark men utan att de behöver gå och ömma på grus och liknande. Då den följer hovens rörelse så kommer även strålen att få markkontakt så hoven fungerar som en barfotahov men med en extra stötdämpande sula bara, var viktigt att man klipper de efter hovens stråle och att de inte är för långa då de ska bara vara som en sula. Kan ta bilder idag sen och visa hur de ser när de sitter fast och allt. Det går till och med att sätta bildubb i dem på vintern :D

raggsock: För stunden är det inte så mycket på hennes hov som är friskt, men är det vi jobbar på.

Testat "skorna" idag, och var som natt och dag på Ai-chan. Från att krupit fram i dikena skrittade hon idag på mitt på vägarna. Hon har även innan även reagerat lite på att hon varit stel bak då hon varit spänd när hon gått på grus. Idag var hon inte det minsta stel :D Så de levde upp till vad hovslagaren sa om dom vilket är super. Så dessa kommer vi hålla oss till :)

2013-09-12-2135_5232176b9606ee562877ff09.jpg

@Alexandra_W för oss funkade de inte. Då hon har så sköra hovar så gick hela hovväggen sönder där sömmarna sitter i samband med att sulan flexar lite när de går. Där emot funkade de för fd stallägaren. Men då det hade blivit så dyr kostnad så köpte hon boots till sin istället.

@Alexandra_W för oss funkade de inte. Då hon har så sköra hovar så gick hela hovväggen sönder där sömmarna sitter i samband med att sulan flexar lite när de går. Där emot funkade de för fd stallägaren. Men då det hade blivit så dyr kostnad så köpte hon boots till sin istället.
Vad har du för lösning idag? Blev hovarna bättre barfota eller skos hon idag?

Angående markkontakt med skor så kan man ju ganska enkelt se på hovspåren huruvida sula/stråle tar i. Det ska vara ett ganska rejält mjukt underlag för att skon ska tränga ner i underlaget såpass att sula/stråle tar i marken. Vanliga torra stigar i skogen, grusvägar, asfalt, hårda ridbanor, torra nedbetade hagar osv är alla exempel på underlag som är "för hårda" för det.
Så med en skodd hov får man absolut betydligt färre timmar markkontakt per dygn än utan, och visst måste det göra en viss skillnad.
Öh nej ?

Det beror ju helt på hur hästen ser ut och hur den skos utöver det . Otrolig myt att en skodd häst inte har strålbelastning .

Liknande trådar

Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 106
Senast: Nevermind
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 061
Senast: muslidag
·
Utrustning Hej, vill ta av bakskorna och ersätta med boots vid behov (samt brodda bootsen på vintern vid is). Detta känns som en superlösning men...
Svar
19
· Visningar
3 647
Hästvård Ni som har stora och tunga hästar (stora halvblod, kallblod etc) som har varit skodda tidigare och inte har världens bästa hovkvalitet...
2
Svar
22
· Visningar
3 467
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar