Alternativ till lusern

Sv: Alternativ till lusern

Hur menar du då, lucern hack tex. Alfa alfa. Den sista är också pellets, men behöver inte blötläggas.

Vad jag merade var ett foder med samma "egenskaper" som lusern, men som inte behöver blötläggas (jag vill komma ifrån själva blötläggningen)

Vilka egenskaper är det du vill åt?

Enklast sätt är väl att ge lusernhack istället (antar att du ger pellets)?!

Då bör det väl luta år hacken, det är kortklippt hö med högt näringsinnehåll.

Ja, jag ger pellets nu, och har alltid gjort. Men stallet har nu bytt fodringsrutiner och det passar då bättre med något som inte behöver blötas.

Vilka "märken" har hacket?

Massor av märken finns det, Hestekraft har ett. Hartog, Krafft, GreenPower, finns säkert fler som jag inte har nämnt nu.

Vad jag merade var ett foder med samma "egenskaper" som lusern, men som inte behöver blötläggas (jag vill komma ifrån själva blötläggningen)

Det är svårt att veta vad du menar med "egenskap", som andra skriver så är hackad luzern det alternativ man tänker på först, men det är ganska stor volym så det beror på hur mycket hästen behöver. Många ställer in en extra krubba med hackad luzern i boxen. Om det är mera protein du är ute efter, så finns det många alternativ som Hippo Grow Alfa (pellets som inte behöver blötas), soya osv, det finns många trådar om foder med hög proteinhalt.

Jag har fodrat med lusernpellets i många år och har aldrig blött. Har aldrig råkat ut för någon foderstupsförstoppning.

Hippo Alfa innehåller hög andel lusern, det kankse kan vara något om du är emot att ge ej blötlagda lusernpellets?

Liknande trådar

Foder & Strö Min ponny skulle behöva få i sig munkpeppar eller liknande för sin brunst. Grejen är att hon är kräsen. Försökte med NAF Oestress idag...
Svar
16
· Visningar
621
Senast: Leeelot
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?