Alternativ till Bigbag

Philosophia

Trådstartare
Vad finns det för säckalternativ till bigbag när det kommer till att forsla bort sten och jord i trånga utrymmen?
 
Inte med hämtning vad jag vet. Skulle det fungera för dem att hämta mindre Big bags? För visst finns de i flera storlekar?

Problemet med dem är de vill ha så problemfria upphämtningar som möjligt och vi bor inte problemfritt till. Vägen är smal väg och ligger i backe.

De säger att det kanske blir problem om jag väljer stora säckar med stor kranbil pga att vägen är smal. Det står på hemsidan och jag fick också informationen via telefon att vägen behöver vara 3 meter bred. Men nu när jag redan har packat allt i säckarna så säger de att de behöver 4 meter bred väg - vår väg är 3,5 meter. Jag frågade då om det går bra med små säckar istället, men med liten lastbil. Men även det kunde kanske blir ett problem då min tomt ligger 20 cm lägre än vägen som bilen kommer stå på. Själv begriper jag inte ens varför nivåskillnaden skulle utgöra ett problem.

Deras lösning är att jag ska packa i små säckar som jag sedan ska köra på pirra 120 meter varav en bit i uppförsbacke där de kan hämta säckarna. Hade jag velat göra det så hade jag lika gärna själv kunnat transportera bort allt till återvinningscentralen.
 
Vad finns det för säckalternativ till bigbag när det kommer till att forsla bort sten och jord i trånga utrymmen?
Det borde finnas fler alternativ är ett företag, jag pratade med en försäljare till just storsäck som ville sälja det till vårt företag för att underlätta för kunder med små utrymmen. Vi tackade nej eftersom det inte passar in i vår verksamhet men det borde betyda att andra firmor kan ha tackat ja. ;)
Jag skulle ringa runt till lite olika åkeri i närområdet för att kolla om de kan erbjuda det helt enkelt.
 
Skottkärra.
Om det är större volymer - minidumpers.

Är det sten och jord så använd massorna i nån annan ände av trädgårdens å behöver de inte köras iväg. Dvs gör avfallet till en resurs istället.
 
Storsäck från Ragn-Sells. Men har ingen aning om ifall de hämtar på knepigare ställen än Bigbag.

Jag har kikat på Ragn-Sells. De verkar kräva tre meter, så det kan funka. Det som är nackdelen är att de tar fullt pris för en bomkörning om de inte skulle lyckas hämta säckarna.
 

Visst kan jag förstå att det krävs mer lyftkraft att lyfta något som befinner sig lägre ner än något som befinner sig högre upp. Men den lilla kranen ska klara 650 kg och då borde den väl klara 250 kg som de små säckarna väger utan att välta trots att det som ska lyftas står 20 cm lägre än vad själva kranen är placerad? :confused:
 
Skottkärra.
Om det är större volymer - minidumpers.

Är det sten och jord så använd massorna i nån annan ände av trädgårdens å behöver de inte köras iväg. Dvs gör avfallet till en resurs istället.

Jag har exakt samma problem som @Philosophia, med liknande förutsättningar för lastbil att komma fram. Och iaf för mig med 350 kvm radhustomt är det där med "en annan ände av trädgården" inte så himla enkelt :D
 
Skottkärra.
Om det är större volymer - minidumpers.

Är det sten och jord så använd massorna i nån annan ände av trädgårdens å behöver de inte köras iväg. Dvs gör avfallet till en resurs istället.

Bra tips! Vet du vem man ringer när man vill få alla minidumpers som man har fyllt med 3-4 kubik sten hämtade? Du kan PM:a telefonnummer! :up:
 
Det borde finnas fler alternativ är ett företag, jag pratade med en försäljare till just storsäck som ville sälja det till vårt företag för att underlätta för kunder med små utrymmen. Vi tackade nej eftersom det inte passar in i vår verksamhet men det borde betyda att andra firmor kan ha tackat ja. ;)
Jag skulle ringa runt till lite olika åkeri i närområdet för att kolla om de kan erbjuda det helt enkelt.
Borde gå att köpa säckar med och beställa transport med utkörning med påhängstruck, de brukar vara duktiga på att ta sig fram med dem även om de behöver hyggligt hårt underlag.

Pall och pallkrage kanske skulle funka med.
 
Maskinentreprenörer i området borde väl ha förslag på lösning, kan inte tänka mig de anlitar säckföretag för sina transporter.
 

Liknande trådar

Mat Någon som har tips på var man kan äta en lördagskväll? Vi har hyrt en stuga på västra Tjörn över helgen och vill ha nåt alternativ om vi...
Svar
4
· Visningar
402
Hemmet Det finns ett utrymme på ovanvåningen av trappen i sommarstugan som fungerat som extrasäng/skrymsle under taket. Nu börjar taket behöva...
Svar
7
· Visningar
463
Fritid Vilken djungel. Undrar om någon kanske har tips? Blir inte många tältnätter per år men är dags att köpa nytt. Vi är 2-3 vuxna. Tältar...
2
Svar
24
· Visningar
935
Senast: Zpunk
·
Skola & Jobb Jag behöver en ny väska för kortare och längre resor. Den jag har nu är en axelremsväska men börjar släppa i en söm så börjar kolla på...
2
Svar
29
· Visningar
1 871
Senast: Avalbane
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp