Alt. till snösulor

ankic

Trådstartare
Ni som inte har snösulor ,finns det ngt annat man kan göra för att det inte ska bli så enorma snöstyltor ?
Det är 7 v. till nästa skoning och det går knappt att rida då det packar ordentligt .
 
Sv: Alt. till snösulor

varför vill du inte sko med snösulor? är det av någon speciell anledning? jag vet bara ett alt. till att inte sko med sulor vintertid, det är att inte sko alls..
 
Sv: Alt. till snösulor

Jag brukar smörja hoven med hovfett undertill när snön kommer innan man hunnit få på sulorna.

Det är packar sig inte lika lätt då tycker jag, snön glider liksom av.

Håller inte så jättebra, men det underlättar lite i alla fall.
 
Sv: Alt. till snösulor

Jag vill ha snösulor men hästen är ny skodd och när vi skodde trodde vi att snön skulle dröja .Därför satte vi inte på några .
 
Sv: Alt. till snösulor

Klipp ut en plastbit från ett glassburkslock eller annat lock. Klipp den aningens större än innerdiametern på skon.
Sen kan man klämma fast den mellan sko o hov så man slipper snöstyltor.
Man kan behöva göra flera tills man funnit rätt storlek som sitter kvar.
:D
 
Sv: Alt. till snösulor

Öllöw(osäker på stavningen) har ju en gummisko, med vanlig sko innuti.
Dom ska visst vara kanon på vintern, finns både vinter och sommar gummiskor. Nackdelen är att tåkappan bara är i gummi, samt att dom kan vara svåra att smida till.
Har bara provat sommarskorna.

/mallan
 
Sv: Alt. till snösulor

Om du har tåbrodd kan du sätta fast Polarsulan.
Såg att de även hade en ny variant av snösula med en grej i mitten som kastar ut snön.
Ska nog prova för de gamla hederliga funkar inget vidare i skritt. Om det då är is inunder- Bambi:crazy:
 
Sv: Alt. till snösulor

Tack för era svar , ringde hovslagaren :han skulle ta och sätta dit snösulorna efter helgen . Eftersom våran häst är under igångsättning så var han hygglig .Hovslagarna här är överbelastade just nu för alla vill ha på vinterskor .
 
Sv: Alt. till snösulor

Vi brukar ta såpa och gegga på undertill :D Funkar skitbra, och det blir inte isigt.
 
Sv: Alt. till snösulor

Såpa? Kreativt! Har aldrig funderat på det! Ska provas när jag har en häst att prova på..
Ulrika :)
 
Sv: Alt. till snösulor

Haha aa, det smälter bort snön typ.. Dessutom är det lätt att ta bort efteråt, bara spola med lite vatten eller ta en svamp.
 
Sv: Alt. till snösulor

Låter som nåt att testa i vinter om jag inte hinner få på sulor i tid :D
 
Sv: Alt. till snösulor

Såpa? Wow, det ska jag pröva!!:idea: Har fösökt med ister, men det funkade sådär, det var mest kladdigt:crazy:
 
Sv: Alt. till snösulor

Vad är ister? Jag tycker inte att såpa kladdar så mycket iaf, så hoppas det inte kladdar för dig heller ;)
 
Sv: Alt. till snösulor

smörj in hoven med vanlig matolja funkar bra, inte så varaktigt, funkar inte timmar isträck, men för en timmes tur så funkar det finfint.
 
Sv: Alt. till snösulor

Ska prova glasslocksgrejen i år faktiskt, ska sko om två veckor och det tycker jag är för tidigt för snösulor (bor ju i Halland och här är inte tillstymmelse till snö).

Snöar det om två veckor så blir det kanske sulor på, men inte annars.
 
Sv: Alt. till snösulor

Ja snön brukar ju inte stanna direkt i det landskapet. Snö ena dagen o regn nästa ;)
 
Sv: Alt. till snösulor

Brukar ha "vanliga"helsulor,men antar du var ute efter att inte behöva stänga in hoven....Tyvärr brukar snösulor funka dåligt på småhovar,kanske ide att kladda på såpa på lillhästen.Tack för tipset:idea:
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Bor i Skåne och de har varit ovanligt mycket snö. Har inte kunnat rida för de blivit stora styltor i skorna har rafsat ut varje dag...
2
Svar
21
· Visningar
1 277
Senast: Fazeem
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
218
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 592
Senast: Freazer
·
Fritid På lördag flyger jag till Malmö och landar 14:20. Flygbussen går 14:40 och nästa går inte förrän drygt tre timmar senare. Jag räknar...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 190

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp