Alsikeklöver i hela hagen!

Då får du gärna tala om för mig vilken klöversort det är som ser ut exakt som alsikeklöver men inte är det
Det vet jag inte.
Det enda som jag med säkerhet kan avgöra är om det är Alsikeklöver eller ej.
Övriga sorter är ofarliga så dem har jag inte brytt mig om att kunna hålla isär.

Men det är lätt att förväxla stora vitklöver med Alsikeklöver.
Och så även blek rödklöver.

Vitklöver växer på ett helt annat sätt så förväxlingsrisken måste betraktas som obefintlig om man har någon koll på de olika arterna. Blek rödklöver har en annan form på blomman den skiftar heller inte färg om alsikeklövern gör så även där är förväxlingsrisken obefintlig.
Hur kan det komma sig att floran anger att alsikeklöver är vanlig i hela landet om den inte är det?
Ja jag kan säga det rent ut. Jag anser att du har fel och invaggar människor i falsk säkerhet. Jag bor långt från Alsike men klövern är vanlig här och jag är fullt kompetent att avgöra vilken klövesort det är eftersom det inte finns några förväxlingsarter.

För att återknyta till TS fråga så skulle jag aldrig släppa en häst i en hage full med Alsikeklöver.
Det är bara att spruta bort, plöja och så om.

Erkänner att jag hade fel om förväxlingsrisken. Uppenbarligen kan folk ungefär ingeting om floran och förväxlar enligt ovan. En bildgoogling på alsikeklöver gav ett förfärande resutlat där stora delar av bilderna visade just vit- och rödklöver :banghead: :arghh:

Jo men i Sverige så är det oerhört begränsat till just Alsike då klövern infördes just där och inte fick någon direkt spridning i populäritet.
Så problemen med att den växer vilt är ganska så lokala.

Det säger helt mot det man kan läsa på nätet från både naturvårdsverket och lite andra sidor.

Den rekommenderades tidigt som bra foder och i hagar och spreds ordentligt så den har, enligt naturvårdsverket; "stor spridning i landet" och på andra sidor kan man läsa att det endast är fjälltrakterna som är fria från växten.
I Finland har den spritt sig från söder upp i halva landet......sååå....

Den hittades för första gången i Alsike då Linné bodde nära och han döpte den då till Alsikelklöver av den anledningen, går det att läsa.

Uppenbarligen kan folk ungefär ingeting om floran och förväxlar enligt ovan.
Ja det är ju så.
Jag har fått alla möjliga klöver uppkörda i ansiktet med ylandet om att det är farlig Alsikeklöver.

Så bäst är väl att börja med några bra bilder på det hela innan hagen plöjs upp i desperation.

Den hittades för första gången i Alsike då Linné bodde nära och han döpte den då till Alsikelklöver av den anledningen, går det att läsa.
Läsa då.
Men jag har faktiskt inte personligen hittat den någon annan stans.
Litet bilder på den från olika platser kunde kanske vara på sin plats.

Här där jag bor nu har jag inte sett den alls.
Och inte heller de brända mular som jag kunde råka ut för på förra stället.

Här så har vi i stället Jättebjörnloka och det är ju inte heller så roligt.

Jag har aldrig sett alsikeklöver "i det vilda". Däremot har jag sett väldigt många bilder på vad folk i min omgivning har kallat alsikeklöver, men som i verkligheten är helt vanlig skogsklöver eller rödklöver.
Just nu är alsikeklöver "den stora snackisen" på sociala medier, så jag förstår att folk blir nojiga och ser den överallt. Och självklart ska man vara uppmärksam! Men innan man blir alldeles till sig i trasorna och häller bekämpningsmedel i hela hagen är det bra att kontakta någon som verkligen vet vad det är. Det går att skicka växtprover till till exempel botaniska trädgårdar. hushållningssällskapet kan hjälpa till i vissa fall. Växtbiologer finns det lite här och var, många av dem kan hjälpa till med artbestämning.

Läsa då.
Men jag har faktiskt inte personligen hittat den någon annan stans.
Litet bilder på den från olika platser kunde kanske vara på sin plats.

Här där jag bor nu har jag inte sett den alls.
Och inte heller de brända mular som jag kunde råka ut för på förra stället.

Här så har vi i stället Jättebjörnloka och det är ju inte heller så roligt.

NU vet jag inte om du menar att jag ska ge dig bilder från andra ställen men det tror jag inte. Jag menar, jag tror på naturvårdsverket och hoppas du gör detsamma.

Vad jag förstår är Björnloka väldigt spridningsbenägen men inte allt för svår att utrota. Jag har för mig att kommunerna är tvungna att ta bort den om de vet om den men detta är jag inte säker på.

Den är inte heller allt för svår att få bort vad jag förstår men har inte testat själv. Någon sa att den var ettårig och om man tar på sig handskar (gummi?) och tar bort blomstänglarna så kan den inte sprida sig till nästa år. De som kommer upp nästa år är de frön som trots allt spridit sig som man missat eller som legat i några år.

Kolla upp det så kan du kanske bli av med dem snabbare än du tror.

Såvitt jag vet har man väl inga problem med alsikeklöver till andra djur än hästar, alltså kan det väl mycket väl vara en utmärkt foderväxt för t ex mjölkkor.

Att den är spridd i hela landet är inte konstigt, vi sådde alsikeklöver i några av vallarna på 60--talet (Värmland) och det var vi inte ensamma om.

Men hästarna (och då var det frågan om hästar som fortfarande användes i jordbruksarbete) fick timotejhö eller hö från ängar med helt annan gräsblandning. Klöver ansågs inte ens på den tiden som bra hästfoder, möjligen med undantag om man vill ge ett riktigt kraftigt foder, men då var det nog i första hand rödklöver som användes.

NU vet jag inte om du menar att jag ska ge dig bilder från andra ställen men det tror jag inte.
Ja det menar jag.
Jag menar, jag tror på naturvårdsverket och hoppas du gör detsamma.
Jag tror på vad jag ser.
Odling av Alsikeklöver har nog i det närmaste upphört då fodret inte går att sälja till hästar.
Det är dock utmärkt till kor.
Men om man slutar att odla den så finns bara de förvildade bestånden kvar.
Och som jag tidigare skrev, jag har inte sett den någon annan stans än just runt Alsike.
Men om du har det så kan du väl ta en bild på den och lägga in.
Jag är inte där det finns Alsikeklöver just nu.
Den är inte heller allt för svår att få bort vad jag förstår men har inte testat själv.
Jättebjörnlokan är en envis rackare och det är kamp att få bort dem.
Här finns en planta som visst har envisats med att överleva mer än 20 års avlivningsförsök.

Där jag bor växer det massor med alsike och jag vet det då mina hästar över natten för några år sedan fick handflatestora sår i karlederna. Förgiftade av alsikeklöver, tack och lov ingen leverpåverkan, men det tog tid innan de kunde gå ut igen och det blev väldigt fula sår. :crazy:

@Inte_Ung

Menar du ärligt att JAG ska ut och fota Alsikeklöver på andra ställen än runt Alsike för att du ska tro Naturvårdsverket?

Du kan ju inte tänka klart.
Först och främst har jag annat att göra än att få dig att tro på det genom att ta bilder. För det andra ligger det inte i mitt intresse att bevisa motsatsen i ditt inlägg. Du kan ju bevisa för mig istället att det jag hittat på NVV är fel.

Jag kan länka däremot: http://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Vaxter-och-djur/Frammande-arter/

Under fasanbilden står det som rubrik till tabellen "Några främmande arter som fått stor spridning i Sverige" och överst står Alsikeklöver.

Menar du ärligt att JAG ska ut och fota Alsikeklöver på andra ställen än runt Alsike för att du ska tro Naturvårdsverket?
Tro och tro.
Jag har som sagt inte sett det med egna ögon då jag inte har sett några Alsikeklöver någon annanstans än i trakterna kring Alsike.
Överbevisa mig gärna.

Och nej jag litar inte blint på Naturvårdsverket.
Frågan är t.ex. hur länge sedan de inventerade just Alsikeklövern?
Det har ju funnits ganska så mycket tid att bekämpa den så att säga.

Om den är så vanlig så kan du ju bara passa på att ta en bild när du ändå går förbi en.
Det handlar om någon minut som det max kan ta.

Tro och tro.
Jag har som sagt inte sett det med egna ögon då jag inte har sett några Alsikeklöver någon annanstans än i trakterna kring Alsike.
Överbevisa mig gärna.

Och nej jag litar inte blint på Naturvårdsverket.
Frågan är t.ex. hur länge sedan de inventerade just Alsikeklövern?
Det har ju funnits ganska så mycket tid att bekämpa den så att säga.

Om den är så vanlig så kan du ju bara passa på att ta en bild när du ändå går förbi en.
Det handlar om någon minut som det max kan ta.

He he........

Nåväl, det ligger inte i mitt intresse att bevisa för dig, som jag ju sa. Källhänvisningen jag gav är iallafall mer trovärdig än ingen källhänvisning alls.

När det gäller Björnlokan (jättelokan) var det jag som hade fel. Den är flerårig och svår att bli av med.

Liknande trådar

Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 306
Senast: EZMK
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 611
Senast: Stereo
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 634
Senast: Karamello30
·
Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 271
Senast: Djurvän
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama