Alsikeklöver i hela hagen!

Och nej jag litar inte blint på Naturvårdsverket.
Frågan är t.ex. hur länge sedan de inventerade just Alsikeklövern?
Det har ju funnits ganska så mycket tid att bekämpa den så att säga.
Bekämpa? Vem skulle bekämpat alsikeklöver på vägrenar, trädor och 'skräpmark'? Man bekämpar inte ens direkt invasiva arter som lupiner vilka är ett sotrt hot mot den svenska ängsfloran.
Jag tror det är dags att du ser dig om i landet för det finns massor av alsikeklöver lite här och var.

Björnlokan läste jag att man kunde få död på om man högg av stammen och hällde salt ner i röret, vet inte om det fungerar men salt är bra på att ta död på mycket. :idea:

Alsike tror jag inte det finns något bekämpningsprogram mot utan det är upp till var och en att göra något åt i sina hagar. Min hage där de finns är torr och håller sig väldigt bra genom vinterns värsta leror då hela hagen är en brant sluttning. Får bara grannen igng traktorn så vi kan dra av skiten ska jag flytta över dem dit. Nu stödfodras de i sommarhagen ännu.

Där jag bor finns det tyvärr gott om dem. Samt några förgiftade hästar :(
Men rosersberg är ju skapligt nära alsike.

Det konstiga är att folk fortfarande blir förvånade när de får höra att det är giftigt.

2015-09-28%2009.46.31.jpg

Bekämpa? Vem skulle bekämpat alsikeklöver på vägrenar, trädor och 'skräpmark'?
Inte där men på åkrar och vallar som går att plöja.
Ofta så ligger ju inte en slåttervall så värst många år så på en 10-årsperiod är den nog borta från det odlade landskapet.
Den verkar också känslig för hård betning av nötkreatur.
Jag har inte sett den i väl använda kohagar i det område där jag har sett rikligt av den.

Jag undrar faktiskt hur många som verkligen har sett den i "det vilda" utanför området kring Alsike.
Då menar jag ett litet större område med hela Knivsta Kommun, Norrtälje, Sigtuna, Uppsala, Håbo och antagligen även Upplands Bro, Österåker och Enköping.

Björnlokan läste jag att man kunde få död på om man högg av stammen och hällde salt ner i röret, vet inte om det fungerar men salt är bra på att ta död på mycket. :idea:
Det där skall jag prova.
Nästa gång som de tittar opp.
Alla andra tips har nog provats, men Björnlokan den är kvar.
Så jag kan ju hoppas att det stämmer.

Jag återkommer med rapport om hur det gick när det är gjort.
Typ nästa sommar.

Jag undrar faktiskt hur många som verkligen har sett den i "det vilda" utanför området kring Alsike.
Då menar jag ett litet större område med hela Knivsta Kommun, Norrtälje, Sigtuna, Uppsala, Håbo och antagligen även Upplands Bro, Österåker och Enköping.
Fast nu drar du slutsatsen att du är den enda som kan känna igen den här klövern. Att du sett den där du bodde tidigare och inte ser den där du bor nu nu betyder inte att du kan extrapolera det faktumet för hela landet. Det blir väldigt fel när man säger att jag har sett två platser i Sverige och eftersom art X bara synts på den ena så finns den bara där i hela landet.

Det blir väldigt fel när man säger att jag har sett två platser i Sverige
Jag har sett några fler platser än så.
Att jag tar de platser som jag bäst känner till utesluter ju inte andra platser.
Men där så har jag ju inte letat lika noga.

Dock vill jag peka på nedanstående inlägg.
Jag har aldrig sett alsikeklöver "i det vilda". Däremot har jag sett väldigt många bilder på vad folk i min omgivning har kallat alsikeklöver, men som i verkligheten är helt vanlig skogsklöver eller rödklöver.
Så där är det ofta vad jag har erfarit.
Om man tittar litet närmare så finns där ett vitt V på något av bladen och det hela visade sig bara vara en ljus rödklöver.
Rödklöver kan vara nästan vita.
Bara för att förvilla.

Dock vill jag peka på nedanstående inlägg.

Så där är det ofta vad jag har erfarit.
Om man tittar litet närmare så finns där ett vitt V på något av bladen och det hela visade sig bara vara en ljus rödklöver.
Rödklöver kan vara nästan vita.
Bara för att förvilla.
Säkert ofta men långt ifrån alltid. Alsikeklövern är vanlig i hela landet enligt alla källor som har hittats. Den enda som säger emot det är du.

Säkert ofta men långt ifrån alltid. Alsikeklövern är vanlig i hela landet enligt alla källor som har hittats. Den enda som säger emot det är du.
Majoriteten har inte alltid rätt.
Inte officiella källor heller.
Historien har visat det vad gäller många saker.

Dessutom så tror jag att den informationen är gammal.

Västernorrland rapporterar härmed på förekommen anledning alsike på mark som är plöjd och omsådd 2 ggr (med utsäde utan alsike i) så finns de små jävlarna kvar.

image_zpsenh2njxw.jpeg

Mitt nästa vapen lutar åt atombombshållet...

Kl
För mig illustrerar denna tråd hur panik sprids via sociala media och hur dåligt folk har koll /kunskap och förlitar sig på sociala media i fråga om Sanning , inkl får dålig nattsömn /panik av samma anledning .
Varningar om alsike klöver har funnits på sociala media frekvent och spridits utifrån det .
Där utifrån tror folk att deras hagar består av alsike klöver och sprider vidare . Vips så har hönan blivit en ekorre .

Liknande trådar

Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 306
Senast: EZMK
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 611
Senast: Stereo
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 634
Senast: Karamello30
·
Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 271
Senast: Djurvän
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama