Alsikeklöver i hela hagen!

Kl
För mig illustrerar denna tråd hur panik sprids via sociala media och hur dåligt folk har koll /kunskap och förlitar sig på sociala media i fråga om Sanning , inkl får dålig nattsömn /panik av samma anledning .
Varningar om alsike klöver har funnits på sociala media frekvent och spridits utifrån det .
Där utifrån tror folk att deras hagar består av alsike klöver och sprider vidare . Vips så har hönan blivit en ekorre .
Och jag tycker better safe than sorry! Jag som har haft drabbade hästar och vet vilket lidande och jävla jobb det har varit skulle aldrig vilja gå igenom det igen, så hellre försiktig i överkant än riskera att hästarna i värsta fall behöver avlivas, vilket trots allt händer årligen. :(

Och jag tycker better safe than sorry! Jag som har haft drabbade hästar och vet vilket lidande och jävla jobb det har varit skulle aldrig vilja gå igenom det igen, så hellre försiktig i överkant än riskera att hästarna i värsta fall behöver avlivas, vilket trots allt händer årligen. :(
Absolut - jag har full förståelse utifrån din situation och erfarenhet .
Samtidigt dock så är det som jag försökt belysa - sociala media har oavsett ämne en otrolig tendens att dra iväg och hoppa igång på nivåer som inte är rimliga inte sällan . Det är så mycket mer nu sista åren då alla häst tidskrifter tex postar artiklar hela tiden , och om man då som läsare kanske inte är jättevan eller trygg i fråga om hästhållning allmänt och sen läser några artiklar och sen hur dessa artiklar drar igång bland privatpersoner på sociala media så kan det , och blir ibland rätt tokigt i fråga om den hästägarens bild /uppfattning om problemet .

Jag är som exempel , väldigt trogen läsare av både Hippson och Equipage som häst tidskrifter och de är väldigt fina nyttiga magasin på många sätt i fråga om artiklar /ämnen i sig .
På sociala media upplever jag dock att de är mindre bra utifrån ledande kommentarer till artiklar de publicerar osv . Jag kommenterar deras sociala media inlägg ibland utifrån just det . Men gillar dem mycket utöver det och har varit med i artiklar flera gånger med bild och referat runt det som frågats om osv .

Senast ändrad:
Kl
För mig illustrerar denna tråd hur panik sprids via sociala media och hur dåligt folk har koll /kunskap och förlitar sig på sociala media i fråga om Sanning , inkl får dålig nattsömn /panik av samma anledning .
Varningar om alsike klöver har funnits på sociala media frekvent och spridits utifrån det .
Där utifrån tror folk att deras hagar består av alsike klöver och sprider vidare . Vips så har hönan blivit en ekorre .
Och ändå har iaf två hästar på anläggningen blivit förgiftade i år. Trots alla varningar på socialamedier har ägarna helt missat att det är giftigt. Inte ens när första hästen blev dålig reagerade någon utan även andra hästen han bli förgiftat innan någon tänkte tanken alsike förgifting.

Här i krokarna försvarar sig hästägarna med att det visst inte är stånds i hagen. Det är johannesört, så det är ingen fara för hästarna - sådeså.

Att johannesört också är farligt, särskilt i nedbetade hagar med föl och unghästar verkar helt ha gått dessa hästägare förbi...

Här i krokarna försvarar sig hästägarna med att det visst inte är stånds i hagen. Det är johannesört, så det är ingen fara för hästarna - sådeså.

Att johannesört också är farligt, särskilt i nedbetade hagar med föl och unghästar verkar helt ha gått dessa hästägare förbi...
Det är helt otroligt hur många okunniga djurägare som det finns.
Kan de inte öppna en bok?
Eller i alla fall Googla?

Jo men i Sverige så är det oerhört begränsat till just Alsike då klövern infördes just där och inte fick någon direkt spridning i populäritet.
Så problemen med att den växer vilt är ganska så lokala.
NEJ! Det där stämmer inte alls!! Jag bor långt ifrån Alsike och här är det helt översvämmat av just Alsikeklöver. Hur vet jag att det är just den? Jo, en av mina inackroderingar blev rejält drabbad av denna och så även min grannes häst. Om någon minns det som delades i somras med foto på en liten ponnys om förgiftats så var det jag som var upphovskvinnan till detta. Ponnyn är min grannes!
Alsikeklöver finns i fröblandningar för nöt, detta har jag kollat upp med foderproducenter så det stämmer till hundra procent.
Problemet är inte själva klövern i sig utan möglet som bildas på bladen och den växer i hela landet!

Liknande trådar

Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 306
Senast: EZMK
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 611
Senast: Stereo
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 634
Senast: Karamello30
·
Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 271
Senast: Djurvän
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?