Álmur frá Laekjamóti

Sv: Álmur frá Laekjamóti

Hej
Samtidigt som det är svårt med sådana här trådar gällande personangrepp mm så är det också viktigt att vanvård och grov hantering kommer upp i dagen. Om ingen säger något så får ju inte "nya" veta att sådant här kan förekomma och så råkar deras hästar illa ut. Jag tycker det är bra att denna debatt har uppstått då blir vi som inte känner "hela islandshästvärlden" informerade om att det _kan_ finnas problem på några ställen och blir förhoppningsvis mer uppmärksamma på förhållandena på de olika ställena innan vi skickar våra hästar dit. Genom att berätta om specifika problem så som det gjorts i den här tråden har också den enskilde bättre möjlighet att se på specifika saker när man tittar efter tränare.

Jag liksom många andra vill ju så gärna tro att det är bra med hästhantering mm i Sverige (speciellt då i-hästhantering med naturliga förhållanden osv) och att bara djurplågeri förekommer långt borta....

kotte

Ja debatten är bra (fast kanske i fel tråd) - visst behöver en del träningsmetoder synliggöras om man kan avhålla sig från att diskutera specifika personer/hästar.

Jag har f.ö. sett en hel del intressanta "tricks" när jag i olika sammanhang kommit vardagsträningen hos en del tränare in på skinnet. Man blir luttrad och vet kanske lite vad man ska titta efter i fortsättningen.

Men det är klart det är bättre om antalet blåögda hästägare minskar tex genom sådana här debatter och på så sätt på sikt underlaget för oseriösa tränare försvinner.

För att återgå till ämnet så tror jag det blir jättebra om ni vill ha en jämn femgånghäst efter Svala, Elin. Ska ni behålla detta fölet?

em76 skrev:
Nu är Svala hos Álmur. :bump: :bump: :bump:
Tidigt imorse nedkom vår Álmur avkomma..En vacker hingst,tillsynes välmående,både sto och pojke.Han nedärvde sin mammas färg,svartskäck, med svart man och vit svans!Lägger upp bilder imorgon!om ni vill se...

em76 skrev:

Vi fick ett stoföl efter Álmur för en månad sedan.
Verkar cool, är fin att titta på och är mycket välrest (vilket även hennes mamma är iofs)

em76 skrev:

Så det blev Álmur i alla fall. Gud, va spännande! Hoppas att hon gillar honom!

:cool: Suck :cool: Själv har jag tröttnat på att vänta...det är ju så långt till Juli!!

freyja skrev:
Vi fick ett stoföl efter Álmur för en månad sedan.
Verkar cool, är fin att titta på och är mycket välrest (vilket även hennes mamma är iofs)
Här kommer en bild också...här är hon två veckor.
eiktmb.jpg

Senast ändrad:

Jag tycker inte att man i första hand skall anklaga hästägarna. De flesta åker till ett ställe, titta och bedömmer själva om det ser bra ut. Hur hästarna ser ut och så vidare. Det är väl inte säkert att man hittar galna hingstar, vassa hästryggar och andra fel. Allt kan se mycket bra ut på ytan och tränarna, anläggningen, hästarna kan se bra ut.Detta kan ju dock visa sig senare att det inte är så. DÅ är det ägarens ansvar/plikt att genast ta sin häst därifrån.
Dessutom är det ju så att om man ser något som man tycker är konstigt frågar man. Det kan faktiskt finnas en förklaring till varför någon häst ser fördjävlig ut. Sjukdom, nyinköpt till exempel.

Det finns många "fina" ställen där man tror att hästarna skall ha det så bra så bra. Men det stämmer inte alltid. Detta med tränare är en djungel och tyvärr tror jag att fler och fler får svårt att lita på någon.

Ja, du Freyja vet ju verkligen vad jag pratar om.

/Åsa

Det ska säljas. Tror jag. Vi har ju Rodi som framtidshäst.

Djurjouren skrev:
Jag anmälde men det tog tyvär inte :-(.
tid och råd...Antar att man tror att om man skickar sin häst på proffsträning så ska den tas väl omhand.Så är dock inte alltid fallet.

Jag hoppas att den som såg det här med egna ögon anmälde detta till etiska nämnden och djurskyddsmyndigheten ( och såg till så att anmälningen gick i land.) och de som inte har sett de med egna ögon borde kanske kolla upp så att det stämmer innan de bildar sig en uppfattning. Om de nu stämmer att hästarna behandlas så här så borde sådana tränare åka ur föreningen, inte diskuteras på ett forum. sådana här rykten kan förstöra för folk för all framtid, och om det inte skulle vara sant så är det ju ganska tråkigt. Nu har ju iofs namnen inte nämnts, men de flesta verkar ju ändå förstå vilka de handlar om?

SIF är ingen polisiär organisation. Man är medlem där om man betalar medlemsavgiften.

Alldeles oavsett vilka missförhållanden som konstaterats via andra myndigheter.

Alvargarden - hade inte ni också en häst som misshandlats av en tränare? Hur anmälde ni detta och vad hände?

Jag har sett en häst komma därifrån för att betäcka i trakterna här - jag anmälde till SIF vad som hänt med hästen, men vet ej vad som hände med min anmälan.

De som hade hingsten här gjorde sitt bästa med att fodra upp honom.

Så det är MÅNGA som råkat illa ut där som det ser ut på inläggen......

Det är åter igen samma ställe vi pratar om...

Jag kom på att du nog inte menar samma häst som jag tänkte på först. Den jag tänkte på var "bara" gravt felriden och överansträngd. Den misshandlade stackaren vet jag däremot inte vem som tränat.

Man kan faktiskt rida sönder en häst på en månad om man pressar den för hårt tex genom att bara ligga o pressa i tölt hela tiden. Följden blir att musklerna tröttas ut och får mjölksyra och hästen börjar hänga i sener och skelett och det är då skadorna kommer, överansträngningar, inflammationer, benpålagringar i lederna osv. Ofta tappar hästen traven därför att det gör mest ont i denna gångart med sväv som dessutom belastar båda sidor lika och inte samma sidas ben samtidigt. Det är då lättare att tölta eller passa för att låta samsidigt ben understödja ett ben som gör ont tex. Dessutom är det inte bara så att de förstörs fysiskt. Viljan att gå framåt blir knäckt också och kanske aldrig repareras!

Jag tror att hela systemet är fel. Det är så bråttom med våra unga hästar idag. Titta bara på 3-årsvisningarna på halvbloden. Eller att visa en 4-åring efter 3 månaders ridning med höga lyft och tom pass! Det tävlas om hur snabbt man kan rida till en häst, hur tidigt utvecklade de är osv. Det är bra med lättillridna hästar, men man måste ju behandla dem med förstånd! Jag tycker det krävs för mycket idag! tidigare kunde man få in en unghingst på 7,5 men idag är gränsen höjd till 7.75 även för unga hingstar! Det är en jädrans massa mer hårt arbete och större krav för att höja medelpoängen med 0,25. Exteriören ändras ju inte och det innebär ridbedömningen idag måste ligga 0,44 poäng högre i genomsnitt på unga hingstar för att de skall gå in, jämfört med 2000! Har de sedan inte pass så handlar det om mer än 0,5 poäng mer på de andra gångarterna, hållning under ryttare och spirit i snitt!

Tidigare hade 4-6 år gamla hingstar lägre krav och först vid 7 krävdes 7,75!

Att det kostar flera tusen i månaden att ha på träning leder också till att det pressas fram på alltför kort tid. Tränarnas egna hästar brukar däremot inte pressas på samma sätt utan ges mer tid och mer lagom kravfullt. De har ju råd att lägga mer tid på sin häst och ta det i lugnt och lagom tempo. Bara de som har gott om pengar har råd att lägga tillräcklig tid hos tränare så utvecklingen av hästen kan ske lagom långsamt och harmoniskt, om de inte är duktiga nog att göra det själv förståss.

Tack o lov att man är lite fattig så man inte fått för sig att skicka hästen på tillridning!

Du klarar det säkert själv även om det tar längre tid, vilket oftast är bättre för hästen. En medelgod ryttare med ett öppet och läraktigt sinne som känner sin häst och observerar förändringar och signaler, brukar inte skada sin häst. Det är ytterst sällan fritidsryttare rider sönder sina hästar. Det är vanligare bland proffsryttare...

Man kan ju ta hjälp som typ lektioner, men kom bara ihåg en sak: Det skall kännas rätt! Om det är något som känns fel och man inte håller med tränaren, ja då är det oftast så att metoden inte fungerar på den hästen. För alla tränare har sina favoritknep o metoder som de tycker fungerar. Men i ridning är man ett ekipage och det skall kännas att det fungerar för dig på din häst. Annars, ifrågasätt och envisas tränaren kan det vara läge att byta!

Senast ändrad av en moderator:

sambaengi skrev:
Om det är något som känns fel och man inte håller med tränaren, ja då är det oftast så att metoden inte fungerar på den hästen. För alla tränare har sina favoritknep o metoder som de tycker fungerar. Men i ridning är man ett ekipage och det skall kännas att det fungerar för dig på din häst. Annars, ifrågasätt och envisas tränaren kan det vara läge att byta!

Hmm inte helt sant om man råkar vara en kritiskt lagd fritidsryttare. Jag har varit på väg att sluta med en tränare länge, men liksom tjurat på och nu börjar det gå riktigt bra och på vägen har jag lärt mig massor... Fast här handlar det inte om skadliga metoder utan snarare om olika vis att angripa ett problem.

Tycker nog det är dags att påpeka att det faktiskt finns BRA tränare i Sverige också som vet vad de pysslar med och får ett bra resultat med hästarna utan att pressa dem för mycket.

Själv har jag aldrig stött på en tränare som jag inte kunnat lära mig något alls av och ingen som jag tyckt haft helt felaktiga metoder heller. Men jag kanske bara haft en väldig tur (eller goda rådgivare som talat om vilka tränare jag ska välja). ;)

Nu är det ju som sambaengi säger; att det finns metoder som verkligen inte fungerar på alla hästar. En tränare jag haft, metoden fungerade inte på en av mina hästar, o det tog tid för mej att förstå att det här inte gick, även om jag KÄNDE att något var fel. Hästen krävde mycket pedagogiska metoder för att förstå vad vi ville o det fick jag genom andra tränare med lite andra metoder.

Det här är BRA tränare som månar om hästarna, gud ske lov att dessa finns! Men så finns det ju de här avarterna, som jag hoppas är få...

Det är väl så, att en bra tränare måste vara mycket fantasirik - kreativ, tålmodig och se till både hästens o ryttarens bästa.

Visst finns det bra tränare också. Men de gör ju ingen skada och tråden handlar ju mer om att varna för att det finns dåliga tränare med tvivelaktig hantering och tvivelaktiga metoder. Jag har lämnat iväg en av de hästar som blev förstörda till en annan tränare 2 år tidigare. Hon skyndade långsamt, hästen måde bra mentalt och var mer harmonisk vid hemkomsten, som sig bör om tränaren gör rätt med en unghäst! Det skall ju gå framåt. Hon tom ringde efter 1 månad och sade att just nu tror jag inte han kan ta in mer utan behöver mogna. Jag har absolut inte något att anmärka på denna elitryttare som skyndar långsamt och är mycket ödmjuk och konsekvent.

De tränare man aldrig hör en massa rykten om, där den enda kommentaren är att de är bra och jättetrevliga, där man ser att allting sker lugnt och metodiskt även vid visningen, ja de tränarna kan man anlita. Men ibland måste man befinna sig i rätt kretsar för att få höra rykten. En tränare som andra tränare inte vill kommentera, skall man vara försiktig med. Det brukar ligga obehagliga saker bakom.

Jag har lärt mig något av de flesta jag ridit för. Men så har jag valt med omsorg och ridit för internationellt kända namn. Tyvärr var ingen av dem tillgänglig för att träna mina hästar, de flesta finns inte ens i Sverige. Men jag har dålig erfarenhet av minst 3 där det framför allt gällt det hårda stödet i munnen och en allmänt tuff inställning till hästen.

Liknande trådar

M
Islandshäst Ska i helgen och titta på två hästar och vill ta reda på mer om avkommor e. Toti från Gategården och Askur frá Hofstadaseli. Har hört...
2 3
Svar
45
· Visningar
7 127
Senast: moli
·
A
  • Låst
Avel Eftersom föltiderna nu har börjat på riktigt så vore det ju trevligt om den gamla tråden får sig en nystart! Februari: 4:e Ox...
Svar
16
· Visningar
3 725
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka