Álmur frá Laekjamóti

Sv: Álmur frá Laekjamóti

Tråkigt att man i detta forum bemödar sig att ta upp något man själv inte vet något om, utan hört från sk tränare.
Det är så lätt att en häst får ett orätt ryckte när så pass vaga uppgifter börjar att florera.
Jag kan därimot komma med egen fakta om hingsten Kanslari. Han är MYCKET TREVLIG att ha och göra med. ALLA avkommor (tyvärr ingen som hunnit bli inriden ännu pga att de alla varit för unga) som jag själv har träffat har varit helt utan (negativa) anmärkningar vad gäller temperamentet! Tvärt om så har jag tyckt väldigt bra om dem.
Det är med andra ord inte utan anledning som jag har låtit ett tredje sto träffa honom.

Mvh Panni som inte kommer att fortsätta debbatera i denna tråden ang kanslari

Synd för det var mycket bra information! Vi har ju iofs fått en förklaring till varför han tydligen visade sig knepig (det är nog 3 år sedan). Tränaren jag känner sade att det är något som inte stämmer, mer ville han inte säga. EM76 gav förklaringen med ryggen och jag har hört något med en skada tidigare. Väldigt skönt att höra att han är en reko kille med trevliga avkommor.

Själv har jag ingen erfarenhet av honom och hans avkommor. Jag blev bara väldigt förtjust i honom när jag såg honom på Flyinge. Lite smärtsamt samtidigt han påminner otroligt mycket om hingsten vi fick avliva, både rörelser, exteriör och färg, fast min hade inte så röd man och svans. Den hingsten hade supergott lynne före han lämnades i träning, men hade ont i både rygg, nacke och ben när han kom hem och inte alls var sig själv. Och det skall man ju faktiskt ha i bakhuvudet att en häst som är på dåligt humör faktiskt kanske enbart är det pga att den har ont. Det har jag träffat på flera ggr.

Tycker det är bra att ta upp det är och sedan få svar. Nu känner jag mig genast mer intresserad av hingsten, faktiskt. Synd han inte är 5-gångare för jag behöver det då mina ston är 4-gångare. Men jag tänker ändå kika på honom när han står i närheten i sommar.

Anette

Vad tycker ni om Rafn frá Vestra-Geldingaholti och Ljúfur frá Vindási?

Jag har betäckt med Kanslari och var och tittade på honom när han var i träning såväl som hemma hos sin "mamma".
Att han var spänd när han var i träning där jag såg honom är inte det minsta konstigt.
Han stod i en box ca 23 timmar om dygnet på en 3 dm hög stinkande bädd av ren skit.
Med rullande ögon och överrest hals och uppspärrade näsborrar stod han noggrant precis i mitteln av boxen eftersom han var livrädd för den klickande eltråden som fanns i hans box längs alla fyra väggar...
Ett år när han kom hem från träningen hade han så ont i bakknäna att veterinären avrådde att han skulle betäcka i det skick han var i.....
Det ska till ett jäkligt bra psyke för att inte bli spänd av sånt......

Hemma hos sin jättetrevliga "mamma" var han väldigt mkt mera avspänd och lugn.

Djurjouren skrev:
Jag har betäckt med Kanslari och var och tittade på honom när han var i träning såväl som hemma hos sin "mamma".
Att han var spänd när han var i träning där jag såg honom är inte det minsta konstigt.
Han stod i en box ca 23 timmar om dygnet på en 3 dm hög stinkande bädd av ren skit.
Med rullande ögon och överrest hals och uppspärrade näsborrar stod han noggrant precis i mitteln av boxen eftersom han var livrädd för den klickande eltråden som fanns i hans box längs alla fyra väggar...
Ett år när han kom hem från träningen hade han så ont i bakknäna att veterinären avrådde att han skulle betäcka i det skick han var i.....
Det ska till ett jäkligt bra psyke för att inte bli spänd av sånt......

Hemma hos sin jättetrevliga "mamma" var han väldigt mkt mera avspänd och lugn.

Jag blir lika förbannan att det idag, när alla har vad de behöver för sin egen skull inte har råd o tid att ta väl hand om sina djur.....

Jag hoppas du anmälde vad du såg.

Jag vet, alla hingstar i det stallet hade eltrådar. Antagligen för att de skulle hålla sig i schack, det är lätt att hitta på egen underhållning när man bor i en liten låda.....
Grät när vi gick därifrån :-(

Jag anmälde men det tog tyvär inte :-(.
tid och råd...Antar att man tror att om man skickar sin häst på proffsträning så ska den tas väl omhand.Så är dock inte alltid fallet.

Jag kan ju räkna ut var han stod när du nämner detta med eltråd i boxen för jag vet bara ett ställe där man hanterar hingstarna så i islandshästvärlden. Det finns flera skäl till varför jag INTE vill ha mina hästar i närheten av dessa "proffs", om det nu är samma folk. Har gjort en egen obehaglig erfarenhet av ett av "proffsen" på denna gård då denna tränare efter avslutat ridpass gick fram och slog min häst på sidan av huvudet därför att han gnäggade en gång åt en valack! Detta efter att jag sagt bestämt nej och hästen sänkt huvudet och tystnat samt stod stilla och lugnt. Tränaren sade han var fräck.

Idag ångrar jag att jag då visade att det räckte med en fingerknäppning för att hästen skulle ge sig direkt, för då fick han en 3:e tillrättavisning, fast han lyssnat på och hörsammat nr 1. Istället skulle jag gett tränaren en örfil och sagt "Nej men du är fräck! Gå fram och slå min häst utan att ens fråga vad du får göra med min häst och när hästen redan lydit mitt kommando! Då bestraffar du ju hästen för att den gjorde rätt!" Då hade hästen också sett att jag försvarat honom mot en som betedde sig fel istället för att tillrättavisa honom igen, för att på ett snyggt sätt visa tränaren hur grova metoder denna använder, helt i onödan, utan att ställa till en stor scen och bråk. Fy för! :mad: Till saken hör att det var den häst som blivit så illa hanterad av en annan tränare att den redan var misstänksam mot människor och han var sur i 3 veckor efter denna ridlektion, antagligen för att jag inte försvarat honom utan istället tillrättavisat honom när jag borde tillrättavisat tränaren. :mad:

Dock betalade jag inte för ridlektion för den gav mig absolut inget mer än vetskap om att tränaren använder metoder både inom hantering och ridning som jag inte ställer upp på! :mad:

En annan hingstägare fick efter proffsträning på samma ställe lägga ett par år för att få sin häst att trava ordentligt igen... Dessa proffs är flera unga ryttares idoler. Gissa om man ser rött ibland!

Senast ändrad av en moderator:

Djurjouren skrev:
Jag vet, alla hingstar i det stallet hade eltrådar. Antagligen för att de skulle hålla sig i schack, det är lätt att hitta på egen underhållning när man bor i en liten låda.....
Grät när vi gick därifrån :-(

Det är också bra om hingstarna är livrädda för ström, det ger bättre effekt då när man ger dem en elstöt i svansen omedelbart innan man rider på bedömningsbanan :mad:

Jag var så blåögd när jag råkade se detta att jag inte fattade vad det handlade om förrän efteråt i diskussion med en annan tränare då jag förstod att det ingick i fula-knep-för-att-få-full-fart-i-pass-registret.

:eek: :eek: :eek: Min Gud! Trodde trots att jag inte är blåögd utan grönögd :D att sådana fula saker inte förekom inom islandshästvärlden! Jag vet inte om jag vill höra mer. Tror jag hamnat i fel förening trots allt. Känns ibland som om man skulle hålla sig för sig själv så man slapp allt tjafs och alla dumheter.

Pratade med Kanslaris hingsthållare och undrade vad hon tyckte om hans lynne. Hon gillade det men konstaterade att han var oerhört rädd för strömtråden och var den enda häst hon haft som kröp längs med marken om det var något med eltrådarna. Jag talade om för henne varför och vad jag läst här. Stackars häst!

Det här är ju inte ett dugg bättre än barreringarna man hörde talas om inom hoppningen. Man tror ju inte att det är sant, men jag tror ju å andra sidan inte att ni ljuger. Men man har ju en magkänsla ibland inför dessa sk proffs och wannabees som gör att man drar sig undan deras metoder. Trots att man ser vad det betalas på tävlingar o visningar.

Jo.
Jag fattar inte att kunniga hästmänniskor lämnar sina hästar dit, ser de inte hur hästarna blir? spända med underhals och ihopklämda ryggmuskler o s v

Vadå ryggmuskler?! :confused: Det är ju ryggraden som är högst och inte de två filéerna på hästarna! :mad: Jag var på vippen att lämna Glenur dit efter den andre tränarens nedbrytning av hästen (ett helt annat ställe). Det hade varit som att gå ur askan in i elden! Jag återtog omedelbart min bokning på träning efter det ovan nämnda ridtillfället. :mad: Arg var jag och blir det än när jag tänker på den ridlektionen och vad jag hör här. Och detta är en del av Sveriges elit! :confused: Otroligt! :eek:

Jag mår illa och vill göra revolt när jag hör det. Man blir så upprörd så tårarna vill stiga i ögonen. :mad: Och detta hyschas ner här i Sverige. Vet fler exempel som får en att rysa! Och det skall mycket till innan myndigheterna gör något. Tycker dessutom många veterinärer är för vaga och fega i sina anmärkningar och då kan inte myndigheterna göra något! :( Jag har en bra veterinär som vågar och han tycker likadant. Han bryr sig inte om han stöter sig med etablissemanget utan djurens väl går först. En veterinär i den sanna andan! :bump:

Senast ändrad av en moderator:

*knapplån*

Jag håller med om att det är för j-ligt och har själv varit inblandad i ett vanvårdsfall i "forntiden" med samma gäng.

Men vi kan nog inte diskutera det här längre utan att det blir för uppenbart vilka det rör sig om och då ryker ju tråden.

Mitt förslag är att vi avkodar all information om vilka hästar som tränats, vilka sadlar som används etc om den här diskussionen ska fortsätta?

Ja jag tror du har helt rätt. Satt och funderade på det själv att det blev lite för uppenbart vilka som avsågs. Bäst vi ber administratören ta bort hästnamnen så vi inte åker på förtal hela bunten...

Liknande trådar

M
Islandshäst Ska i helgen och titta på två hästar och vill ta reda på mer om avkommor e. Toti från Gategården och Askur frá Hofstadaseli. Har hört...
2 3
Svar
45
· Visningar
7 127
Senast: moli
·
A
  • Låst
Avel Eftersom föltiderna nu har börjat på riktigt så vore det ju trevligt om den gamla tråden får sig en nystart! Februari: 4:e Ox...
Svar
16
· Visningar
3 725
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka