Sv: Lite köpråd (info om avkommor e. Askur frá Hofstadaseli och Toti från Gategården)
Ska i helgen och titta på två hästar och vill ta reda på mer om avkommor e. Toti från Gategården och Askur frá Hofstadaseli.
Har hört en del negativt om båda hingstarna men vore intressant om någon här har erfenheter av avkommor till dessa.
Min häst är e:Svalur precis som Toti är. Han är villig, 5-gångare ue: Atli. Han har utmärkt tölt, men föredrar grisepass. Lätt att få i trav, hyfsat lätt att galoppera även om det ibland kan bli korsgalopp. Tonvikten vad gäller gångarter hos min häst är passen. Han är som sagt dessutom väldigt villig (svår att hålla på uterundan hemmavid + ovalbanan på tävling, men försöker inte sticka på volten/i ridhuset). En ryttare som tidigare har tävlat min häst har också tävlat Toti. Hon sa en gång att Toti är som min häst fast "mer" liksom. Mer villig, mer pass, mer tävlingsinstinkt, bättre trav osv osv...
Jag skulle gärna testa Toti på en ridbana om jag fick chansen. Jag har en känsla av att han är den som har ärvt sin pappas psyke och gångarter allra bäst och Svalur tror jag att jag hade älskat om jag hade fått chansen att träffa honom (han dog tyvärr innan jag började rida islandshästar).
Men jag vet inte - kanske var Svalur lite mildare än Toti i psyket? Tyvärr har kunskapen om Svalurs psyke och gångarter litegrand försvunnit uti intet. Svalur spelade och spelar fortfarande en stor roll i svensk avel - nya avlare behöver få info om hur hans psyke och gångarter fungerade! Där tycker jag nog att släkten Häggberg har ett ansvar som de kanske inte har insett och jag tycker nog att de ibland sviker oss nya avelsintresserade bara genom att inte ge ut någon info alls.
Elithingsten Atli fra Sydra-Skördugili är också död nu, det tog väldigt lång tid innan allmänheten fick reda på det - jag klagar inte för egen del, men det finns många islandshästryttare idag som bara får information om sådant via tidningen "Islandshästen" och via hemsidan. Jag tror att utav alla ELIT-hingstar så är Atli den som flest människor känner till och har ridit avkommor efter. Därmed är han också den ELIT-hingst som de flesta islandshäst-människor sörjer. Jag tycker informationsbristen i samband med hans död är oerhört tråkig (jämför med att Malin Baryard inte skulle avslöja för media att "Flippan" är död - Atli är åtminstone för mig lika känd som Flippan och jag tror inte jag är ensam... )
Själv hade jag också haft förmånen att under någon månad få träffa Atli regelbundet i en hage (jag red en häst i samma stall). Atli var en oerhört snäll hingst att hälsa på i hagen åtminstone. Jag vet inget alls om hur han var att rida. Hans "fru", ELIT-stoet Ljufa fra Eyrarbakka var också jättegosig att klappa på i hagen (man kunde tex gå emellan dessa hästar utan minsta reaktion från hingsten). Ljufa var heller inget okänt sto - att hon är död kanske också borde redovisas. Det fanns faktiskt bara 4 ston totalt som fått ELIT-utmärkelsen...
Toti-Atli känns som en häst jag skulle köpa bara för att bevara stammen. Jag älskar min häst som är Svalur-Atli så förhoppningsvis gillar jag även denna kombination. Kanske är det nu dags att börja fundera på vad svensk avel står för! Ska vi försöka rädda den grundläggande svenska aveln eller ska vi fortsätta blanda in isländsk avel? Vi kan nog inte lita på att "Örvik" fortsätter att bevara grunden för den svenska islandshästaveln...
Jag hoppas bara att de som var med från början förmår dela med sig av sin kunskap till oss som kommer efter innan den kunskapen går förlorad!