Álmur frá Laekjamóti

em76

Trådstartare
Efter mycket läsande av hingstkataloger och -annonser, videotittande och besök hos nya hingstar, så kommer jag tillbaka till en hingst som vi funderade på redan 2002, valde mellan honom och Birkir från Skáneyland och valde tyvärr Birkir. 2003 blev det Askur frá Hofstadaseli.
Vad tycker ni om Álmur, hans stamtavla, avkommor osv?

Stoet är e Svalur frá Glaesibae u Fema frá Arnastödum e Adam frá Medalfelli. Hon är bedömd till 8,01 med 9 för hals/manke/bog och 8,5 för proportioner. Hennes svagheter är benställning och trav 7.
Hon är samarbetsvillig och livlig, stressar lätt upp sig.

Hennes Askuravkomma är ganska vacker och travar bättre än mamma. Är pigg och har bestämda åsikter.

Vi vill ha en avkomma som har Svalas exteriör (särskilt framparti), utstrålning och lätthet i tölt och pass, och önskar mer bärighet i trav och galopp. Gärna mycket vilja utan att vara stressad och het.

Vad tror ni om Álmur till Svala? Andra förslag?

Sv: Álmur frá Laekjamóti

har ett sto som ska föla v 23,betäckt med Álmur.Han är otroligt snygg,vilka gångarter!!!Mycket trevliga ägare också. Kolla in vår hemsida under v 23 så ser du om hon fölat och hur det gick.Vi hoppas det är friskt denna gången då hon 2003 förlorade sitt föl, pga av medfött hjärtfel...jättesorgligt...
men nu håller vi tummarna, och jag kan bara säga positiva saker om denna hingst, för han var supertrevlig.Vårt sto har eksem, och jav va där varje dag då hon gick tillsammans med honom själv och smörjde hennes sår i ansiktet och han var hur cool som heslt, trots att hon va högbrunstig och han visste ju inte vem jag var!!Läcker hingst!!
får man fråga va det va för fel på Birkir??
Och lite info om Svala...

Svala gillade inte Birkir. Hon sparkade, skrek och sprang när han kom i närheten. Så vi fick hämta hem henne obetäckt. :smirk:

Svala gillade nog "bara" inte att inte själv bestämma allt och ha full koll även på hingsten ;)

Elin, har du sett några avkommor efter Kanslari? Jag har bara sett honom själv en gång men det är en ju fyrgångshingst med samma "profil" som Askur fast bättre bedömning och mer man/svans.

Álmur är en fin jämn hingst, men är han inte lite för mycket femgångare för Svala? Har du sett avkommor efter honom?

Jag har en valack som är efter Àlmur. Stor, svart med mycket man och svans. Sägs att han är väldigt lik pappan. Väldigt trevlig att ha och göra med. Super psyke. Har inte kommit så långt ännu med ridningen. Ni får gärna maila mig om ni vill veta mer.

ja, Kanslari är ju urläcker!Funderade själv på honom år 2002, valde mellan honom och Sleipnir.Blev Sleipnir, jag gillade honom bättre och Haraldur är kanon att ha och göra med. Han är ju också "fyrgångare", om du nu ska ha en hingst me lite pass.Men han ger ju pass avkommer, för vår avkomma har ingen annan gångart :smirk: ...men vi verkade henne nu så hon skule få lättare att välja andra gångareter, och nu vet vi att hon har alla fem!Hingstvalet är svårt...då e d bra me egen hingst :banana: för då blir det liksom billigare...lite iaf..*suck*
men Sleipnir står ju en bit iväg, Kanslari är väl här nere nånstans??Vi har många fina hingstar här i Skåne,men valet är nog så svårt
Lycka till!!

Jag tror inte jag sett några Kanslariavkommor. Har sett några Álmuravkommor men inga ridna. De har varit svarta, kraftfulla och välresta med mycket man och svans.
Álmur är visserligen femgångare men alla gångarter är bra. Jag tror inte det behöver vara fel med en femgångshingst.

Vi har varit och tittat på flera hingstar bl a Glófaxi frá Thóreyjarnúpi, Tháttur frá Arnarhóli och Hrímfaxi frá Reykjavík. Glófaxi är tänkbar, Tháttur och Hrímfaxi tycker jag varit för kort tid i Sverige (de kom båda i höstas), jag vill gärna se avkommor först och höra andras erfarenheter. Fast särskilt Tháttur var väldigt läcker.

Betäcka med eksemsto :( Varför diskutera vackerheten i man och svans, är det inte dubbelmoral :(
Catarina

HrafnKatla skrev:
Betäcka med eksemsto :( Varför diskutera vackerheten i man och svans, är det inte dubbelmoral :(
Catarina
varför inte??vem sa att mitt sto inte har man och svans??
hon är exteriörbedömd oxå med 8.5 för man och svans!som jag även skrev, "smörjde hennes sår i ansiktet"hon kliar endast,endast, ansiktet, för hon är jätte torr.Man och svans har hon aldrig kliat!kommentera gärna inte ett sto du aldrig sett eller vet nåt om!

Nu bör man ju inte låta betäcka ston med genetiska effekter som eksem så jag tycker inte det var fel att HrafnKatla var undrande :smirk:
Det är ju inte bara hingstar som nedärver detta.

Citat; "vårt sto har eksem " då är det svårt att inte tro annat :smirk:
Tycker fortfarande inte man skall betäcka eksemsto sen får det var vems sto som helst, pratade inte om ditt sto specifikt även fast du vill tro det :smirk:

Tycker det är bra med debattforum. Högt till tak så det ger en bra debatt eller hur? :)
Catarina

Ja Glófaxi har ju jättefin trav! Har du sett avkommor efter honom?

De andra har jag inte sett :o

Vill du ha en femgångare kan kanske Jarl frá Budardal vara något, de avkommor jag sett har varit stora och vackra med bra trav trots femgångstyp.

jag tycker inte man ska avla på svenskfödda eksem ston och de ston/hingstar som har stora blödande bölder + ingen man och svans...jag tycker då att man som hästägare ska ta o kolla upp sin hästs psykiska och fysiska hälsa.Jag vet en storavlare som har så mycket eksemhästar som det avlas på så det inte e sant! Fattar inte hur folk vill använda deras tjänster...sponsra nåt sånt...vi har tio isisar,varav ett har lindrigt(om man nu kan kalla det så, ja kan ju inte veta hur hon känner det)eksem.Ja vet att hon mår mycket bättre när hon är dräktig...Detta stoet kan jag då berätta, kom hit feb 2002, reds,visades på våren, direkt upp till hingst i Norrlnads inre skogar, kom hem me lite avkliad man och svans(enligt förra ägaren)vi köpte henne 2003, hon kom hit, fölade i juni, fölet avlivades i augusti pga medfött hjärtfel...så, denna häst har nog inte mått så bra under denna korta period, så att hon utvecklat eksem är nog inte så konstigt!men, nu är hon hos oss, lämnar oss aldrig, 1.för att hon är guld värd,psyket på detta sto,...2.hon har eksem, som behöver daglig tillsyn och insmörjning på de torra partierna, och vi ltar inte på nån annan än oss själva!
nu står hon utan täcke, med full skrud, och njuter av att vara dräktig och vi hoppas hon får ett friskt föl, för det är hon värd...
när jag ändå är igång kan ja ju säga att hon adopterade ett föl samma natt som hennes eget avlivades!
fel tråd kanske detta blev, men, nu vet ni!

em76 skrev:
Jag tror inte jag sett några Kanslariavkommor. Har sett några Álmuravkommor men inga ridna. De har varit svarta, kraftfulla och välresta med mycket man och svans.
Álmur är visserligen femgångare men alla gångarter är bra. Jag tror inte det behöver vara fel med en femgångshingst.

Vi har varit och tittat på flera hingstar bl a Glófaxi frá Thóreyjarnúpi, Tháttur frá Arnarhóli och Hrímfaxi frá Reykjavík. Glófaxi är tänkbar, Tháttur och Hrímfaxi tycker jag varit för kort tid i Sverige (de kom båda i höstas), jag vill gärna se avkommor först och höra andras erfarenheter. Fast särskilt Tháttur var väldigt läcker.

Kanslari är mycket vacker och rör sig fint, jättefina gångarter. Dock vet jag att en tränare jag gillar inte verkade så förtjust i temperamentet, men han ville inte säga för mycket. Jag vet inte heller. En påstod sig ha sett avkommor med knepigt lynne, men det finns ju alltid ett sto också. Han skall stå inte långt från mig hos en mycker erfaren hingsthållare och jag tänkte åka dit och titta för att bilda mig en uppfattning. Dock är han inte aktuell för mig därför att han är 4-gångare. De ston jag har i avel nu är nämligen alla 4-gångare och jag vill ha in mer passanlag så jag väljer endast 5-gångshingstar nu.

Anette

Bara bilder. Enligt hingstägaren är hans avkommor långbenta och har ärvt hans rörelsemönster. Finns både fyr- och femgångare efter honom.
Jag gillade verkligen Glófaxis lynne. Mycket cool hingst! Och traven!

Jarl fick ju klass 1 för avkommor förra året, men jag har bara sett tre vuxna avkommor, på hingstbedömningen på Margretehof 2003, en av dem tyckte jag var fin, de andra två hade inget där att göra, ingen av dem blev godkänd. Vad har han för bra avkommor?

Bara bilder. Enligt hingstägaren är hans avkommor långbenta och har ärvt hans rörelsemönster. Finns både fyr- och femgångare efter honom.
Jag gillade verkligen Glófaxis lynne. Mycket cool hingst! Och traven!

Jarl fick ju klass 1 för avkommor förra året, men jag har bara sett tre vuxna avkommor, på hingstbedömningen på Margretehof 2003, en av dem tyckte jag var fin, de andra två hade inget där att göra, ingen av dem blev godkänd. Vad har han för bra avkommor?

Kanslari har haft en ryggskada och den har påverkat hans temperament. Han var väldigt spänd ett tag.

sambaengi skrev:
Han skall stå inte långt från mig hos en mycker erfaren hingsthållare

Exakt. Man väljer ju inte bara hingst. Står hingsten där vet man automatiskt att den är trevlig och att inget eksem "mörkas".

Elin - jag har sett några fina unga Jarl-avkommor i Margaretehofs egen flock. De travade med rörelser över medel. Och så gillar jag Helmingur. Det finns också högt bedömda på Island och så har han gjort några som ser bra ut norrut i landet, men dessa är ju små ännu.

Men jag håller med om att de avkommorna som visades på den bedömningen du refererar till inte var i skick för det.

em76 skrev:
Kanslari har haft en ryggskada och den har påverkat hans temperament. Han var väldigt spänd ett tag.

Ok! Det kan ju förklara en hel del. Han är väldigt vacker och mycket lik den rödblack jag fick sönderriden, den som blev aggressiv, attackerade och vi sedan avlivade. Fast han var faktiskt ännu mer högrest och snyggare (enligt många, inte bara mig) med andalusisk trav, så det kändes hemskt att han skulle sluta så, pga en tränares felaktiga hantering! Men han var direkt livsfarlig och jag höll ju på att bli dödad av honom, så vi hade inget val, tyvärr.

Anette

Silverkedjan skrev:
Exakt. Man väljer ju inte bara hingst. Står hingsten där vet man automatiskt att den är trevlig och att inget eksem "mörkas".

Elin - jag har sett några fina unga Jarl-avkommor i Margaretehofs egen flock. De travade med rörelser över medel. Och så gillar jag Helmingur. Det finns också högt bedömda på Island och så har han gjort några som ser bra ut norrut i landet, men dessa är ju små ännu.

Men jag håller med om att de avkommorna som visades på den bedömningen du refererar till inte var i skick för det.

Håller med, tror inte den hingsthållaren skulle valt en hingst med knepigt lynne!

Jarl rör sig dessutom med väldigt imponerande rörelser i hagen, utan ryttare, i alla fall i traven! dessutom tycker jag att Margarethehof överlag haft 1:a hingstar med gott lynne, inte minst Hlynur som tyvärr är infertil. Mycket synd på en mycket fin och trevlig hingst! Gillar inte isabell, men den hingsten kunde jag gott tänkt mig att betäcka med trots färgen! :D

Anette

Liknande trådar

M
Islandshäst Ska i helgen och titta på två hästar och vill ta reda på mer om avkommor e. Toti från Gategården och Askur frá Hofstadaseli. Har hört...
2 3
Svar
45
· Visningar
7 127
Senast: moli
·
A
  • Låst
Avel Eftersom föltiderna nu har börjat på riktigt så vore det ju trevligt om den gamla tråden får sig en nystart! Februari: 4:e Ox...
Svar
16
· Visningar
3 725
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka