Alltså jag blir så otroligt förbannad !!

Sv: Alltså jag blir så otroligt förbannad !!

Det var lite det jag försökte belysa tidigare i tråden, men det var tydligen ingen fara...hmm...

Nej, småungar ska inte ha egen häst..

Att dra alla över en kam i att "småungar ska inte ha egen häst" tycker jag är fel. Klart att små barn och medelsstora barn ska få ha häst. Det som fattas är avsaknad av bra förebilder och hjälp så att barn inte lär sina hästar liknande tricks.

Min dotter fick sin första ponny när hon var 3 år, borde hon inte ha fått det då?

Kicki :)

Jag är jätte glad att inga utav mina 2 hästar stegrar, aldrig att jag skulle lära dom det. Är super glad så länge dom inte vet vad en stegring är för nått.

Jag känner till småungar som lärt sina hästar stegra genom att "skänkla satan och dra hårt i tyglarna" som de så fint uttryckte det.

Nej, småungar ska inte ha egen häst..

för det första behöver man inte "skänkla satan och dra hårt i tyglarna", det räcker med att hålla imot samtidigt som man driver :angel:. och det är långt ifrån bara "småungar" som sysslar med den typen av cirkuskonster utan att förstå vad det kan bli för konsekvenser.

för övrigt kan jag bara hålla med Invinciblestables :) visst ska barn få ha häst, det har jag själv haft och även mina barn ända sedan dom föddes :) bara det finns människor med sunt tänkande och hästvett runt omkring som lär barnen umgås/hantera pållarna på ett säkert sätt.

för det första behöver man inte "skänkla satan och dra hårt i tyglarna", det räcker med att hålla imot samtidigt som man driver :angel:.

.

Då vet man ju uppenbarligen inte vad man håller på med om man gör på det sättet. Och naturligtvis ska man inte hålla på med saker som man inte klarar av.

för det första behöver man inte "skänkla satan och dra hårt i tyglarna", det räcker med att hålla imot samtidigt som man driver :angel:. och det är långt ifrån bara "småungar" som sysslar med den typen av cirkuskonster utan att förstå vad det kan bli för konsekvenser.

för övrigt kan jag bara hålla med Invinciblestables :) visst ska barn få ha häst, det har jag själv haft och även mina barn ända sedan dom föddes :) bara det finns människor med sunt tänkande och hästvett runt omkring som lär barnen umgås/hantera pållarna på ett säkert sätt.

:bow: Så sant! Och som du säger så är det nog inte bara "småungar" som pysslar med detta.

Eftersom ni alla motståndare i tråden tror att man lär en häst detta genom att dra den i munnen och skänkla så kan vi ju enas om att det är ju verkligen tur att ni inte försökt er på detta. För era hästars skull.
Sen eftersom ni inte har en aning hur man lär en häst detta på ett säkert sätt så förstår jag att ni är negativa. Men det finns säkra sätt.

Eftersom ni alla motståndare i tråden tror att man lär en häst detta genom att dra den i munnen och skänkla så kan vi ju enas om att det är ju verkligen tur att ni inte försökt er på detta. För era hästars skull.
Sen eftersom ni inte har en aning hur man lär en häst detta på ett säkert sätt så förstår jag att ni är negativa. Men det finns säkra sätt.

Var någonstasns har vi skrivit att vi tror det. :confused: Det uttalandet får stå för Cairo! Och som jag tolkade hillewi så menade hon att man inte behövde göra som Cairo beskrev utan att det går med mindre om det är det man är ute efter, inte att det var det enda sättet.

För mig finns det inget "säkert" sätt att lära en häst detta oavsett för resultatet blir ju likadant, den reser sig på bakbenen! Och det är huvudproblemet för mig eftersom jag tycker att hästar ska inte lära sig liknande saker.

Jag måste bara få säga en sak!
Jag sj har ju lärt min kuse att stegra, o han älskar o har alltid gjort att få stå på bak bena, o han gör detta ganska samlat också! o får sj klart belöning efteråt.
som sagt så brukade han ju stå på bak bena redan innan också det går inte att lära en häst detta om dom inte gillar det!
plus att jag har liksom vänt på det till en rolig grej i stället! Eftersom att han stegrade rätt ofta när han var pigg o det tyckte jag var läskigt, nu är det roligt istället... o han får skäll när han gör det fast han inte ska....
så nu funkar det perfa!!!! :D

Sen får ni säga vad ni vill, hatar folk som lägger sig i!!!!

Min häst kan också:
Buga
Lyfta på alla fyra fötter, när ja pekar på dem
"spansk skritt" stilla stående, till o med från ryggen
yoga (ta godis från jumsken- inte såå svårt)

Jag tycker inte heller att det är en lämplig aktivitet för barn att lära ponnyn att stegra sig på kommando. Ponnier blir ju oftast för små efter några år och säljs vidare, troligtvis igen till ett barn med familj. Här skulle det lätt kunna bli ett misstag som är förödande för ett barn som kanske är nybörjare och inte har så lätt att följa med ponnyn i en stegring eller ännu värre sitter kvar när den slår över :eek:

När jag var 15 år slog jag över med min häst i skogen och bröt bäckenbenet, därför tycker jag inte att sådana tricks är att leka med. Jag föredrar en häst som inte stegrar sig alls. :smirk:

att lära hästen på ett sk. säkert sätt (vilket ju går att disskutera i all oändlighet och jag anser inte existerar) innebär inte att hästen inte kommer att använda sig av "cirkuskonsten" på ett osäkert vis då den blir "trilsk" eller kanske bara rädd.

det räcker att göra en förhållning samtidigt som man ger drivning för att få hästen att resa sig, man behöver verkligen inte "skänkla satan och dra hårt i tyglarna".

FÖR ATT FÅ HÄSTEN ATT RESA SIG BEHÖVS ETT "BAKÅTTÄNKANDE" AV HÄSTEN, du har ju efter vad du skrivit lärt din pålle resa sig ur backning...så gör dom flesta :smirk:.

fortfarande går det upp som inte går fram. det är inte själva inlärningen som är det hemska i behandlingen av hästen (behöver iallafall inte vara)- det är urtagandet av olaten när/om det går överstyr.

jag vet pricis hur man lär in sådant dumt beteende på massa olika sätt, både sk."vänliga vis och mindre trevliga. eftersom jag haft "äran" att riskera nacken i mitt jobb för att få hästarna "ridbara" igen :smirk:

Jag måste bara få säga en sak!
Jag sj har ju lärt min kuse att stegra, o han älskar o har alltid gjort att få stå på bak bena, o han gör detta ganska samlat också! o får sj klart belöning efteråt.
som sagt så brukade han ju stå på bak bena redan innan också det går inte att lära en häst detta om dom inte gillar det!
plus att jag har liksom vänt på det till en rolig grej i stället! Eftersom att han stegrade rätt ofta när han var pigg o det tyckte jag var läskigt, nu är det roligt istället... o han får skäll när han gör det fast han inte ska....
så nu funkar det perfa!!!! :D

Sen får ni säga vad ni vill, hatar folk som lägger sig i!!!!

Min häst kan också:
Buga
Lyfta på alla fyra fötter, när ja pekar på dem
"spansk skritt" stilla stående, till o med från ryggen
yoga (ta godis från jumsken- inte såå svårt)

Nu är ju detta ett diskussionsforum och då har man ju olika åsikter! Om vi satt här och tyckte lika så blev det ju ingen diskussion, eller hur? Handlar inte om att lägga sig i utan att ha en annan åsikt.

Och jag vidhåller fortfarande att jag tycker att det är vansinningt att lära en hästa att stegra!! Och inte ser jag det som mindre vansinnigt att pållen gillade detta även innan.

Senast ändrad av en moderator:

Håller absolut med dig! visst att vissa tkr det är häftigt men om man sen säljer hästen utan att förklara väldigt noggrant vad kommandot är kan det ju göra väldigt stor skada.
Den nya ryttare kanske råkar göra det och hästen stegrar när ryttaren inte är beredd. då blir det ju stor möjlighet till skada. Skulle aldrig lära en häst det, visst andra tricks men inte stegring, aldrig stegring!

att lära hästen på ett sk. säkert sätt (vilket ju går att disskutera i all oändlighet och jag anser inte existerar) innebär inte att hästen inte kommer att använda sig av "cirkuskonsten" på ett osäkert vis då den blir "trilsk" eller kanske bara rädd.

det räcker att göra en förhållning samtidigt som man ger drivning för att få hästen att resa sig, man behöver verkligen inte "skänkla satan och dra hårt i tyglarna".

FÖR ATT FÅ HÄSTEN ATT RESA SIG BEHÖVS ETT "BAKÅTTÄNKANDE" AV HÄSTEN, du har ju efter vad du skrivit lärt din pålle resa sig ur backning...så gör dom flesta :smirk:.

fortfarande går det upp som inte går fram. det är inte själva inlärningen som är det hemska i behandlingen av hästen (behöver iallafall inte vara)- det är urtagandet av olaten när/om det går överstyr.

jag vet pricis hur man lär in sådant dumt beteende på massa olika sätt, både sk."vänliga vis och mindre trevliga. eftersom jag haft "äran" att riskera nacken i mitt jobb för att få hästarna "ridbara" igen :smirk:

:bow::bow: Instämmer (som vanligt) ;) Ja här ser man ju endel av baksidorna med dessa tricks som man tycker är så roliga att lära hästen. :(

:bow::bow: helt klart resonerar vi lika ;)

dom som sysslar med att lära sina hästar sådana "fräcka konster" borde göra ett "studiebesök" när en sådan häst korrigeras (samt få se IRL. hur kul det är när det gått överstyr :crazy:) kanske även ta del av fakturan på vad det kan kostar att "rätta till" ;)

och när man låter sina barn rida fälttävlan och hoppa 1.20-banor då? guud, när jag var tretton så fick vi rida ut med sköthästarna, dom stack längs vissa stigar varje gång och vi tyckte det var skitskoj, men naturligtvis var det superfarligt!

all ridning är farligt och jag tror att ibland sböar man in på den ridnngen man håller på med.

i klassisk ridkonst är det vanligt att lära hästarna att stegra och visst, man kan komma med argumenten att det är farligt för trettonåringar och att man ska veta vad man håller på med - visst. men faktum är att det gäller all ridning, vi stänger inte in våra trettonåringar på dressyrbanan, eller hur?

i klassisk ridkonst är det vanligt att lära hästarna att stegra

men att jämföra akademisk ridkonst med cirkuskonster som tar kanske en vecka i bästa fall att "lära in" det är inte riktigt samma sak. en häst som är utsedd för att vara lämpad för tex. levad tar åratal att lära att utföra en levad på korrekt sätt.

det är lika farligt med en stegrande häst för vuxna som för barn.

varför inte använda sig av ett sunt handhavande av häst ? och att åtminstonde försöka tänka på säkerheten i första hand ?

när jag va 13 red/tävlade jag msv hoppning, men givetvis va det ett resultat av träning som vi jobbat för i åratal. handledda av duktiga tränare. farligt ? visst, men inte hälften så farligt som en häst som börjar resa sig som olat. det är farligt att åka bil med, men följer man trafikreglerna så blir det säkrare.

Varför inte? Om man lär sin häst att boxvandra genom att leda den runt runt tills det blir en vana, så är boxvandring fortfarande en olat :idea:

Boxvandring är in gen olat egentligen, o de är inte krubbbitning eller likande egentligen heller.
Utan det är hästens sätt att visa sig o stimulerad och ev psykiskt fel.

Jodå det går alldeles utmärkt. Iaf för min häst som aldrig rest sej för att trilskas eller blir rädd. Och jag har haft henne i 12 år.

Hon skulle aldrig ställa sej om jag gjorde detta. E

Hon tänker aldrig bakåt mer än någon annan häst vid ridning och hantering. Jag antar att du använder dej av ryggning i bland?

Ja, vet man inte vad man håller på med så ska man naturligtvis inte prova. Och jag tror också att många tycker det är ballt och sen går det överstyr. Dock har det inte blivit så i mitt fall.

Har också sett mindre trevliga sätt, och det är absolut inget jag försvarar. Och jag har dessutom hållt på en del med problem hästar. Bla som har rest sej (dessa har aldrig varit tricktränade, dock jäkligt ohufsade) och det gick snabbare att få ur dom det gick att lära min häst det som trick.

Som sagt, egentligen vill jag inte hålla på att 'försvara' mej. För jag förstår hur ni menar och jag håller med om att det kan vara farligt. Dock så är det inte det i mitt fall.

jag förstår inte din fråga -jag antar att du använder dig av ryggning ibland ?

rygga och backa är inte samma sak ;).

i ryggning tänker hästen framåt- det är en samlande rörelse. backa - då tänker hästen bakåt, dvs då har du mist bjudningen framåt. och om "jag använder mig av ryggning" (konstig formulering :crazy:)så är det definitivt inte för att hästen ska resa sig, då jag fortfarande anser det som en olat man lär hästen av med - inte lär in.

men det är ju bra för er, att det funkar helt säkert för er.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka