Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej, småungar ska inte ha egen häst..
Jag känner till småungar som lärt sina hästar stegra genom att "skänkla satan och dra hårt i tyglarna" som de så fint uttryckte det.
Nej, småungar ska inte ha egen häst..
för det första behöver man inte "skänkla satan och dra hårt i tyglarna", det räcker med att hålla imot samtidigt som man driver .
.
för det första behöver man inte "skänkla satan och dra hårt i tyglarna", det räcker med att hålla imot samtidigt som man driver . och det är långt ifrån bara "småungar" som sysslar med den typen av cirkuskonster utan att förstå vad det kan bli för konsekvenser.
för övrigt kan jag bara hålla med Invinciblestables visst ska barn få ha häst, det har jag själv haft och även mina barn ända sedan dom föddes bara det finns människor med sunt tänkande och hästvett runt omkring som lär barnen umgås/hantera pållarna på ett säkert sätt.
Eftersom ni alla motståndare i tråden tror att man lär en häst detta genom att dra den i munnen och skänkla så kan vi ju enas om att det är ju verkligen tur att ni inte försökt er på detta. För era hästars skull.
Sen eftersom ni inte har en aning hur man lär en häst detta på ett säkert sätt så förstår jag att ni är negativa. Men det finns säkra sätt.
Jag måste bara få säga en sak!
Jag sj har ju lärt min kuse att stegra, o han älskar o har alltid gjort att få stå på bak bena, o han gör detta ganska samlat också! o får sj klart belöning efteråt.
som sagt så brukade han ju stå på bak bena redan innan också det går inte att lära en häst detta om dom inte gillar det!
plus att jag har liksom vänt på det till en rolig grej i stället! Eftersom att han stegrade rätt ofta när han var pigg o det tyckte jag var läskigt, nu är det roligt istället... o han får skäll när han gör det fast han inte ska....
så nu funkar det perfa!!!!
Sen får ni säga vad ni vill, hatar folk som lägger sig i!!!!
Min häst kan också:
Buga
Lyfta på alla fyra fötter, när ja pekar på dem
"spansk skritt" stilla stående, till o med från ryggen
yoga (ta godis från jumsken- inte såå svårt)
att lära hästen på ett sk. säkert sätt (vilket ju går att disskutera i all oändlighet och jag anser inte existerar) innebär inte att hästen inte kommer att använda sig av "cirkuskonsten" på ett osäkert vis då den blir "trilsk" eller kanske bara rädd.
det räcker att göra en förhållning samtidigt som man ger drivning för att få hästen att resa sig, man behöver verkligen inte "skänkla satan och dra hårt i tyglarna".
FÖR ATT FÅ HÄSTEN ATT RESA SIG BEHÖVS ETT "BAKÅTTÄNKANDE" AV HÄSTEN, du har ju efter vad du skrivit lärt din pålle resa sig ur backning...så gör dom flesta :smirk:.
fortfarande går det upp som inte går fram. det är inte själva inlärningen som är det hemska i behandlingen av hästen (behöver iallafall inte vara)- det är urtagandet av olaten när/om det går överstyr.
jag vet pricis hur man lär in sådant dumt beteende på massa olika sätt, både sk."vänliga vis och mindre trevliga. eftersom jag haft "äran" att riskera nacken i mitt jobb för att få hästarna "ridbara" igen :smirk:
i klassisk ridkonst är det vanligt att lära hästarna att stegra
Varför inte? Om man lär sin häst att boxvandra genom att leda den runt runt tills det blir en vana, så är boxvandring fortfarande en olat
att lära hästen på ett sk. säkert sätt (vilket ju går att disskutera i all oändlighet och jag anser inte existerar) innebär inte att hästen inte kommer att använda sig av "cirkuskonsten" på ett osäkert vis då den blir "trilsk" eller kanske bara rädd.
det räcker att göra en förhållning samtidigt som man ger drivning för att få hästen att resa sig, man behöver verkligen inte "skänkla satan och dra hårt i tyglarna".
FÖR ATT FÅ HÄSTEN ATT RESA SIG BEHÖVS ETT "BAKÅTTÄNKANDE" AV HÄSTEN, du har ju efter vad du skrivit lärt din pålle resa sig ur backning...så gör dom flesta :smirk:.
fortfarande går det upp som inte går fram. det är inte själva inlärningen som är det hemska i behandlingen av hästen (behöver iallafall inte vara)- det är urtagandet av olaten när/om det går överstyr.
jag vet pricis hur man lär in sådant dumt beteende på massa olika sätt, både sk."vänliga vis och mindre trevliga. eftersom jag haft "äran" att riskera nacken i mitt jobb för att få hästarna "ridbara" igen :smirk: