Alltså jag blir så otroligt förbannad !!

Sv: Re: Alltså jag blir så otroligt förbannad !!

I den klassiska ridningen är det steg i utvecklingen(skolor ovan mark). Fast då är det liksom en ökad grad av samling(när hästen lägger all sin vikt på bakdelen sätter den säg alltså i en levad^^)

det du beskriver tar åratal att lära, det är dom högre skolorna, vilket inte ens alla individer klarar av/är byggda för att utföra.

"cirkuskonster" som min gamla arbetsgivare sa lär man hästen VÄLDIGT LÄTT/FORT genom att - DET SOM INTE GÅR FRAM - GÅR UPP :smirk: inte ett dugg avancerat, en del pållar blir så "lyhörda" att dom reser sig vid minsta förhållning - eller när dom inte vill gå fram, blir istadig eller backar men ryttaren ändå driver framåt....

vi fick in en del sådana "fräcka" hästar för tillridning när dom inte va så "fräcka" längre :smirk: allt för många blir direkt farliga att rida/hantera...hur det beteendet tas ur individerna behöver jag inte gå in på här, men alternativet är vid det laget korv....

olater och idioti kallar jag det, skulle mina ungar ens kommit på tanken så hade det garanterat blivit både häst och stallförbud läänge efteråt....

Sv: Alltså jag blir så otroligt förbannad !!

Det är säkert jättehäftigt att få sin häst att stegra på kommando, men! Fullständigt livsfarligt om man inte kan kontrollera det till 110%. Särskillt om man har inställningen "Titta! Min häst kan stegra sig! Det är hur coolt som helst och jag har lärt h*n det alldeles själv!" i stället för "Titta! Min häst börjar lära sig mer avancerade skolor, jag tog hjälp av en jättebra tränare."
Spansk skritt och att stegra på kommando är dominanta rörelser (till skillnad från ryggning och att buga) och bör (ska) inte tränas av oerfarna personer då hästen lätt vänder det till sin fördel en vacker dag. Särskillt om hästen redan visar tendenser till att vara lite dominant.
Jag känner min häst väldigt bra och vet att han är rätt låg i rang, men jag skulle aldrig i hela mitt liv ens drömma om att lära honom stegra!

Som du beskrev det skulle jag nästan kalla det där ett rent fjortisbeteende (jämför med det jag skrev ovan)

Tycker att föräldrarna borde få mycket mer information om sånna här situationer då dom säkert också tycker att det är väldigt roligt att deras son/ dotter lärt sin häst att stegra sig. Man ska inte klandra föräldrarna (om dom inte kan så mycket om hästar), dom litar nog helt säkert bara på att deras barn vet vad som sysslar med

Senast ändrad:

Ja, jag håller med dig om att det är stor skillnad på det! Ville försöka förklara samma sak som dig fast du gjorde det mycket bättre:bow: Tack^^

Sv: Re: Alltså jag blir så otroligt förbannad !!

det du beskriver tar åratal att lära, det är dom högre skolorna, vilket inte ens alla individer klarar av/är byggda för att utföra.

"cirkuskonster" som min gamla arbetsgivare sa lär man hästen VÄLDIGT LÄTT/FORT genom att - DET SOM INTE GÅR FRAM - GÅR UPP :smirk: inte ett dugg avancerat, en del pållar blir så "lyhörda" att dom reser sig vid minsta förhållning - eller när dom inte vill gå fram, blir istadig eller backar men ryttaren ändå driver framåt....

vi fick in en del sådana "fräcka" hästar för tillridning när dom inte va så "fräcka" längre :smirk: allt för många blir direkt farliga att rida/hantera...hur det beteendet tas ur individerna behöver jag inte gå in på här, men alternativet är vid det laget korv....

olater och idioti kallar jag det, skulle mina ungar ens kommit på tanken så hade det garanterat blivit både häst och stallförbud läänge efteråt....

:bow::bow:

Kicki :)

Kalla mig korkad, men jag förstår fortfarande inte skillnaden. Glöm domarens puss, det var mest ett sätt att dumma sig :smirk: Säg att hästen börjar vifta med frambenen i tid och otid. Kul att få en spark i rumpan när man är ute och går...
Jag har ingenting emot att lära hästen stegra, så länge som man är medveten om vad det innebär. Som med alla tricks och konster man kan tänkas lära en häst. Allting har en baksida, och långt ifrån allt har en konkret anledning.

Kalla mig korkad, men jag förstår fortfarande inte skillnaden. Glöm domarens puss, det var mest ett sätt att dumma sig :smirk: Säg att hästen börjar vifta med frambenen i tid och otid. Kul att få en spark i rumpan när man är ute och går...
Jag har ingenting emot att lära hästen stegra, så länge som man är medveten om vad det innebär. Som med alla tricks och konster man kan tänkas lära en häst. Allting har en baksida, och långt ifrån allt har en konkret anledning.

Jag är generellt emot att hålla på och lära hästen enligt mig värdelösa tricks. Men att lära hästen stegra och bocka samt slå på kommando tycker jag tillhör kategorin vansinne!

Jag är generellt emot att hålla på och lära hästen enligt mig värdelösa tricks. Men att lära hästen stegra och bocka samt slå på kommando tycker jag tillhör kategorin vansinne!

:bow::bow::bow:
hör inte den sortens "trick" till olater :angel: trode dom flesta gjorde vad dom kunde för att få en lydig häst utan olater :angel:;) bra skrivet ;)

:bow::bow::bow:
hör inte den sortens "trick" till olater :angel: trode dom flesta gjorde vad dom kunde för att få en lydig häst utan olater :angel:;) bra skrivet ;)

Skulle inte kalla något som en häst endast gör på kommando en olat. Min häst är extremt lydig och har inga som helst olater. Men dock kan hon stegra på kommando. Svårigheten såfall med att lära hästar trick över huvudtaget är väl såfall att lära hästen att endast göra tricket när man vill. Och det har jag inte haft några som helst problem med. Hon kan även puss, och hon skulle aldrig komma på tanken att pussa någon förbi passerande, hon kan vinka, men skulle aldrig vinka utan kommando, samma gäller för stegring.

Så vitt jag vet så är alla trick 'onödiga' Eller finns det nödvändiga trick? Vad skulle det vara?
Och då vill jag tillägga att stå lös, gå lös och komma när man ropar inte hör till kategori trick, utan det är ren och skär uppfostran.

Skulle inte kalla något som en häst endast gör på kommando en olat. Min häst är extremt lydig och har inga som helst olater. Men dock kan hon stegra på kommando. Svårigheten såfall med att lära hästar trick över huvudtaget är väl såfall att lära hästen att endast göra tricket när man vill. Och det har jag inte haft några som helst problem med. Hon kan även puss, och hon skulle aldrig komma på tanken att pussa någon förbi passerande, hon kan vinka, men skulle aldrig vinka utan kommando, samma gäller för stegring.

Så vitt jag vet så är alla trick 'onödiga' Eller finns det nödvändiga trick? Vad skulle det vara?
Och då vill jag tillägga att stå lös, gå lös och komma när man ropar inte hör till kategori trick, utan det är ren och skär uppfostran.

vad bra att din häst alltid är lydig :) i min värld kan även den lydigaste hästen visa prov på olydnad, antingen för att den blir rädd eller har ont eller "bara testar" osv osv.

jag är nog färgad av att jag aldrig upplevt en häst som "vid inlärt dumt beteende" aldrig använt sig av det i situationer då det varit direkt olämpligt/inte önskvärt. har hästen ett betende som gör att den är "lätt där fram" så stävjar man det direkt tycker jag, inte konstigare än att man inte låter hästen "rusa iväg" om den får det för sig. dom är ju individer/levande varelser - inte uppstoppade gosedjur.

om tex. någon "lärt" sin häst att resa sig med hjälp av att tex. backa den först och genom att hålla imot i handen och driva framåt få hästen uppåt (fortfarande är det -det som inte kommer fram- går upp) om samma häst i en annan situation börjar backa (av dumhet, istadighet eller rädsla) och ryttaren driver framåt så kan det lätt bli så att hästen reser sig för att slippa gå fram - då har det blivit en otroligt farlig olat.

jag anser absolut att hästen ska vara väl uppfostrad, komma direkt när man ropar, flytta på sig, stå still, inte "knuffa omkull" eller "boxa" till folk, inte tigga osv osv.men har hiterdax aldrig mött en enda häst som aldrig "prövat utanför ramarna" vilket iofs. hade varit tråkigt om dom aldrig gjort för då hade det ju varit "robotar".

jag anser faktiskt inte att det finns en enda "cirkuskonst" som en vanlig hästägare eller häst har någon som helst nytta av. därimot vanligt sunt hästvett.

jag anser faktiskt inte att det finns en enda "cirkuskonst" som en vanlig hästägare eller häst har någon som helst nytta av. därimot vanligt sunt hästvett

Håller med om mycket du skriver!

Men trick träning kan vara till nytta för häst och människa då man lär känna varandra och komma varandra närmare på ett annat plan än bara ridning.
Och när min häst tex vilade pga skada så var det perfekt med trickträning för att åtminstonde göra henne lite trött i huvudet! Även om tricken jag lärde henne då (vinka, ruska på huvudet, apportera) är helt onödiga egentligen så gjorde dom mycket nytta då hon fick lite extra stimulans trots vila i liten tråkig ruta till hage.

jo, jag förstår din tanke ;) men jag tycker att det finns otroligt många andra bättre sätt att komma sin häst närma i andra samanhang än ridningen.

min pålle har oxå fått långa boxvilor/sjukhagsvilor pga. sin "sprallighet"och "vilda haglekar". har då haft saker som ko-bjällror, petflaskor, träklossar/pinnar i rep osv. samt många och långa "pysselstunder".

det jag vänder mig mot så starkt, det är när folk lär sin pålle att drivning går uppåt, eller att pållen ska slå bakut "på komando" då det är pricis lika lätt att "lära" en pålle genom en "retning :smirk:". problemet är att hästen oftast använder sig av dessa "konster" (olater) i alla möjliga och omöjliga samanhang, om inte förr så senare. dessutom är det ju inte bra ridning eller särskillt trevliga metoder för att få hästen att "utföra" konsterna (iallafall inte i dom "fall" jag sett och arbetat med ;))

den som inte är häst och ridkunnig kanske blir imponerad av -oj, vad duktig den ryttaren är som kan klara en svår häst, eller - oj, vad duktig den ryttaren är som kan så svår dressyr :angel:

men en människa med bra grundkunskaper/hästvett blir nog oftast rätt "trött" och knappast imponerad.

Jo, återigen håller jag med om mycket du skriver. Dock så tycker jag att trickträning är en väldigt bra sysselsättning att göra med sina hästar! Och då menar jag först och främst helt 'ofarliga' trick.

Jag kan också hålla med om att det är vanskligt att lära sin häst tex stegring på kommando, även om man tror att man har koll och är säker på sin häst så kan det säkert leda till farliga situationer.

Jag känner dock min egen häst utan och innan och vet att just detta trick inte är farligt för varken henne, mej eller någon annan. Dock kankse jag har haft 'tur' mer än skicklighet som lyckats med detta på ett säkert sätt. Jag var bara 15 när jag lärde henne det, och hade betydligt mindre koll då än nu. Och jag kan också garantera att jag absolut inte använt tvång eller skrämt henne under lärotiden. Nä, en hink godis och tålamod gjorde susen :p

Vill egentligen inte inbjuda fler till att försöka på sätt och vis, för jag förstår och håller med alla skeptiker egentligen. Det KAN vara farligt, och det är väl främst småtjejer som har en önskan om att kunna göra detta 'balla' trick, och det är nog lätt att ta sej vatten över huvudet!
Så egentligen så ska jag inte 'försvara' detta heller.

Vill poängtera att jag inte gör det uppsuttet, har endast testat det någon gång, men eftersom det känns totalt onödigt så har jag lagt den biten åt sidan.

:bow: Sant! Helt klart faller det under kategorin olater, något som man normalt helst vill undvika. :D

vad bra att din häst alltid är lydig :) i min värld kan även den lydigaste hästen visa prov på olydnad, antingen för att den blir rädd eller har ont eller "bara testar" osv osv.

jag är nog färgad av att jag aldrig upplevt en häst som "vid inlärt dumt beteende" aldrig använt sig av det i situationer då det varit direkt olämpligt/inte önskvärt. har hästen ett betende som gör att den är "lätt där fram" så stävjar man det direkt tycker jag, inte konstigare än att man inte låter hästen "rusa iväg" om den får det för sig. dom är ju individer/levande varelser - inte uppstoppade gosedjur.

om tex. någon "lärt" sin häst att resa sig med hjälp av att tex. backa den först och genom att hålla imot i handen och driva framåt få hästen uppåt (fortfarande är det -det som inte kommer fram- går upp) om samma häst i en annan situation börjar backa (av dumhet, istadighet eller rädsla) och ryttaren driver framåt så kan det lätt bli så att hästen reser sig för att slippa gå fram - då har det blivit en otroligt farlig olat.

jag anser absolut att hästen ska vara väl uppfostrad, komma direkt när man ropar, flytta på sig, stå still, inte "knuffa omkull" eller "boxa" till folk, inte tigga osv osv.men har hiterdax aldrig mött en enda häst som aldrig "prövat utanför ramarna" vilket iofs. hade varit tråkigt om dom aldrig gjort för då hade det ju varit "robotar".

jag anser faktiskt inte att det finns en enda "cirkuskonst" som en vanlig hästägare eller häst har någon som helst nytta av. därimot vanligt sunt hästvett.

:bow::bow::bow::bow: Håller med! :)

Klart att alla trick är onödiga! Sedan finns det ju mer eller mindre farliga onödiga trick. Och givetvis så faller inte att stå lös, gå lös och komma när man ropar under kategorin trick, vore väl märkligt om dom gjprde det!? Att ha en bra fostran på sin häst både lös och fasttagen är både bra och viktigt.

:bow: Sant! Helt klart faller det under kategorin olater, något som man normalt helst vill undvika. :D

Ett trick är inte en olat. En olat är icke önskvärt beteende.
Visst kan hästar säkert utnyttja detta 'trick' vid situationer, men då har den knappast klart för sej vem av oss som är ledaren.
Dock är det inte det lättaste att vara ledare över sin häst fullt ut. Ledarskapsövningar i all ära, men mycket bygger på känsla. Vissa har det och vissa inte.
Och jag rekkomenderar inte folk att lära sina hästar så här pass svåra trick heller, för ofta har folk mindre koll på sina kusar än dom tror.

Ett trick är inte en olat. En olat är icke önskvärt beteende.
Visst kan hästar säkert utnyttja detta 'trick' vid situationer, men då har den knappast klart för sej vem av oss som är ledaren.
Dock är det inte det lättaste att vara ledare över sin häst fullt ut. Ledarskapsövningar i all ära, men mycket bygger på känsla. Vissa har det och vissa inte.
Och jag rekkomenderar inte folk att lära sina hästar så här pass svåra trick heller, för ofta har folk mindre koll på sina kusar än dom tror.

Nej men som jag ser det så gör man en olat till ett trick och det är lika illa i mina ögon.

Skulle inte kalla något som en häst endast gör på kommando en olat.

Varför inte? Om man lär sin häst att boxvandra genom att leda den runt runt tills det blir en vana, så är boxvandring fortfarande en olat :idea:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka