Alltså jag blir så otroligt förbannad !!

Sv: Alltså jag blir så otroligt förbannad !!

Varför inte? Om man lär sin häst att boxvandra genom att leda den runt runt tills det blir en vana, så är boxvandring fortfarande en olat :idea:

Det är skillnad för min häst stegrar inte om jag inte säger åt henne det. Däremot om hon skulle börja stegra när hon hade lust DÅ är det en olat.
Saker som hästen endast gör när du säger åt den är inte en olat. Olater är icke önskvärt beteende.

Tyvärr är väl det en modegrej för omogna ungar. Min kompis kan, det vill jag också, tyvärr så ser jag kommentarer som Coolt!, Vad duktigt du är! och det inte bara uppmuntrar de som lär sina hästar att stegra utan lockar till nya ungar som "också vill lära sina ponnyer det"

P.S Detta är inte inriktat till seriösa ryttare inom Akademiska ridkonsten.

Tyvärr är väl det en modegrej för omogna ungar. Min kompis kan, det vill jag också, tyvärr så ser jag kommentarer som Coolt!, Vad duktigt du är! och det inte bara uppmuntrar de som lär sina hästar att stegra utan lockar till nya ungar som "också vill lära sina ponnyer det"

P.S Detta är inte inriktat till seriösa ryttare inom Akademiska ridkonsten.

visst har du rätt :bow:

p.s seriösa ryttare inom akademiska akademiska ridkonsten sysslar med dressyr, inte cirkuskonster ;)

För att man inte har dom garantierna!

Kicki :)

Folk som vet vad dom pysslar med lyckas bra med det mesta.
Garanti finns aldrig, men ska du ha garanti på allt som har med hästar att göra så har du nog inte hålla på med hästar alls.

Det är inte farligt om man vet vad man håller på med.

Det jag bekymrar mej mest om såfall, är att man använder ett tokigt inlärningssätt. Skrämmer/jagar hästen upp i någon sorts stegring. Men då vet man inte vad man håller på med.

Jag tycker inte att jag har brustit i min hästhantering genom att ha lärt henne detta. Jag har lärt henne det på ett säkert sätt, och jag kan garantera att min häst aldrig skulle stegra för att slå sej fri/protestera/bråka bara för att jag lärt henne det på kommando. Visst skulle hon säkert stegra sej i panik om jag tex slet henne skithårt i munnen och sporrade henne, men då stegrar hon av panik inte för att jag lärt henne det på kommando! I det ögonblicket skulle hon stegra även om jag aldrig någonsin lärt henne det som trick.
Det är två skilda saker för henne. Men alla har inte den relationen med sin häst som jag har med min, och innan man haft det så kan det säkert vara svårt att förstå.

Senast ändrad:

Garanti finns aldrig, men ska du ha garanti på allt som har med hästar att göra så har du nog inte hålla på med hästar alls.

Men om du skulle sälja hästen sen? Det finns ingen garanti för att den inte ska använda sina "konster" till att testa sin nya ägare.
Dom som rider och tränar akademsik ridning på den nivå där hästen börjar lära sig sånna skolor lär ju inte sälja den till nån "hobbyryttare", utan till nån annan som vill satsa på akademisk ridning. Men hur går det då med den häst som har tränats av just en hobbyryttare och lärt sig stegra och andra "dominanta" övningar? Den säljs ju knappast som högt utbildad akademisk ridhäst.
Din häst kanske lyssnar på dig, men det finns inga som helst garatnier för att den beter sig på precis samma sätt om h*n kommer till ett nytt ställe med helt andra rutiner än vad h*n är van vid

Hon kommer aldrig säljas, men OM det skulle hända något så jag va tvungem så vet jag att hon inte heller gör hon konsterna åt någon annan, mao hon lyssnar bara på mej. Dessutom så måste man vara övertydlig när det gäller just stegringen, och det går inte att göra av misstag. Och dessutom backar hon flera steg innan stegringen, så hon skulle inte råka sparka någon elller så. Dessutom så skulle hon inte stegra inne i stall eller något dyl.
Hon har lärt sej detta på ett säkert sätt så är det bara, finns säkert annat folk som lärt sina hästar det på ett mindre bra sätt.
Men om man nu lyckats göra det väl, varför måste ni försöka övertyga mej om att min häst är en fara för andra när hon verkligen inte är det :confused:

Undrade bara om du var 110% säker på att hon inte skulle "utnyttja" sina konster om hon kom till ett annat ställe.
Det har du ingen aning om förrän hon är såld/ utlånad

Ex. Innan jag köpte min häst var han hagens hackkyckling och han var näst intill apatisk i ett halvår efter att jag köpt honom. Sedan hände det nåt som gjorde att han kaxade upp sig rejält (blev inte elak eller så) Nu kan han t.o.m lägga öronen bakåt åt mig om det är nåt han inte gillar och han visade sig vara långt i från samma "lydiga" häst som när jag provred honom. Berättade det för hans förra ägare och det var knappt att hon trodde på mig.

Även hästar kan förändras väldigt mycket när dom kommer till nya platser och träffar nytt folk/ nya hästar

Jag har lånat ut henne, och någon vän har även testat tricket, men hon gör det inte då. Men viss kankse någon skulle kunna förmå henne att göra det om dom kan kommandot, men då är dom medvetna. Och OM dom nu skulle råka göra kommandot helt övertydligt (vilket är typ omöjligt) så backar hon som sagt 4-5 steg innan stegring så någon fara på taket är det ju inte.

Varför skulle folk som håller på med akademiskt ridkonst få praktisera detta men inte jag? Det finn sju uppenbarligen 'ofarliga' sätt att lära in detta på, och om jag har gjort det på ett bra sätt, varför skulle det vara farligt? Hon skulle omöjligt stegra på någon, eller uppsuttet, så vad skulle hända??

Håller ju med om att detta inte är något småungar bör syssla med överhuvud taget.

Det jag bekymrar mej mest om såfall, är att man använder ett tokigt inlärningssätt. Skrämmer/jagar hästen upp i någon sorts stegring. Men då vet man inte vad man håller på med.

Jag tycker inte att jag har brustit i min hästhantering genom att ha lärt henne detta. Jag har lärt henne det på ett säkert sätt, och jag kan garantera att min häst aldrig skulle stegra för att slå sej fri/protestera/bråka bara för att jag lärt henne det på kommando. Visst skulle hon säkert stegra sej i panik om jag tex slet henne skithårt i munnen och sporrade henne, men då stegrar hon av panik inte för att jag lärt henne det på kommando! I det ögonblicket skulle hon stegra även om jag aldrig någonsin lärt henne det som trick.
Det är två skilda saker för henne. Men alla har inte den relationen med sin häst som jag har med min, och innan man haft det så kan det säkert vara svårt att förstå.

Givetvis så kan man aldrig få 100% garanti på något och det gäller ju allt i livet. Men jag tycker att det är att "utmana ödet" om man säger så. Man har ju ingen garanti för att klara sig om man krockar med bilbältet på heller men man har ju minskat chansen om man inte ens tar på sig det. Så därför så anser jag att man bör undvika denna typ av tricks.

Jag tror fullt och fast att vet man vad man pysslar med så lär dom flesta inte hästen sådana här saker om man inte har en circus eller liknande där man har ett kunnande i denna typ av hantering. Ett faktum är ju att dom flesta som lär hästarna liknande saker är ju väldigt unga och ser inte "skogen för bara träd" många gånger!

Jag har lånat ut henne, och någon vän har även testat tricket, men hon gör det inte då. Men viss kankse någon skulle kunna förmå henne att göra det om dom kan kommandot, men då är dom medvetna. Och OM dom nu skulle råka göra kommandot helt övertydligt (vilket är typ omöjligt) så backar hon som sagt 4-5 steg innan stegring så någon fara på taket är det ju inte.

Varför skulle folk som håller på med akademiskt ridkonst få praktisera detta men inte jag? Det finn sju uppenbarligen 'ofarliga' sätt att lära in detta på, och om jag har gjort det på ett bra sätt, varför skulle det vara farligt? Hon skulle omöjligt stegra på någon, eller uppsuttet, så vad skulle hända??

men jag förstår inte riktigt dina inlägg... att "backa" innan man vill att hästen reser sig är ju en "klassiker" även det infakto att OM hästen blir istadig/rädd/inte vill gå fram av vilken anledning som helst och backar, så blir det riskabelt om ryttaren börjar driva kraftigt framåt. då går det oftast upp. men är din häst så "stensäker", bra för er ;)

det är fortfarande så länge det gäller "cirkuskonster" DET SOM INTE GÅR FRAM-GÅR UPP

att sedan jämföra dom högre skolorna (som inte jag och troligen inte du heller är kapabla till att utföra/lära en häst korrekt) som tar åratal att lära hästen med snabbinlärda cirkusgrejer tycker jag är våldsamt fel.

jag tror (vet) att det är något mer komplicerat att få en häst att utföra levad eller capriole än att få den att bara "resa sig" särskillt som det tar över 10 år att lära en häst korrekt. dessutom väljs dom hästar ut som är lämpliga för dessa rörelser, alltså inget "alla" lär sig ;)

:bow: Tack! :)

men jag förstår inte riktigt dina inlägg... att "backa" innan man vill att hästen reser sig är ju en "klassiker" även det infakto att OM hästen blir istadig/rädd/inte vill gå fram av vilken anledning som helst och backar, så blir det riskabelt om ryttaren börjar driva kraftigt framåt. då går det oftast upp. men är din häst så "stensäker", bra för er ;)
det är fortfarande så länge det gäller "cirkuskonster" DET SOM INTE GÅR FRAM-GÅR UPP

Det är ju skillnad eftersom hon inte stegrar uppsuttet. Det här tricket gör jag endast från marken. Skulle hon stegra uppsuttet för att hon är 'bråkig' så är det en helt annan sak. Då skulle jag ju naturligtvis inte utmana ödet genom att fortsätta med detta trick. Dock har det inte hänt på dessa 12 år jag haft henne.

att sedan jämföra dom högre skolorna (som inte jag och troligen inte du heller är kapabla till att utföra/lära en häst korrekt) som tar åratal att lära hästen med snabbinlärda cirkusgrejer tycker jag är våldsamt fel
jag tror (vet) att det är något mer komplicerat att få en häst att utföra levad eller capriole än att få den att bara "resa sig" särskillt som det tar över 10 år att lära en häst korrekt. dessutom väljs dom hästar ut som är lämpliga för dessa rörelser, alltså inget "alla" lär sig ;)

Nej det håller jag med om. Skulle ju aldrig ens försöka lära henne levad eller capriole eftersom jag inte har någon aning om hur jag skulle gå till väga, och vet man inte det så är det ju naturligtvis riskfullt och dumdristigt. Och som sagt, nog kankse det är dumt av mej att försvara mej och vårat trick så här eftersom jag absolut inte tycker att det är något matnyttigt knep för alla hästar och ryttare. Och jjag vill inte heller uppmuntra folk att lära sina hästar detta eftersom det säkert är lätt att det blir fel. Dock har det inte blivit det minsta fel med min häst och mej. Och om det beror på att jag har en riktig guldklimp till häst eller om jag var utomordentligt bra på att lära detta låter jag vara osagt. Men jag skulle nog satsa mina pengar på det första påståendet :angel:
Och dessutom kommer jag förmodligen inte försöka lära ngn annan häst (om jag skaffar mej en till i framtiden) just detta. Dessutom tar det för mycket tid, träning och tävling har tagit över den gnutta fritid jag hade typ :p

Men vi kan nog kankse komma överrens om att vi egentligen tycker lika men ändå inte. Iaf förstår jag precis hur ni menar.

Lite luddigt.. är visst lite dålig på att formulera mej :crazy:

Att LÄRA sin häst stegra på kommando är inte värre än att lära den trava på kommando tycker jag, så länge man har koll på det och talar om för omgivningen om det är andra som också hanterar hästen...

Men om du senare säljer din ponny/häst och den nya ägaren gör fel och hästen börjar stegra för den tror att det är rätt??
Hur smart är det på en skala??
Och vart hamnar sånna hästar?? Jo - på korvfabriken

Skulle inte kalla något som en häst endast gör på kommando en olat. Min häst är extremt lydig och har inga som helst olater. Men dock kan hon stegra på kommando. Svårigheten såfall med att lära hästar trick över huvudtaget är väl såfall att lära hästen att endast göra tricket när man vill. Och det har jag inte haft några som helst problem med. Hon kan även puss, och hon skulle aldrig komma på tanken att pussa någon förbi passerande, hon kan vinka, men skulle aldrig vinka utan kommando, samma gäller för stegring.

Så vitt jag vet så är alla trick 'onödiga' Eller finns det nödvändiga trick? Vad skulle det vara?
Och då vill jag tillägga att stå lös, gå lös och komma när man ropar inte hör till kategori trick, utan det är ren och skär uppfostran.

Hästen kanske inte försöker utmana dej för den känner dej och vet hur du reagerar etc. Men om hästen nångång ska säljas eller liknande så om en häst vet att den får godis om den stegrar så skiter den ofast i nån signal eftersom Du är den ENDA som tränat hästen kan man inte begära att hästen ska förstå det av exakt alla eftersom ingen kan göra ett exakt likadant kroppsspråk.

Hästen kanske inte försöker utmana dej för den känner dej och vet hur du reagerar etc. Men om hästen nångång ska säljas eller liknande så om en häst vet att den får godis om den stegrar så skiter den ofast i nån signal eftersom Du är den ENDA som tränat hästen kan man inte begära att hästen ska förstå det av exakt alla eftersom ingen kan göra ett exakt likadant kroppsspråk.

Nej precis, hon läser av kroppssrpråket jättemycket (har haft svårt att lära vissa trick med enbart röst) och därför gör hon inte stegring av misstag. Jag måste säga både kommando och använda kroppen, annars gör hon det inte. Hur mycket jag än står och vifftar med en morot. Samma sak om ngn annan försöker sej på det med henne. Hon gör det inte med ngn annan!
Som du säger, hästar kanske oftast skiter i ngn signal och gör det ändå, men då har man ju inte lärt dom tricket på rätt sätt.
Jag förstår att alla hästar inte är lika lätta och säkra som henne. Men hon är inte farlig på ngt vis. Om jag skulle sälja henne (vilket aldrig kommer att hända) så skulle nya ägarna aldrig kunna råka få henne att stegra sej.

Jag känner till småungar som lärt sina hästar stegra genom att "skänkla satan och dra hårt i tyglarna" som de så fint uttryckte det.

Nej, småungar ska inte ha egen häst..

Jag försöker då lära min häst att INTE stegra :d

Jag känner till småungar som lärt sina hästar stegra genom att "skänkla satan och dra hårt i tyglarna" som de så fint uttryckte det.

Nej, småungar ska inte ha egen häst..

Var det menat till mej? För så har jag absolut inte lärt min häst det. Dessutom gör jag det inte uppsuttet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka