Alltså jag blir så otroligt förbannad !!

Sv: Alltså jag blir så otroligt förbannad !!

Hmm, nu förstår jag inte riktigt vad du läste att jag skrev!?! Min åsikt är att det är farligt att lära hästar att stegra sig och att det även kan vara en olycksrisk att lära dem andra saker på kommandon som någon ovetandes kan råka göra av misstag och få en överraskning. Och även om just den personen som lärde hästen detta från början vet exakt vad kommandot är och är säker på att h*n kan hantera situationen så kan ju faktiskt andra, t ex framtida ägare till en sådan häst, råka illa ut.

Ett av skälen till varför det inte är så klyftigt att lära hästen stegra på kommando är ju att rätt vad det är kan någon råka göra kommandot av misstag och vips sitter man på eller har en stegrande häst bredvid sig = olycksrisk.

Av samma skäl kanske man inte ska välja ett pussljud som galoppkommando - varför inte säga "galopp"?...

Vart skrev jag att min häst galopperar iväg så fort han hör ett pussljud :confused:

Sedan skrev jag ju också att man ska tala om för omgivningen vilka kommandon man har på sin häst så dom vet det. Sedan kan det hända en olycka också...
Dock med min häst så vet ju han när det är allvar och inte är det. Han skulle ju knappast börja galoppera inne i stallet hur mycket jag än gick runt och pussade, däremot om man är på ridbanan med en ryttare på ryggen så är ju det helt annorlunda.....

KL
Jag använder pussljud som "galoppljud". Självklart sätter hästen inte av i galopp såfort någon "pussar". Så dum är han VERKLIGEN inte.
Han lyssnar på ljudet i samband med min skänkel, och kan nog bedöma från situation till situation när jag ber honom att galoppera eller inte...

Sedan var det 13åringar TS pratade om, huvudsakligen. Barn på hästar som dom själva lärt stegra .. Och högt dessutom. Om hästen dessutom visat tendenser att stegra innan, och man bara lägger till ett kommando så kan det bli helt fel. I värsta fall förstärker man bara beteendet, och får hästen att tro att det är okej att stegra. Om man handskas med så stora djur, och vill lära dom trick som kan vara riktigt farliga om man inte är 100 % procent säker och vet precis vad man gör, så ska man låta bli. Det kanriktigt illa.

Sedan är det klart att man kan komma nära sin häst genom att "tricktraina" och att det är roligt och lärorikt, men det finns såå mkt andra trick man kan lära sin häst..
Men känner man sin häst väl och litar på den, samt är kunnig själv så är det väl inga problem, jag tror att de flesta hästar vet när det är ok och inte att stegra när dom är tränade på kommando.
Hanna :)

Vart skrev jag att min häst galopperar iväg så fort han hör ett pussljud :confused:

Han skulle ju knappast börja galoppera inne i stallet hur mycket jag än gick runt och pussade...

VA???? vilken olydig häst du har :eek:

:rofl: :rofl: :rofl:

Jag tycker det är helt idiotiskt att lära hästen sådana saker. Folk lär sina fölungar att stegra samt lägga framhovarna på axlarna. Sedan är det inte lika roligt längre när hästen vuxit upp och kanske väger 500 kg. Då blir hästen i stället slagen för något den tidigare fått uppmuntran & beröm för.

Bättre att låta cirkusfolk hålla på med sådant - som är rutinerade & vet vad de håller på med. //Linda

Jag kan bara hålla med trådskaparen. Jag blir rent ut sagt förbannad. Jag har själv en häst som har lätt för att stegra sig, i prottest för att komma ur jobbiga situationer. Detta är inget jag ser som något nöje alls. Och försöker ta i tu med det på en gång ( ta i enatygeln åt sidan) innan hon hinner resa sig rejält. Men för nu två veckor sedan, var vi ute i skogen och hon blev skrämd av några rådjur. Allt gick så for och hon reste sig och SLOG ÖVER! Jag föll i backen och fick sedan henne över mina ben (som tyr var) Jag fick åka ambulans in på akuten och fick rejäla blödningar i benmuskelaturen och en närv i klem (har inte full känsel i ena benet längre) Jag hade tur!
Så snälla ni som lär era hästar stegra, tänk på riskerna. Ni kan inte bara skada/döda er själv utan era älskade hästar med.
Tänk till!

Sv: Re: Alltså jag blir så otroligt förbannad !!

Men vissa trick kan ju faktiskt göra så att man kommer för nära varandra.....om man går över med hästen och får den på sig. :angel:

Tycker att det finns så pass mycket trick att välja på om man nu tycker att det är kul så att man bör utesluta t.ex. att stegra, slå bakut på kommando och andra diverse saker.

Kicki :)

I den klassiska ridningen är det steg i utvecklingen(skolor ovan mark). Fast då är det liksom en ökad grad av samling(när hästen lägger all sin vikt på bakdelen sätter den säg alltså i en levad^^)

Jag tycker att det verkar helt idiotiskt att lära hästen det om man inte har full kontroll och verkligen vet vad man håller på med!

Jag har lärt min häst att plocka upp spöt från marken och ge det till mig. Ibland kan hon plocka upp spöt när det ligger på marken utan att jag bett henne om det för att hon tror att hon ska få godis då, och om samma sak händer om man lär hästen att stegra(dvs att den gör det fast man inte bett den) är det ju mindre roligt...

Så jag skulle inte lära min häst att stegra sig, om jag inte var hundra procent säker på vad jag pysslade med! Men som fijja skrev så är ju varje litet trix eller så ett sätt att komma närmare hästen i sin relation, fast man måste ju hela tiden ta säkerheten i första hand!

(Jag lärde faktiskt min häst att backa när jag backar igår och då kände jag verkligen hur hon helt plötsligt förstod vad jag menade, jättehärlig känsla! Men stegra väntar jag nog med att lära henne tills jag är helt säker på hur jag ska göra för att det inte ska bli farligt^^)

I den klassiska ridningen är det steg i utvecklingen(skolor ovan mark). Fast då är det liksom en ökad grad av samling(när hästen lägger all sin vikt på bakdelen sätter den säg alltså i en levad^^)

I den klassiska ridningen ja, men det är inte enligt min mening samma sak som att lära hästen stegra. Som jag ser det två vitt skilda saker. Det ena är avancerad skolning, det andra är ett trick.

min ena shettis lärde jag stegra på kommando. som 2åring var han väldigt lätt i framdelen och reste sig för minsta lilla. kunde ex vara att man drog i grimman när vi skulle gå ex. så fort han protesterade så reste han sig.

efter han lärt sig stegra när jag ville så slutade han resa sig när jag inte ville. väldigt praktiskt då det inte är speciellt kul att ha en stegrande ponny framför kärran när man kör.

*KL*

Det är ju en stor skillnad på hästar! Hade jag en häst som stegrade för att komma undan och bråka när man rider (eller vad man nu gör) då skulle jag ju såklart inte försöka få den att stegra på kommando. Det är ju som att be om problem.
Min häst har som sagt kunnat stegra på kommando i ca 12 år. Och det är ett övertydligt kommando, och hon skulle aldrig göra det av misstag. SÅ är det bara. Dessutom så kan heller ingen annan 'råka' göra det övertydliga kommandot och råka få en hov i skallen, och det vet jag för att för det första så gör hon inte tricken för någon annan om inte jag står brevid möjligtvis, och dessutom så har jag lärt henne att ta flera steg bakåt innan stegring. Så när jag gör kommandot = häst ryggar 4-5 steg och sen stegrar.

min ena shettis lärde jag stegra på kommando. som 2åring var han väldigt lätt i framdelen och reste sig för minsta lilla. kunde ex vara att man drog i grimman när vi skulle gå ex. så fort han protesterade så reste han sig.

efter han lärt sig stegra när jag ville så slutade han resa sig när jag inte ville. väldigt praktiskt då det inte är speciellt kul att ha en stegrande ponny framför kärran när man kör.

Intressant att du lyckades vända det dåliga till något bra!

I den klassiska ridningen är det steg i utvecklingen(skolor ovan mark). Fast då är det liksom en ökad grad av samling(när hästen lägger all sin vikt på bakdelen sätter den sig alltså i en levad^^)

Det finns bara en enda likhet mellan levad och stegring, och det är att frambenen har lämnat marken.
Annars har det ena absolut inget gemensamt med det andra.

*KL*

Det är ju en stor skillnad på hästar! Hade jag en häst som stegrade för att komma undan och bråka när man rider (eller vad man nu gör) då skulle jag ju såklart inte försöka få den att stegra på kommando. Det är ju som att be om problem.
Min häst har som sagt kunnat stegra på kommando i ca 12 år. Och det är ett övertydligt kommando, och hon skulle aldrig göra det av misstag. SÅ är det bara. Dessutom så kan heller ingen annan 'råka' göra det övertydliga kommandot och råka få en hov i skallen, och det vet jag för att för det första så gör hon inte tricken för någon annan om inte jag står brevid möjligtvis, och dessutom så har jag lärt henne att ta flera steg bakåt innan stegring. Så när jag gör kommandot = häst ryggar 4-5 steg och sen stegrar.

Visst är det olika på hästar, det är ju något som gäller i det mesta. Och du har säkert lyckats bra med detta trick men det är ju tyvärr inte alla som gör. Tror inte att vem som helst ska "plottra" med det här hur som helst.

Jag funderade på den här frågan med vilken nytta man har av att lära hästen stegra. Säkerligen ingen alls, men vad har man för nytta av att den kan gå ner på ett knä, räcka "vacker hov", "pussas" och så vidare? Är inte det egentligen lika idiotiskt? Hästen kanske helt plötsligt på tävlingsbanan bestämmer sig för att ge domaren en puss? Om man vet vad man gör (vilket inte bara gäller för trickträning, utan för all hästhantering) tror jag att risken för att hästen stegrar i tid och otid är minimal. Men man måste som sagt vara duktig, och en riktig hästkännare.

Den här 13-åringen som lärt hästen stegra, är det någon ni vet vem det är, eller har ni bara "sett och hört"? Hon kanske har lärt hästen en massa andra grejer och verkligen är duktig. Jag vet inte. Det finns givetvis stolpskott inom allt, men det finns trots allt naturbegåvningar också.

*kl*

håller fullt med dig! Onödigt, ännu mera onödigt/farligt när en mindre erfaren person lär hästen det. Det kan lätt bli fel.

Ja ha då ska alla cirkushästar inte heller tränas till de då. De finns en tjej i westernridningen som har en häst som hon lärt att stegra men inte så högt och de har hon lärt han så vid prisutdelningarna och tack så gör dom det. Men de gäller att man vet vad man sysslar med. De är upp till var och en tycker jag.

Det finns bara en enda likhet mellan levad och stegring, och det är att frambenen har lämnat marken.
Annars har det ena absolut inget gemensamt med det andra.

Nä, jag vet^^ Men var bara tvungen att skriva det eftersom många missuppfattar det...

Jag funderade på den här frågan med vilken nytta man har av att lära hästen stegra. Säkerligen ingen alls, men vad har man för nytta av att den kan gå ner på ett knä, räcka "vacker hov", "pussas" och så vidare? Är inte det egentligen lika idiotiskt? Hästen kanske helt plötsligt på tävlingsbanan bestämmer sig för att ge domaren en puss? Om man vet vad man gör (vilket inte bara gäller för trickträning, utan för all hästhantering) tror jag att risken för att hästen stegrar i tid och otid är minimal. Men man måste som sagt vara duktig, och en riktig hästkännare.

Den här 13-åringen som lärt hästen stegra, är det någon ni vet vem det är, eller har ni bara "sett och hört"? Hon kanske har lärt hästen en massa andra grejer och verkligen är duktig. Jag vet inte. Det finns givetvis stolpskott inom allt, men det finns trots allt naturbegåvningar också.

Finns ju vissa skillnader med att stegra och t.ex. räcka vacker hov! Och skulle nu hästen "få för sig" att ge dommaren en puss så måste nog trots allt denna person vara tämligen nära, vilket inte är alltför troligt.

Senast ändrad av en moderator:

Ja ha då ska alla cirkushästar inte heller tränas till de då. De finns en tjej i westernridningen som har en häst som hon lärt att stegra men inte så högt och de har hon lärt han så vid prisutdelningarna och tack så gör dom det. Men de gäller att man vet vad man sysslar med. De är upp till var och en tycker jag.

Circushästar är något helt annat samt att dom tränas av personer som har detta som yrke med många års erfarenhet. Att man "vet vad man gör" när man är t.ex. 13 år anser jag som knappast troligt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka