Alltså jag blir så otroligt förbannad !!

Sv: Alltså jag blir så otroligt förbannad !!

och när man låter sina barn rida fälttävlan och hoppa 1.20-banor då? guud, när jag var tretton så fick vi rida ut med sköthästarna, dom stack längs vissa stigar varje gång och vi tyckte det var skitskoj, men naturligtvis var det superfarligt!

all ridning är farligt och jag tror att ibland sböar man in på den ridnngen man håller på med.

i klassisk ridkonst är det vanligt att lära hästarna att stegra och visst, man kan komma med argumenten att det är farligt för trettonåringar och att man ska veta vad man håller på med - visst. men faktum är att det gäller all ridning, vi stänger inte in våra trettonåringar på dressyrbanan, eller hur?

Kan faktiskt inte se paralellerna här!? Finns väl mycket som är farligt i det man gör men är det detsamma som att göra det legitimt att göra det farligare? Och nej vi stänger inte in våra trettonåringar eller vilka "åringar" som helst på dressyrbanan men vi ger dom kunskap om ridning och säkerhet innan vi "öppnar grinden och släpper ut dom"(förhoppningsvis) Vi hindrar inte våra artonåringar heller att ta körkort och köra i trafiken men det är inte detsamma som att vi vill att dom gör det utan bilbälte med obesiktigade bilar.

Och bara för att vi när vi var barn/unga inte hade någon vuxen som satte stopp för en del vansinnigheter som man hittade på ska vi då vara lika korkade och oengagerade?

Förstår inte heller "snöar in på den ridning man håller på med" :confused: Vad har detta med olika ridstilar att göra? Att lära en häst tricks och klassiskridkonst var blir det liktydigt? Om man rider klassisk ridning ser man det som om man lär hästen trick då? Jag anser att om man lär en häst en levad så är det inte detsamma som att göra ett trick som innefattar att hästen stegrar, rätta mig gärna om jag har fel.

Kicki :)

:bow::bow: helt klart resonerar vi lika ;)

dom som sysslar med att lära sina hästar sådana "fräcka konster" borde göra ett "studiebesök" när en sådan häst korrigeras (samt få se IRL. hur kul det är när det gått överstyr :crazy:) kanske även ta del av fakturan på vad det kan kostar att "rätta till" ;)

Ja det gör vi!! :D Och håller med om ovanstående. :bow:

Kicki :)

jag förstår inte din fråga -jag antar att du använder dig av ryggning ibland ?

rygga och backa är inte samma sak ;).

i ryggning tänker hästen framåt- det är en samlande rörelse. backa - då tänker hästen bakåt, dvs då har du mist bjudningen framåt. och om "jag använder mig av ryggning" (konstig formulering :crazy:)så är det definitivt inte för att hästen ska resa sig, då jag fortfarande anser det som en olat man lär hästen av med - inte lär in.

men det är ju bra för er, att det funkar helt säkert för er.

Jo det var en konstig formulering. Och dålig jämförelse.

Och om man väger fördelar och nackdelar med att lära en häst stegra så är ju jag naturligtvis med på att nackdelarna kan bli många fler än man tänkt sej. Och några fördelar förutom att jag tycker att det är skojigt finns ju inte direkt.
Skulle knappast heller lära en annan häst detta. Detta är ju för att jag inte är säker på att jag skulle kunna lära in det på ett säkert sätt igen. Jag kanske bara hade tur? Och så under tidpunkten som jag tricktränade som mest och då även lärde in detta trick så i princip bodde jag i stallet med min häst och vill påstå att jag och min häst kom varandra extremt nära och kände varandra utan och innan. Tror inte jag kommer uppleva det en gång till.

Så som jag sagt.. vill egentligen inte försvara detta, men kände mej lite påhoppad. Fast det var nog inte det som var tanken. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka