Alltid skadligt att förböja??

F

Fazer

Är det alltid skadligt att rida hästen förböjd, eller finns det tillfällen där det är ett riktigt tillvägagångssätt för att nå ett specifikt mål - typ lösgjordhet, eller stretching?

Nu menar jag korta sekvenser alltså inte hela ridpass, och jag pratar absolut inte om Rollkur, utan om FÖRBÖJNING av halsen antingen åt höger eller vänster.

Sv: Alltid skadligt att förböja??

Är det alltid skadligt att rida hästen förböjd, eller finns det tillfällen där det är ett riktigt tillvägagångssätt för att nå ett specifikt mål - typ lösgjordhet, eller stretching?

Nu menar jag korta sekvenser alltså inte hela ridpass, och jag pratar absolut inte om Rollkur, utan om FÖRBÖJNING av halsen antingen åt höger eller vänster.

Varför skulle det vara farligt? Förutom att man kan gå omkull om man rider i full rulle samtidigt som man böjer.

Tror inte det är skadligt, så sant man bara leder och inte drar runt hästen hals med makt.

Min häst brukar stretcha sin hals själv, ska alltid klia sig på magen... :p

skadligt o skadligt....
men varför?? poängen är ju att få hästen på yttertygel, varför sitta å dra i inner då??
jag har aldrig fått igenom ngt med den metoden, men om det funkar för dig....
alla sätt är bra utom dom dåliga:idea:

Jag skriver inte att det funkar för mig.

Jag säger inte att man ska dra i innertygel, utan jag undrar som sagt var om det är skadligt att förböja, och om ni tycker att det finns tillfällen när man skulle kunna använda sig av förböjning som metod.

Jag brukar faktiskt använda mig av den metoden ibland, då min häst ibland blir stel och "fastnar" i ena sidan. Det hjälper faktiskt att få hästen mer lösgjord på detta vis, i alla fall för mig och min häst :) brukar även köra med en hands stopp ibland och då böjer man ju väldigt mycket åt ena hållet.
brukar rida rakt fram och böja hästen mycket åt ena hållet, sen åt andra hållet osv. han blir mjukare av det, sen om det är farligt eller inte, det vet jag inte, vet bara att min häst går bättre och blir mjukare i kroppen då :) men då drar och rycker jag ju såklart inte, utan håller han bara åt ena hållet, mjukt.

Jag skriver inte att det funkar för mig.

Jag säger inte att man ska dra i innertygel, utan jag undrar som sagt var om det är skadligt att förböja, och om ni tycker att det finns tillfällen när man skulle kunna använda sig av förböjning som metod.

hehe, låter på dig som du tror att jag anklagar dig för ngt!

jag menade ju själv bara varför man gör det?!

Man gör det väl för att få hästen mjuk i halsen och ta bort motstånd. Kolla på tyska hoppryttarna, dom är rätt ökända för att gymnastisera halsen på det viset.

Inget jag sysslar med, men dom menar tydligen att det har en effekt.

Jag har fått såna order av massören som hittat en hel del spänningar på den vä. sidan av hals o kors.

Den f.n duktigaste ryttaren i S. tyckte att det var en bra hjälp till att lossa hästen i kroppen.
Hästens hals består ju av flera stora muskelgrupper o torde vara i behov av att vara rörlig i sidled.
Mina hästar kliar sig inte själva, utan hjälper varandra eller visar matte var det är värst. Om de inte får hjälp, så struntar de i det.

Jag får ju som bekant rida så på min häst som är lite stel.
Även Minna T sa att man kan som avslutning rida hästen lite bakom lod i en lägre form för att just stretcha ut överlinjen.

hehe, låter på dig som du tror att jag anklagar dig för ngt!

jag menade ju själv bara varför man gör det?!

Nej du, jag känner mig inte anklagad. :) :)
Varför tror du det? :confused:

Jag bara klargjorde att jag varken sagt bu eller bä, utan bara ställt en fråga.

Men nu, ska ni få en del av mina funderingar kring detta:

Jag tycker att till en viss del kan det hjälpa för att få bort spänningar och motstånd.

Men på ett vettigt sätt, genom ledande tygeltag. Alltså ingen dragkamp. Givetvis genom samarbete med säte och skänkel.

Även Minna T sa att man kan som avslutning rida hästen lite bakom lod i en lägre form för att just stretcha ut överlinjen.

Är inne på samma linje.

KL,
Faktum är att det är lättare att göra den böjningen från marken, än ovanpå om det är en häst som är lite stelare.
Det är trots alls risk att det blir en dragkamp.

"mimus, som börjat stretcha hästen genom att förböja i små korta sekvenser när hon rider om hästen är spänd och tittig."

Men det är väl inte att förböja?

Nej det är inte skadligt. Det är en mycket användbar och nödvändig metod som man använder när man ska omskola en häst som år efter år har haft ovanan att springa och dra med nosen över tygeln och utvecklat en stor underhals. Då är man tvungen att böja och stäcka ut musklerna för att kunna ombilda dem. Däremot är det inget man normalt sätt använder i utblidning av hästen utan är en korrigeringsmetod!

Är inne på samma linje.
skuttar in i tråden :D
Jag tycker det finns en skillnad mellan bakom lod och bakom lod, som jag tror kanske är en orsak till all debatt i ämnet.
bakom lod lite grann ur strechsynpunkt, förutsätter att man har bågen spänd fortfarande för att använda ett gammalt uttryck, dvs att man har med sig rygglinjen ända bak till rumpen/baklåret på hästen.
det går även att rida "bakom" via en invikning av endast framdelen på hästen, en spänd nacke och en avbruten rygglinje.

det är stor skillnad på de två. har man med rygglinjen som i exempel ett, får man en vettig strech effekt och kan därför helt OK använda sig av sättet i korta intervaller vid behov, samt vid av-joggning tycker jag.

Nej, men jag skrev ju om något jag tyckte var att förböja i tråden "annorlunda träning". Tycker jag har tjatat om denna träning så jag skrev inte mer än så till Fazer :p Men då fick jag i mina ögon förböja (fast inget dragande, bara hålla) tills han slappnade av, då fick jag till slut göra bara små fina kramningar när han hade stretchat ut sidan och blev mjuk och följsam. Han är ju lätt spänd så jag inleder varje pass så nu, men jag behöver sällan förböja på samma sätt nu.

Att rida i låg form och dippa in näsan är ju inte heller att förböja.. ville väl bara skriva om det också när jag ändå var igång.. :o

Nej det är inte skadligt. Det är en mycket användbar och nödvändig metod som man använder när man ska omskola en häst som år efter år har haft ovanan att springa och dra med nosen över tygeln och utvecklat en stor underhals. Då är man tvungen att böja och stäcka ut musklerna för att kunna ombilda dem. Däremot är det inget man normalt sätt använder i utblidning av hästen utan är en korrigeringsmetod!

håller med

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 600
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 377
Senast: sandrafors
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 878
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar