Alltid linda vid gallor?

Magica

Trådstartare
Har letat runt lite bland andra trådar som tar upp gallor men hittar inte svaret jag vill ha ;)

Lindar ni alltid när hästen har mjuka gallor?
Även om det gäller en äldre häst? (ja när man nu räknar en häst som gammal men som min 17 år)

Om ni lindar, vad lindar ni med?
Eller använder ni något ersättningsbandage, mer som ett skydd?

Tacksam för svar då jag funderar lite över detta då min häst har gallor när det gäller bakbenen. Men de är mjuka och ja, han är tjock när han släpps ut i hagen på morgonen men detta lägger sig under dagen och knappt något närmare em. Jag lindar inte men har hört argument från båda sidorna. Nyfiken om här är fler som inte lindar och hur era åsikter går om detta :)
Men även hur ni som lindar tänker är jag mkt intresserad av ;)

Sv: Alltid linda vid gallor?

Jag har haft flera hästar med mjuka gallor på morgonen pga för mkt stillastående på natten.
Aldrig lindat, det försvinner med rörelse.

Bättre att se till att som i mitt fall ha hästarna ute längre tid för då försvann problemet.

Jag har en 21-åring som inte lindas. Hon har några mjuka gallor som sett likadana ut i flera år. Enda gångerna hon lindats är när hon varit dräktig och benen svullnat och gallorna växt.

Mjuka gallor är ju godartade gallor ;)

skämt åsido, så vet man inte vad gallorna beror på, så tycker jag inte man ska linda och ha sig ö.h.t faktiskt. att linda döljer bara symptom, och vet man inte vad orsaken är så tycker jag man ska avhålla sig från att dölja symptom.

om svullnaden går ned vid rörelse och hästen är u.a i övrigt, ser jag inte att det är ett stort problem. man får hålla koll bara, vissa hästar blir lätt galliga medans andra inte blir det. Man lär känna sin häst helt enkelt.

Tack ör bra svar alla och speciellt mackan! Precis det jag behövde höra ;)
Min gamlings gallor är mjuka, vilket är "bra".Han är tjockast på morgonen efter stått stilla ett tag under natten men går ner när han kommit ut i hagen och rört på sig. Han är ute ca 12 h och rids eller promeneras i stort sett varje dag.

Det jag fann lite märkligt idag, var att han var helt gallfri. Och idag har det varit kallt här. Kan kylan hjälpa?

Min har små mjuka gallor innan ridning och någon timme innan får han ha BoT stallbandage och lindas jämt vid ridning, enbart för syns skull. Min 18 åring blir gallfri efter ridning.

När jag köpte min häst hade han gallor på bakbenen. Jag provade då att linda på nätterna och varierade mellan vanliga paddar och BOT. Men det blev absolut ingen skillnad alls. Gallorna sjönk tillbaka lite men de försvann aldrig så jag slutade linda eftersom det ändå inte hade någon effekt. Nu, fyra år senare så har han kvar gallorna precis på samma ställe, de är fortfarande i samma storlek och besvärar honom inte. :)

en gamling som inte har några problem annat än lite små gallor efter en natt på box, som sen går ned vid rörelse, och är frisk och kry, kan du ju skratta dig lycklig över - bara att gratulera! :)

och ja: svullnader går ned vid kyla. blodkärlen drar ihop sig. så det är naturligt vid kallare väder att benen förefaller renare.

Min 21-åring blir också gallig efter en natt på box och det går ner när hon rör på sig. Lindar aldrig henne, ser ingen anledning till det. Och precis som mackan skrev är det helt naturligt att de går ner när det är kallare ute :)

Har aldrig hört talas om godartade gallor, gallor är aldrig bra mjuka som hårda. Dessvärre kan det vara svårt att hitta ursprungs problemet.

tror att det är tvärt om , du får läsa på, gallor uppkommer av en anledning och gallor är aldrig bra.

sorry, du får läsa på som sagt.

läs även mina tidigare inlägg, ang. förutsatt i övrigt frisk häst, samt att hästen som redogörs för är en gammal häst : )

det är allmänt kännt att mjuka gallor är vanligt på såna hästar utan att det för den skull handlar om ngt annat än cirkulation. hårda gallor däremot är en helt annan sak. Faktum kvarstår om vi ska hålla oss till trådens ämne, att man lindar inte saker man inte vet vad de beror på, dvs man stryper inte ytliga symptom man inte vet vart de kommer ifrån.

i TS fall, med en gammal häst, och gallor som försvinner vid rörelse och uppkommer efter en natt på box, är det tämligen vanligt just på en gammal häst, och ingen veterinär lär säga något annat såvida inte andra problem finns närvarande. så läs på som sagt.

jag har läst ditt inlägg, tycker inte heller att man ska linda på gallor som man inte vet vart dom kommer ifrån men faktum kvarstår gallor uppkommer inte bara, oftast uppkommer dom pga dålig blod cirkulation i benen troligtvis för att något stör blodcirkulationen är det inte läge att göra nåt åt det och inte bara nöja sig med att hästen är gammal, hårda gallor har oftast varit mjuka i början sen har bindväven tagit över och växt in i svullnaden.

Min krake är 19 och han har gallor på morgonen och har haft i kanske 3-4 år. Han hade det alltså även när han besiktigades av veterinär innan jag köpte honom, och veterinären skrev med gallorna i besiktningsprotokollet som notering, men sade också att de är helt betydelselösa när de är mjuka, jämna och har uppkommit på en äldre häst när den stått stilla mycket.

Jag lindar sällan över natt, har gjort det vid något tillfälle om vi ska åka iväg på t.ex. tävling på morgonen och han inte hinner gå ut i hagen innan. Annars gör jag inget särskilt på grund av gallorna, de försvinner som sagt när han rör på sig. Däremot lindar jag gärna vid ridning för att matcha lite fint ;)

Men nej, mjuka gallor på äldre hästar där gallorna försvinner efter lite rörelse är inget jag skulle bekymra mig över. Under förutsättning att det är någorlunda jämt då, är det bara ett ben kanske man ska ha lite mer koll.

Om man har en gammal häst med gallor som veterinären kollat upp och sagt att det inte är något att oroa sig för, tycker du ändå att man ska göra det?

Det jag först o främst hade gjort är precis som du att kolla med veterinär hittar han/hon inga fel hade jag gått vidare till tex en massör/Et för att utesluta så det inte ligger något som klämmer dom stora blodkärlen och nerverna ner till benen som kan störa blodcirkulationen.

Min häst hade gallor när jag köpte honom för 7 år sen, och har det fortfarande!!! Man han blir jättefin i benen när det blir kallt och hårt i marken, jag tycker att det verkar som det är hårdheten i underlaget och inte kylan som påverkar gallorna. Men enligt min vet så är det bara en kosmetisk grej, han har inga besvär av sin "knölar", utan det är något han får leva med!:grin:

Finns faktiskt en studie där man hade ett gäng hästar (kommer inte riktigt ihåg..) och den ena hälften blev lindade under natten och andra hälften blev inte det. Studien visade sig att det var "sak samma".

Är hästen gammal är gallor ganska normalt. Så länge hästen inte är besvärad och det inte blir värre. Men är hästen däremot ung hade jag kollat upp på en gång.

Jag försöker göra något åt det. Det är ett tecken på att cirkulationen inte fungerar som den skall, och då får man försöka hjälpa hästen med det. Tex ge örter som hjälper blodcirkulationen, se över skoning/verkning, prova behandlingar som ökar cirkulationen så som akupunktur, massage och magneter, ha den mer ute, motionera den mer eller då linda.

Problemet med att linda är att det bara hjälper för stunden, dvs kärlen vidgas och cirkulationen blir tillfälligt bättre.

Om jag hade uteslutat skador och testat alla ovan nämnda saker och hästen fortfarande var tjock i benen så hade jag lindat. Att något är vanligt betyder inte att det är så det skall vara. Det är inte bra med svullna ben, även om det "bara" beror på dålig cirkulation.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 425
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 997
Senast: Takire
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 046
Senast: NotlikeI
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 220

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna
  • Småhunds ägare

Hästrelaterat