Alltid is i hinken?!

bayron

Trådstartare
Jag undrar bara hur alla andra gör med vattnet i hagarna nu när minusgraderna börjar smyga sig på :).

Har ni några tips eller ideer på hur man kan göra för att det inte ska vara en isklump direkt?
Vad har ni för rutiner under utevistelsen både med hö och vatten?

Sv: Alltid is i hinken?!

Jag har gett upp med att springa benen av mig med hink efter hink och köpt en Bole-tunna. Tyvärr fick jag med fel sladd till den så jag har inte fått igång den riktigt än. Grannen har dock en som hon är väldigt nöjd med :)

Jag har byggt en sådan och den funkade super ända tills hagkompisen välte den, drog ur innerbaljan och trampade sönder frigoliten :(

Jag värmer vatten i vattenkokaren och fyller en balja som är på 65 liter. (Jag har två hästar så det räcker.) Jag kokar upp 8-10 liter vatten och resten är kallvatten.
Idag har vi haft runt 10 minusgrader hela dagen och ymnigt snöfall och 6-7 timmar efter att jag fyllde baljan med vatten så är det precis så att det börjar bildas is på vattnet. Då är det bara att ta bort isen som har bildats och hälla i en kanna kokande vatten igen så håller det sig i några timmar till.
Jag ställer en balja upp och ned och ställer en annan ovanpå så att den kommer upp ifrån marken. Då håller det sig isfritt ungefär dubbelt så länge som om vattenbaljan står direkt på marken.
Tanken är att sambon ska hjälpa mig att isolera 65 liters baljan så att det håller sig isfritt hela dagen så att jag slipper koka upp vatten igen på eftermiddagen.

Sätt en mindre tunna i en större och fyll mellanrummet med kutterspån. även kutterspån i i botten på den stora tunnan.

Fick ett bra tips på detta i dag: fyll några 0.5 liters flaskor och lägg i baljan.....de rör sig hela tiden och det fryser inte lika snabbt:)

Jag har byggt en sådan och den funkade super ända tills hagkompisen välte den, drog ur innerbaljan och trampade sönder frigoliten :(

Ja det är ju trist men bortsett från en sån extrem häst funkar den som sagt perfekt . Förstår inte varför folk ens överväger dyra thermobars etc när man så enkelt kan fixa själv :)

Tiny winy : om du frigolit isolerar baljan och sen lägger brunnen gödsel under baljan i ett lager så funkar det ännu bättre än att höja upp baljan tycker jag för sen när det kommer snö runtom baljan så isolerar snön ytterligare . Bara ett tips !

För mig är det inget alternativ att springa ut under dagen och fixa med varmvatten osv , jag jobbar heltid . Vi har isolerade baljor och den som släpper ut på morgonen tar bort det lilla islager som bildats överst i baljan . Är det riktigt svinkallt bortåt -15 eller ännu mer häller de på en hink varmvatten . Sen håller det sig dagen igenom Max att det börjar frysa lite lite framåt eftermiddan men hästarna får hål på det med en dutt med nosen . Har inte ens ngt lock på min balja sen 2 år men ska nog fixa till ett för ännu enklare hantering för den som har morgonen .

Senast ändrad:

*För att man inte har nåt annat att lägga pengarna på* :angel: ...jo, jag har köpt en thermobar, så enkelt. Vi har byggt en ställning i trä så den står stadigt och skyddas från bångliga hästtänder och hovar. :D

En plastbalja med frigolitskiva i botten och sen ställer jag hinkar med ljummet vatten i den. Fyller på med varmt vid lunch så har de så det räcker att dricka flera gånger under dagens utevistelse. Visst blir det lite isskorpa men inget som de inte kan puffa hål på. Fryser det till under eftermiddagen gör det inte så mycket eftersom de inte dricker så mycket då och sedan snart går in (17-18).

Det var ingen kritik till de som har , klantig formulering av mig men det jag menade var att om man som TS undrar hur man håller isfritt betyder det inte per automatik att det måste kosta dyra slantar . Många har inte heller hagar som gör det särskilt enkelt att koppla till el osv ..

Förstår inte varför folk ens överväger dyra thermobars etc när man så enkelt kan fixa själv :)

Bekvämlighet kanske... Själv har jag två thermobars. Fylls upp med vatten på kvällen och locken läggs på (ja, jag har t.o.m köpt thermobars lock :D). På morgonen är det bara att ta bort locken så har pållarna lagom temprerat vatten hela dagen.

marti - som även har lunchgrindar OCH småmaskiga hönät...

Tog det inte så heller ;) ...jag nämnde det som snabbast samt att det går att bygga ställning som gör att hästarna inte kan sabotera de baljlösningar man nu kommit på. Innan jag hade thermobar hade jag en stor balja längst in i vindskyddet och fyllde på med ljumt vatten under dagen. Funkade ju det med...

Läs senaste inlägget som sagt så ingen känner behov av att dra igång ngn grej .;)

Piraja : fint :)
Sen tror jag väl du har lösdrift dessutom eller ? I det fallet hade jag lätt spenderat slantarna . Helt logiskt ! Om vanliga folk rent allmänt vill ha vatten vintertid till sina hästar som är ute halva dygnet så tipsar jag som budget variant om den lösning jag redogjort För , om man inte är hemma på dagarna eller har tid att fixa och trixa SAS .

Senast ändrad:

Jag tyckte jag svarade på din fråga... Tråkigt om du tog illa upp, det var definitivt inte meningen. Själv lider jag mest av tidsbrist så finns det en lösning på problemet lätt tillgänglig ser jag inget fel i att använda sig av den.

marti

Ha ha nej då ber jag om ursäkt då missläste jag dig helt är nog lite buke skadad att det ibland blir en jättegrej trots att man rättat sitt inlägg i nästa inlägg .
Din lösning och val av lösning är ju optimal ! Jag har svarat utifrån att många inte har de möjligheterna och ändå vill ha lösningar :)

Vi svarar nog ungefär på samma sak i övrigt även om jag svarade ur låg budget perspektiv . ;) jag som du har varken tid, möjlighet eller lust att fixa, trixa och slita dagen igenom för en så relativt enkel sak .

Vi fyller på med varmvatten morgon och lunch. Ser till att ta bort all is vid påfyllning, har ett par fodrade vattentäta vantar så man kan lätt plocka upp isskivorna. Fryser ibland mellan fordringarna men oftast dricker de ju efter att de ätit och då finns de ljummet vatten.

Tillägg: vi har en sån där stor blå vattenpåse som vi fyller och har i en skottskära, så slipper man bära. Tycker de är rätt smidigt till de hagarna som inte ligger precis utanför dörren.

Läs senaste inlägget som sagt så ingen känner behov av att dra igång ngn grej .;)

Piraja : fint :)
Sen tror jag väl du har lösdrift dessutom eller ? I det fallet hade jag lätt spenderat slantarna . Helt logiskt ! Om vanliga folk rent allmänt vill ha vatten vintertid till sina hästar som är ute halva dygnet så tipsar jag som budget variant om den lösning jag redogjort För , om man inte är hemma på dagarna eller har tid att fixa och trixa SAS .

Nej, vi har frångått lösdriften p.g.a. besök av rovdjur då och då. Känns lite tryggare att åtminstone ha hästarna på stall under natten ;)...jag fegar där lite grann :o

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 485
Senast: lundsbo
·
Gnägg Har en värmebalja från willab, har funkat prickfritt och vattnet har hållit sig isfritt vid längre temperaturer än det står att den ska...
Svar
4
· Visningar
649
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 601
Senast: Efwa
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
755
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka