Alltid is i hinken?!

Sv: Alltid is i hinken?!

jag har ett isolerat vatten kar, dvs stor tunna-> frigolit-> liten tunna + isolerat lock över natten. fungerar super ^_^, det är inte is fritt men blir heller inte botten fruset, utan bara en tunn hinna med si som hästarna lätt tar hål på. på morgonen så håvar jag upp isen och fyller på mer vatten. jag är nöjd med min tunna ^_ ^

KL.

Jag håller på att bygga isolerad balja ute. Inne i boxen stoppade jag bara ner en hink i en större och fyllde upp utrymmet mellan hinkarna med hö (ja, det enda jag kom på att hästen inte skulle röra eller leka med..) Funkar super än så länge! En liten ishinna uppe men inget på varken botten eller kanter.

Senast ändrad:

Vi har en eluppvärmd vattenkopp. Den håller vattnet isfritt och fyller på med flottör, hur smidigt som helst.

Varmvatten fryser väl snabbare än kallvatten? Så vill man hålla det isfritt längre är det väl bättre med kallvatten.

Ett durkslag är suveränt att fiska upp isbitar med, så slipper man doppa fingrarna i vattnet alls!

Heltokigt var det väl inte? Under vissa förhållande kan ju varmvattnet frysa snabbare än det kalla.

Gulkiwi har rätt :) Varmvatten fryser snabbare än kallvatten i vissa situationer.

Fasiken vad många bra tips btw, måste försöka fixa det här i hagen så man slipper isen och kalla fingrar :(

Jo men då ska det ju vara "specifika geometrier", och visst kan kanske vissa kärl hästar dricker ur ha en sådan ibland, men jag tror knappast man kan säga att så är fallet i regel. Har dock ingen aning om vilka geometrier som beter sig på det sättet och läser dessvärre inte fysik :D.

Denna verkade ju supersmart. Man kanske får plocka fram sin händiga sida. :laugh:

Jag bär ut två hinkar med varmt vatten på morgonen när hästarna släpps ut. Det står sig rätt länge så hästarna hinner få i sig några liter var efter frukost hö´t. Hinkarna är nästan urdruckna vid nästa fodring vilket visar att dom kunnat dricka bra :)

Bär ut två hinkar varmt vatten varje gång dom får mat. Är jag ute och kollar dom mellan fodringarna så bär jag ut nytt vatten igen om jag ser att det behövs.

Ska ta mig en funderare på en slags isolerad balja tills nästa vinter då både jag och sambon jobbar igen, jag är just nu mammaledig så jag kan bära vatten och fodra fler ggr på dagen.

kl

I hinkar fryser vattnet snabbt - ju större vattenkärl desto längre tid tar det ju innan det är helt fruset. Mina har murarbaljor som fylls på några gånger om dagen, isen tar jag bort med durkslag.

Tennisbollar i vattnet fungerar om det inte är sååå kallt, likaså varmvattenflaskor. Däremot finns det inga trick i världen som håller isen borta när det är -25 och kallare. Då är det knacka is och bära ut nytt vatten som gäller. Även när man har isolerat baljorna lite :)

Försöker fylla på med varmvatten (ca 40-gradigt, alltså inte kokande) ett par gånger om dagen.

Jag tycker det är lite läskigt med alldeles för kallt vatten, kan inte magarna reagera på det? Om tempen på vattnet ligger precis över nollan alltså? Eller överreagerar jag?

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 485
Senast: lundsbo
·
Gnägg Har en värmebalja från willab, har funkat prickfritt och vattnet har hållit sig isfritt vid längre temperaturer än det står att den ska...
Svar
4
· Visningar
649
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 601
Senast: Efwa
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
755
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vart registrerar jag avkomman?
  • Evolve