alltid bråk?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Mows
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 746
M

Mows

Läget är så här:

Jag äger en jämthundshane, okastrerad på snart 8år, haft han sen han var 3år ungefär. Han har alltid varit lite små nonchalant men feg, morrar gärna så fort han blir lite nervös eller rädd. Där vi bor nu har vi bott i ca ett halv år.

Nu är det så att jag ska ha en, eller snarare har en, howart(stavas?)/leonberget, mm korsning, hanhund, kastrerad på 3år, hemma hos mig i nästan två månader. Han är känd att vara lite slyngel av sig.

Första mötet var inte så lyckat, det blev bråk på en gång. Dom kan vara i samma lägenhet utan problem men om dom ska vara i samma rum måste jag vara mellan dom. dom har slagits 2 gånger nu, andra gången var jag själv med hundarna och det blev helt av misstag, men fick isär dom i alla fall.
Hur får man dessa att sluta bråka? går det?

Har tillgång till två hundgårdar precis bredvid varandra, skulle kanske testa släppa dom i varsin hundgård så dom får morra lite på varandra och "göra upp" mellan stängslet, är det smart?

Har "råkat" blivit så automatiskt mellan min hund och en annan hund som redan bor här på gården, första gången brakade dom ihop och har stått och morrat på varandra ett tag mellan stängslet, men nu kan jag t o m ha dom i samma hundgård utan problem.

Finns det en möjlighet att få det att funka mellan dom här två grabbarna med eller är det ett hopplöst fall?

Sv: alltid bråk?

Att låta hundar "göra upp" är alltid ett djäkla risktagande! Men min fråga måste ändå bli om det du beskriver verkligen är ett slagsmål eller en "lite högjudd diskussion"?
Har någon av hundarna fått någon skada eller har de bara "huggit i luften" och "spottat och fräst"?
Min erfarenhet är att hanhundar har en förmåga att låta en massa utan att det egentligen är "så farligt" - till skillnad mot tysta, "blodiga" tikslagsmål!

Vad gäller hundgårdarna så är det omöjligt att säga... Kanske vänjer de sej vid varandra ELLER så lär de sej att de kan stå tryggt på var sin sida och "kalla varandra för oförskämdheter" och när de sedan möts utan skiljevägg så slåss de på allvar.

Om du bara skall passa blandrasen under en kortare period (två månader) så hade jag inte lagt någon enerig på att försöka få dem att "gilla" varandra.

Jag hade delat dem åt med hjälp av grindar inomhus och satt en pressenning eller liknande mellan rastgårdarna för att förhindra att de triggar varandra extra där ute.

/Swat

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 975
Senast: Maniac123
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 837
Senast: MissFideli
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 494
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej allihopa. Jag behöver be om hjälp. Har suttit och tänkt och försökt förstå men kommer inte fram till något. Kan vara att jag är... 2
Svar
24
· Visningar
3 135
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Shettistråden del II
  • 07:or del 23