Alltid baksele?

Sv: Alltid baksele?

LIA skrev:
Ett antal år över 60 + 8 blir i vart fall över 70?
Sen ska jag korrigera dig en smula. Kyrkråttan frågade: Bör man inte alltid använda baksele om man inte bara ska köra rakt fram på slät mark? Vilket för mig innebär vid annan körning än den i texten.

Jag ser ingen anledning att inte alltid använda baksele (och draglinor där så går). Det kan liksom inte bli fel då, eller hur? Det går att köra utan. Faktum är att det gååår att göra en massa som inte är bra. Men det går! Så därför är min fråga fortfarande: Varför skulle man inte använda baksele vid vagnskörning? Alltid!

Faktum är att vagnshästar förr vanligen var "försedda" med både draglinor och baksele. Inte utan anledning.

Absolut! Med allt vad köra innebär! Ingen annan uppfattning om det.

LIA
Åh, vad det är kul att du hoppar in här och börjar med dina citat och på hopp igen.:crazy:

Vad är det för fel på citat? (Du använder dom ju själv!)

Vänligen ge exempel på påhopp i den här tråden! Det är en ful anklagelse du kommer med.

Sedan frågar man sig på vad sätt elakheter har för värde i diskussionen om bakselar eller inte?

LIA

Jag skulle aldrig drömma om att köra med bak sele. Det är fult, onödigt och tar bara massa tid. //bonny

LIA skrev:
Vad är det för fel på citat? (Du använder dom ju själv!)

Vänligen ge exempel på påhopp i den här tråden! Det är en ful anklagelse du kommer med.

Sedan frågar man sig på vad sätt elakheter har för värde i diskussionen om bakselar eller inte?

LIA
Vad jag kan se så har åke skrivit "åh, vad kul att du hoppar ni......."Han tycker att det är roligt ser du väl.//bonny

Faktum Lia och ni andra är att förr borstade man tänderna med granaris..å torkade rompan med lingonris..å det gör vi inte längre lr hur..?:rofl:

Bara ett intelligent inlägg i baksele-debatten!:p

Hallå Åke!

Kul att "se" nån vettig!!

Jodå, än står whiskey´n kvar i skåpet..så jag vet vad jag klottrar ner..

Vad jag menade är att man ska köra som man vill o trivs med..och argumentet att så gjorde man förr, har man gjort i alla tider..biter inte på en som har stickor i tänderna, är blå i rompan..och som har betalt 50 spänn för att kolla in den rödhåriga mannen som gick hädan för att "SÅ gjorde man förr"!!!:angel: :D

Tänk om det va så enkelt, Så gjorde jag förr...... Så gjorde alla förr. Tror inte att det håller.

Kul att se dig igen, Trygg! Man behöver i alla fall inte fundera på om det ska bli debatt när du finns i krokarna :)

Men jag tror att du vänder lite bakfram på diskussionen här - de flesta har nog varit för "nymodigheter" som bakselen, och någon enstaka har hävdat det gamla sättet. Endast i ett inlägg, och det var mera ett undantag i den här tråden, hänvisar LIA till fyrspann förr i världen.

Annars har vi fått en ny kompis här medan du varit borta, Fenton, med massor av erfarenhet, men hemska tanke, han kör utan baksele!!
Att SHV bara kunde tänka sig att lämna ut en häst till en sådan man:angel:

Som svar på din teori att man ska köra med det man trivs med vill jag säga - man ska köra med det ens häst trivs med!
Jag tror att många här, körkunniga eller inte, i alla fall märker om hästen skulle visa ovilja vid körning/ridning, och då kollar upp orsakerna!
Att sen samma frågor kommer upp gång på gång beror väl på att vi är för lata ibland för att söka, utan vi slänger ut frågan istället! Och samma fråga och samma svar är väl lika aktuella nu som 2001, såååå fort går väl inte utvecklingen fram inom körningen?!?!

Lotta

Tillåter mig att rätta dig på ett par punkter.

Jag har inte skrivit något om 4-spann här.

Baksel är inte någon nymodighet, utan har tvärtom funnits länge vid vagnskörning. Jag hånades för att jag påpekade detta.

Det nymodiga skulle väl i så fall vara att köra utan baksele? Kan du eller någon annan berätta för oss på vad sätt sele eller vagn eller häst moderniserats så att baksele numera är onödig?

LIA

Nej, baksele är bättre än bara svanskappa!
Varför tror du svanskappa är lika bra?
Jag har skrivit det förut o risk med upprepning men, fast hästen går bra behöver ju inte det betyda att hästen har den mest komfortabla utrustning som den kan få!

/L

bonny skrev:
Jag skulle aldrig drömma om att köra med bak sele. Det är fult, onödigt och tar bara massa tid. //bonny
Kan du inte köpa en fin baksele till din ponny som vägrar backa då?

åke skrev:
Kan du inte köpa en fin baksele till din ponny som vägrar backa då?

:devil: :rofl: :rofl: :rofl: Mitt i Prick Åke!

Fast jag vet att det beror på nån ström i rumpan, men kanske kanske att fler hästar hade backat snällt om de fått hjälp av en baksele.

/jenny

Nej men den trycker ju bara! Bättre att hästen har fri luft att backa genom och ingen rem som stör! :devil: :D

vad ni skräms!! .........och nu kom jag på att jag kanske måste köra utan baksele på söndag i ridhuset..Kan jag låna Clickens? Har en Full härhemma, men den är ju jättestor!

Senast ändrad:

snigelfarmor skrev:
vad ni skräms!! .........och nu kom jag på att jag kanske måste köra utan baksele på söndag i ridhuset..Kan jag låna Clickens? Har en Full härhemma, men den är ju jättestor!
Dela den på mitten!!!!!!!!:idea: :idea:

Kanske kan snurra den ett varv runt bakbenen?

Jag tror inte twille nånsin har haft en baksele på sig, han är säkerligen körd med skitsele och låg rockard, så en gigg och en baksele + bogfrihet kommer nog chocka honom stort, stackaren.

Liknande trådar

F
Körning Har planer på att ta framkälken till en timmerdoning/timmerkälke och köra lite med om det blir snö. Då vi inte har nån vidare slät mark...
Svar
0
· Visningar
2 567
Senast: Fozzie
·
Körning Jag lovar - jag har använt sökfunktionen och jag har lärt mig åtskilligt om både bakselar och vagnar! Men har ändå några funderingar...
Svar
5
· Visningar
1 241
Senast: moiran
·
Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 810
Senast: Jerseyite
·
Körning I senaste Ridsport finns en artikel om körningen. Det är Christer Pålsson som reagerar på bristen av utveckling inom körningen. Han har...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
17 602

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka