Sv: allt vill jag veta!!!
Jag blev ju snittad (planerat) så jag kan inget säga om hur förlossningen sätter igång. Kan bara påminna dig om att komma ihåg att OM allt inte går som det ska så
kan snitt bli aktuellt. Det kan vara bra att vara åtminstone lite medveten om det så att det inte blir värsta "traumat" om det skulle ske.
Om små bebisar finns ju massor att säga. Mina "tips":
* Var beredd på att bebisen sover massor massor massor i början. Det är helt normalt. Passa på och sova själv när bebisen sover! Och om du inte är trött: gör sånt du vill göra själv, snart nog är bebben större och kräver mer uppmärksamhet när h*n är vaken mer
* Många bebisar
låter väldigt mycket. Och då menar jag inte skrik utan "knorrningar" och stön. Jag har pratat med flera som upplevt samma sak och nästan alla trodde (som min sambo) att det var något fel på barnet. Det är det inte; de låter bara en hel del.
* Om du tänker amma så var beredd på att det kan ta lite tid för både dig och barnet att komma på hur man gör. Passa på att be BB- personalen om hjälp att se till att barnet ligger rätt och får rätt grepp om bröstvårtan. Fel grepp orsakar lätt såriga bröstvårtor med smärta som följd. Var beredd också på att amma ofta i början. Härda ut; det blir bättre!! Barnet kan också suga lääänge på bröstet. Behovet minskar också så småningom. Mina bröst läckte mycket i början. Amningsinlägg är en höjdare! Och jag köpte små "koppar" på apoteket att fånga upp mjölken i från det bröst som inte ammades.
* Ha bebisen nära dig/er så mycket som möjligt. Det är mysigt och gör bebisen lugn och trygg.
* Bebisar kan bajsa väldigt mycket. Var beredd på många blöjbyten. Vi kör med tvättlappar från Coop som är av skumgummi. De är vita (till skillnad från Apotekets som är gula dvs samma färg som barnbajset ungefär). Tvätta bara med vatten eller kanske med olja. Ev någon salva om barnet är röd i stjärten.
* I början kan dygnsrytmen vara bakvänd för barnet. Låt barnet styra dygnet i början (första månaderna). Så småningom rättar det till sig. Ibland kan man ha turen att barnet sover ordentligt på nätterna redan från början. Men en del barn är vakna mestadels på nätter och sover på dagarna. Ha tålamod!
* Kläder: om ni inte redan köpt massor. Köp inte för mycket i strl 50/56 - den växer ur det inom
max 2 månader. Jag vill slå ett slag för omlottbodies. Då slipper man dra något över huvudet på lilla bebisen. Bodies är överhuvudtaget det bästa plagget. Byxor o tröja halkar bara upp eller ner på kroppen.
Over and out. Lycka till med bebis!!!