allt om korthårig collie

Sv: allt om korthårig collie

hejsan!

jag skulle vilja veta lite om era erfarenheter kring korthårig collie, mentalitet och sjukdomsbild...
tack på förhand :)

"Allt" får man veta om man googlar, det är ju en välkänd ras så det finns extremt mycket att läsa men börja där och ställ sedan mer exakta frågor som du känner att du inte hittat svaret på :D annars kommer du mest få veta att det är en arbetande hund :p.

Men i allmänhet kan man väl säga pigg och glad hund som är till för att arbeta. Och är lyckligast när den få arbeta då främst inom vallning men används även mycket inom andra olika tävlingsgrenar.

Någon collie expert får svara mer detaljerat på mentaliteten och sjukdomsbilden men dem liksom andra har naturligtvis vissa mer Rasbundna sjukdomar men även det är något du hittar lätt på Google.

Lycka till

annars kommer du mest få veta att det är en arbetande hund :p.

Men i allmänhet kan man väl säga pigg och glad hund som är till för att arbeta. Och är lyckligast när den få arbeta då främst inom vallning men används även mycket inom andra olika tävlingsgrenar.

Blandar du ihop det nu? KH collie har mentala problem med rädslor osv, rasen är extremt ojämn och kan VERKLIGEN inte valla.

Vad jag har hört ska korthåren vara något bättre rent generellt när det kommer till nerverna än långhår. Det finns dock bra/dåliga individer inom båda varianterna.

Jag har själv inte någon erfarenget av korthår (förutom en ft 12 veckors valp). Långhår har jag lite erfarenhet av och tycker att det är trevliga hundar. Smarta och kapabla. Inga helveteshundar dock, och lite ljudkänslighet och osäkerhet finns ofta på olika nivå. Bra sällskapshund för den som tycker om att röra sig mycket i naturen, träna lite vardagslydnad och vill ha en trogen vän - men den fungerar också för den som vill träna mer. Det är min erfarenhet. Korthåren ska väl inte skilja sig så jättemycket har jag hört, men den ska som sagt vara avlad lite mer på psyke. Man får vara noga med att välja uppfödare och föräldrar, och läsa MH-statistik.

Hej! Jag har en kortis och kan säga att nästa blir också en kortis.
Han är framåt,orädd,arbetsvillig och otroligt rolig att ha att göra med.
Men man får vara noga när man väljer valp särskilt med den mentala biten
Kortisen är mer stabil mentalt,livligare och känns gladare o spralligare.
Jag är så vansinnigt nöjd med min och kan inte tänka mig nåt annat nu.
Lycka till!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 816
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 554
Hundavel & Ras Vi konstaterar ju då och då på forumet att det saknas en korthårig och riktigt lättsam liten sällskapsras som samtidigt är frisk. En...
17 18 19
Svar
368
· Visningar
13 599
Senast: BornAgain
·
Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 646
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar