allt detta foder!

wcsa

Trådstartare
Hej!:)

Jo jag undrar om mitt halvblod som rids 5-6 dagar i veckan och tävlar ibland kan äta betfor, havre och lusern från grangården och mineraler från märket kraft? Räcker de eller är de något mer han behöver? Fint hull och bra kondition. Han äter hösilage för övrigt.

tack på förhand!:p

Sv: allt detta foder!

Beror helt på din hästs behov och innehållet i grovfoder. Man börjar alltid foderstatsberäkning genom att lägga på grovfoder, som täcker hästens behov av torrsubstans (så inte magen kapsejsar). Skulle inte detta täcka hästens näringsbehov eller vara i fel balans får man addera kraftfoder som kompletterar foderstaten.

Utan en grovfoderanalys är alltså foderstatsberäkning bara en vild gissning. Som i o f s kan gå hem, om man har tur

Hur vet jag hur mycket han behöver då? Tycker de har blivit lite överdrivet med att vissa männsikor bara trycker i sina hästar olika foder bara för de ska så va, lite som mode.

Det bästa är att börja med tabellvärden, det finns en rad olika program (gratis) på nätet där man lägger in hästens uppgifter och får fram tabellvärden. Sedan räknar man ut vad hästen ska ha, och justerar efter hand när man ser om hästen blir tjock eller smalnar av. Till slut vet man vilka värden (MJ och SMRP) hästen behöver, och det kan man sedan använda från år till år.

Det underlättar när man ska köpa in grovfoder, då vet man ju vilka värden hästen behöver, och hittar man då ett bra grovfoder så slipper man förhoppningsvis kraftfoder den säsongen.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 305
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 306
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 718
Senast: Sassy
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 797
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka