Allroundridning med westernhäst

M

Mysen

Vi har tre hästar i stallet, två till döttrarna och en till mig. Med heltidsarbete känns det ibland övermäktigt att hinna med hästarnas ridning - åtminstone min. Min fundering är följande: Fungerar det att rida en häst "blandat" hopp, dressyr och western. Jag har inga stora tävlingsambitioner (det är jag som rider western) men dottern tycker att det är kul att delta i lättare hoppklasser.
Finns det någon med erfarenhet av detta?

Sv: Allroundridning med westernhäst

Ja, varför inte :p

De flesta av oss i vårat stall tränar westernridning, men tar några skutt på hoppbanorna iallafall ändå, några till och med tävlar i hopping med bra resultat. Och hästarna tycker att det är jätteskoj!

Vad har du för häst?

Jag tycker det låter som en bra idé och som du beskriver det fungerar det säkert bra!

Kanske hade varit en annan sak om det hade handlat om en tävlingshäst på hög nivå inom någon westerngren.

Men självklart, jag tycker det verkar som om hästen känner på sig vilken utrusning den har på sig. Eller hur man ska uttrycka sig.

Vi har tre hästar i stallet, två till döttrarna och en till mig. Med heltidsarbete känns det ibland övermäktigt att hinna med hästarnas ridning - åtminstone min. Min fundering är följande: Fungerar det att rida en häst "blandat" hopp, dressyr och western. Jag har inga stora tävlingsambitioner (det är jag som rider western) men dottern tycker att det är kul att delta i lättare hoppklasser.
Finns det någon med erfarenhet av detta?

Instämmer med de andra. Min westernhäst (tävling upp till SM) hoppar och dressyrar emellanåt dock inte under tävlingssäsongen lika mycket. :D

Just nu har jag en New forest så rasmässigt borde det inte vara några problem.
Med era positiva erfarenheter så känns det som det kan vara en bra väg att välja för tillfället. Hellre en ponny som får mycket än två som får lite halvdant....

quartern jag är medryttare på får snällt stå ut med både klubbdressyrer och hoppning då och då och han är inte det minsta förvirrad ;)

Jag tycker det låter som en bra idé och som du beskriver det fungerar det säkert bra!

Kanske hade varit en annan sak om det hade handlat om en tävlingshäst på hög nivå inom någon westerngren.

Det går alldeles utmärkt ändå :)
Jag har nämligen provat, och gör det ofta fortfarande :)

/Emmi

Funkar kanonbra. Vi har "bomträning" en gång i veckan för hopptränare. Jätteroligt för både hästen och hästens matte.

Det går jättebra, jag red en pleasure hingst upp i msv B dressyr! Gången var väl så där, men han gjorde alla rörelser och blev på köpet ordentligt genomriden.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
10 060
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 171
Senast: Juli0a
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 056
Senast: Mia_R
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 545
Senast: Pyrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023