allmänt tycker jag !!

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Lizzan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 1 597
L

Lizzan

Att katter ska få gå ute om dagarna inte sitta inne i en lägenhet med en stickat tröjja. Det måste också få känna friheten och vinden , jaga och springa omkring. jag tycker att det är fel att ha dom instängda hela dagarna ensamma hemma utan nån som bryr sig.
Jag vet att det finns faror ute vår katt blev på körd av en bil den stanna inte......
Men jag säger det ändå så nu är de sagt iallafall!!

Sv: allmänt tycker jag !!

Jag tycker att man ska låta katten göra som den vill på kattens villkor.

Min katt tycker inte om att vara ute, alltså är han inte ute.

Allmänt tycker jag att man skall respektera att inte alla andra har valt att ha katt och därför tycker jag inte att man skall låta sin katt/sina katter vara lösa utomhus om det bor annat folk i närheten.

Jag har valt att ha mina katter inomhus och de mår bra. De har varandra när jag inte är hemma och de aktiverar varandra och pysslar om varandra.

Sedan tycker jag att man skall ta hänsyn till det vilda djurlivet och inte låta sin katt/sina katter störa häckande fåglar och gnagare med nyfödda ungar dvs. visa samma hänsyn till de vilda djuren som hundägare enligt lag måste göra. Håll katten inne eller inhängnad när de vilda djuren har nyfödda att ta hand om.

ne precis välja själv ska den ju göra....... :banana:

allright just det hundar de har våra grannar 3 st som jagar våra katter.
Men kan ni nån gång tänka naturligt?? hur tror ni de kommer bli äter ingen upp en fågel eller råtta hur blir det dårå?
hur tror ni katterna levde förr?
vad tror ni dom åt , glass sorbet? eller vispgrädde?
kanske dom då åt en eller annan fågel eller råtta men visst ja tycker synd om fåglarna. Men äter inte du kött och fisk eller kyckling :smirk:
Bahandlas djuren bra innan dom slaktas?

får inte katter ungar heller? fattar ni inte att livet är hårt det är ingen ide att en ändå person tar hänsyn det är ingen annan som gör likadant ..........

Jag äter inte kött, fisk eller kyckling. En av anledningarna till det är just att djuren inte behandlas bra innan de slaktas. Om inte fåglarna äts av katterna självdör de eller dödas av de katter som är utekatter (vilket är en hel del ändå). Förr i tiden såg inte trafiken ut som den gör i dag. Vart vill du komma och vad lider du av?

Lizzan skrev:
allright just det hundar de har våra grannar 3 st som jagar våra katter.
Men kan ni nån gång tänka naturligt?? hur tror ni de kommer bli äter ingen upp en fågel eller råtta hur blir det dårå?
hur tror ni katterna levde förr?
vad tror ni dom åt , glass sorbet? eller vispgrädde?
kanske dom då åt en eller annan fågel eller råtta men visst ja tycker synd om fåglarna. Men äter inte du kött och fisk eller kyckling :smirk:
Bahandlas djuren bra innan dom slaktas?

Visst tänker jag naturligt och katten har ingenting i den svenska naturen att göra. Det finns inget naturligt med lösa katter i svensk natur. Katten har aldrig tillhört den svenska faunan. Vi har VILDA djur som håller efter bytesdjursbestånden bl a. rovfåglar, rävar och hermeliner. Däremot kan vi diskutera hur beståndet småfåglar och gnagare skulle påverkas om alla valde att låta sina katter vara lösa. Vi har trots allt 1,2 miljoner katter i Sverige :smirk:

Jag är vegetarian just för att djuren faktiskt ofta inte behandlas väl innan och under slakten.

Lizzan skrev:
får inte katter ungar heller? fattar ni inte att livet är hårt det är ingen ide att en ändå person tar hänsyn det är ingen annan som gör likadant ..........

Detta inlägg förstår jag öht inte. Är det OK att skita i allt och alla bara för att alla andra gör det? Är man befriad från ansvar bara för att andra inte tar sitt ansvar?

Lizzan skrev:
jag tycker att det är fel att ha dom instängda hela dagarna ensamma hemma utan nån som bryr sig.

Alldeles riktigt, man ska bry sig om sina katter. Till exempel ska man se till att de inte plågas till döds i ett dike när de blivit påkörda.

Tror du att enda sättet att ha innekatt är att ha den ensam hemma utan någon som bryr sig om den? I så fall borde du ta reda på bättre innan du yttrar dig. :smirk:

Hmm.. jag och min sambo har två kattungar (ca 3,5 månader) och vi har dem inomhus. de verkar trivas väldigt bra med det (de är födda inne, inte på en bondgård eller så). vi går ut med dem i koppel litegrann än så länge och de verkar tycka det är ganska roligt även om de är lite rädda. (och lösa ute på landet hos min mamma), vet inte om vi ska låta dem gå ut lösa sen. Är orolig för att de ska bli överkörda, råka ut för någon elak människa eller så. men de har ju varandra och dessutom är det nästan alltid någon hemma hos oss, så de är inte "instängda hela dagarna ensamma hemma".
Alla katter vill ju dessutom inte gå ut (som jag tror någon skrev i ett annat inlägg).

Inte undra på att de inte har rättvisa liv, de stackars älgarna och kossorna och grisarna.
Vegetarierna äter ju upp deras mat :devil:

:rofl:

ja menade värkligen inte att "håna" de som har de så men ja ville bara se vad de va för skillnad på typ hur katterna levar i stan och ja bara skrev vad ja tyckte men ja fick ju massa kritik för de... :(
jag förstår VÄL er vegitarianer och det finns ju flok som inte tål kött ja menade värkligen inte så men ja ville bara få folk att tänkta om men ja visste visst inte att katterna inte hörde hemma hos oss så ja g får be som mycket om ursäkt allihopa ni missupfattade!!!
ta inte åt kram

Blueberry skrev:
Inte undra på att de inte har rättvisa liv, de stackars älgarna och kossorna och grisarna.
Vegetarierna äter ju upp deras mat :devil:

:rofl:

Jo, jag brukar ju njuta av att äta tallskott och hö :smirk: Grisen är f ö inte en växtätare, utan en allätare så grisen lider inte av att jag käkar tallskott och hö. ;)

Ja du...då skulle du sett den svarta hankatten som springer runt i vårat kvarter som tydligen åkt på sånt jävla dyngstryk så hela svansen var skorpig samt att han knappt kunde få upp sitt ena öga...Och den katten ÄGER någon som UPPENBARLIGEN INTE bryr sig vart den är SAMT inte har kastrerat den SAMT att den är väl antagligen superlycklig va ? Om folk hade lite mera VETT i sina skallar att KASTRERA sina katter om dom promt måste släppa ut dom så kunde det vara acceptabelt. Vad många INTE fattar är att en katt har STORT revir, fler km till och med. Då funkar det INTE att bo grannar och ha okastrerade hankatter. För om din grannes katt tar över reviret så ska ju enligt naturen din katt flytta från området. Inte tusan är det särkillt upplyftande för en katt som hela tiden måste utkämpa sitt revir pga av alla dessa ägares oförstånd till kastration....många ägare fattar heller inte hur sträng lagen egentligen är över tillsyn på katter.

Glömde en sak...en otroligt vanlig missuppfattning av folk är att dom TROR att innekatter är något som man bara ha i en lägenhet och kastar åt mat lite då och då. Om du fattar vad OTROLIGT med angagemang och jobb det är med en innekatt !....De med innekatter angagerar sig dubbelt så mycket mera än ni som bara släpper ut dom vind för våg. Hur stor KOLL har ni på vart eran kisse egentligen håller hus ?

Hmm...jag har haft två katter, bägge var utekatter. Det var för mig självklart att dom skulle få gå in och ut som dom ville, att dom mådde bäst så. Kanske gjorde dom det också. En blev iaf överkörd och den andra kom hem med en avbruten svans. Vet trodde senare att det berodde på en spark mot svansroten av nåt slag. Skulle jag skaffa katt nu är det inte helt säkert att jag skulle välja att ha utekatt. Det skulle i sånt fall inte få finnas några motorvägar i sikte...

Men det är svårt, självklart vill man att ens katter ska vara glada och må bra. Är ibland kattvakt åt en Birma, han är innekatt. Han sitter helst vid balkongdörren och jamar och vill ut. Det känns inte heller bra :confused:

Mina innekatter har innätad balkong där de älskar att vara. Fast de sitter aldrig vid dörren och skriker - jag följer rutinen att de alltid får vara där ute direkt efter maten på morgonen, i minst en timma, och är jag hemma får de vara ute på eftermiddagen också, innan det blir mörkt. Det fungerar jättebra.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag sitter med världens ångest över att behöva flytta min älskade lilla katt, från hans trygga revir. Han kom till mig för 5 år sedan...
Svar
10
· Visningar
733
Senast: startpompe
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
1 103
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 347
Senast: Marvin
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 943
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Resa när man har hund?