Allmänna "Hjälp, jag har för mycket prylar!" - tråden del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nästan färdiga
294001650_1100176594234236_1680203414078335078_n.jpg
 
293772914_1228107104592078_5144495281040231528_n.jpg

Liten del av allt som slängdes.

8 grejer blev sålda
10 blev bortskänkta
Bilen fylld med skräp till återvinningen
Släpkärran överfull med skräp till återvinningen

Nu ska sambon få tummen ur och börja med båten så vi får bort alla båtsaker i källaren. Nu menar jag att typ halva källaren försvinner isåfall. Kyl, spis, diskho, dynor, köksdelar, kapell, solcell mm mm

Förhoppningen att få bort det i år är döfött men nästa år kanske *hoppas*
 
Här går det också trögt. Min kusin hade dessutom 40-årsfest och köpte en massa spel och grejer till lekar. Och sen lämnade han kvar de här! Så nu har jag massor med spel, vilket iofs är kul, men det var ju inte mer grejer jag behövde. På onsdag eller torsdag ska vi tömma en släktings bostad då denne gått bort och jag vet med mig att jag kommer att komma hem med grejer jag egentligen inte behöver. Hur motstår man?? :eek::confused:

Jag ska försöka bara ta saker jag behöver typ toalettpapper, vinflaskor, värmeljus och andra förbrukningsvaror. :angel:
 
I helgen ska jag annonsera ut lite möbler. Står i valet och kvalet om att behålla en sänggavel från ikea ni vet en gästsäng i metall som ser ut som en soffa.
Den är vit men ena långsidan vart felmärkt så när jag köpte den för x antal år sen så har jag en sida som är ljusgrå.
Inget som stör om man har en filt över men jag skulle själv inte köpa något sådant begagnat. Lutar åt att den får vara kvar tills sambons son skaffat egen lägenhet så kan den nog stå som gästsäng i hans rum. Den är ganska snygg.

Har samlat ihop lite saker som kan vara bra att ha för honom till lägenheten även om jag tror att de vill köpa allt nytt.

I helgen ger jag mig på andra halvan av källaren också. Det har samlats på sig i tvättstugan och nedanför trappen så där behövs en rensning. Vet bara inte vad jag vill behålla och vad jag vill sälja
 
För några år sedan downsizade jag mödosamt från ett jättestort gammalt hus på närmare 500 m2 och 14(!) rum till en mer normal - gränsande till liten - suterrängvilla. Förvaringsutrymmena är få och små, där finns inga klädkammare eller vindsförråd (motsv), så sovrum #2 har agerat de facto förråd/klädkammare. Men det rummet behöver nu bli barnkammare, så utrensningen och gallringen är aggressiv nu... Och den involverar i praktiken resten av huset också eftersom t ex frigjort utrymme i garaget kan utnyttjas för att frigöra utrymme i arbetsrummet, vilket kan utnyttjas för att frigöra utrymme i barnkammaren etc... :crazy:

Jag sorterar i fyra fraktioner. Sälja (Blocket eller Marketplace), skänka (kompisar eller Röda Korset loppis), slänga och behålla. Försäljningen går okej, prissättningen är ju en avvägning mellan hur snabbt man vill ha iväg grejorna och hur mycket pengar man vill ha. Hittills har det rullat iväg en portabel AC, litet möbler, en säng, en cykel mm. Röda Korset har fått typ fyra flyttlådor med grejor, klädinsamlingen har fått två säckar med vinterjackor mm. Igår fick en kompis tre kassar böcker och i helgen fick en annan kompis en flyttlåda med vintage datorer(!). Så det tuffar på, hälften av det som stod i rummet är borta... :D
 
För några år sedan downsizade jag mödosamt från ett jättestort gammalt hus på närmare 500 m2 och 14(!) rum till en mer normal - gränsande till liten - suterrängvilla. Förvaringsutrymmena är få och små, där finns inga klädkammare eller vindsförråd (motsv), så sovrum #2 har agerat de facto förråd/klädkammare. Men det rummet behöver nu bli barnkammare, så utrensningen och gallringen är aggressiv nu... Och den involverar i praktiken resten av huset också eftersom t ex frigjort utrymme i garaget kan utnyttjas för att frigöra utrymme i arbetsrummet, vilket kan utnyttjas för att frigöra utrymme i barnkammaren etc... :crazy:

Jag sorterar i fyra fraktioner. Sälja (Blocket eller Marketplace), skänka (kompisar eller Röda Korset loppis), slänga och behålla. Försäljningen går okej, prissättningen är ju en avvägning mellan hur snabbt man vill ha iväg grejorna och hur mycket pengar man vill ha. Hittills har det rullat iväg en portabel AC, litet möbler, en säng, en cykel mm. Röda Korset har fått typ fyra flyttlådor med grejor, klädinsamlingen har fått två säckar med vinterjackor mm. Igår fick en kompis tre kassar böcker och i helgen fick en annan kompis en flyttlåda med vintage datorer(!). Så det tuffar på, hälften av det som stod i rummet är borta... :D
Att hitta motivationen att börja är det svåraste, sen är det typ självbelönande 😊 Bra jobbat!
 
Rensade kläder och böcker för några veckor sedan och tyckte då att jag hade ganska lite kvar. Idag känner jag att jag kan nog rensa lite mer kläder ändå, så det får bli morgondagens projekt. Perfekt då det pågår en klädinsamling i närheten. :up:

Efter CCW så har jag bestämt mig för att rensa ytterligare i huset, största problemet kommer bli sambons alla samlingar av precis allt man kan villhöva och som han har svårt för att göra sig av med.
 
Jag är mycket inspirerad av tråden. Och av situationen (oerhörda mängder PRYLAR!) och att jag såg nåt sånt där samlarprogram på tv för ett par veckor sedan. Ska nu försöka komma igång. Först med att faktiskt slänga saker. Igår var jag iväg med oerhörda mängder pant och återvinning som jag samlat i källaren/garaget under alldeles för lång tid. Bra början! Nu ska jag strax gå och börja ta tag i mitt arbetsrum. Det är även känt som "det stängda rummet" för jag stängde för ett tag sedan och har sedan inte öppnat igen. Det är saker överallt... Jag har intalat mig själv att det är ok att kasta en massa tidningar och tidskrifter man prenumererar på. Jag KOMMER ju inte läsa om dem?

Ska också försöka sälja lite grejer. Hästen sålde jag för ett år sedan och nu har jag nog kommit dit att jag kan ta tag i att sälja. Grejen är att jag verkligen inte orkar hålla på att skicka saker, så jag hoppas att jag huvudsakligen kan sälja till personer jag känner :D
 
Har en del märkeskläder och accessoarer jag inte längre använder, och som jag nog aldrig kommer ha något större behov av igen. Borde således göra mig av med dem. Samtidigt tänker jag att det är sådana grejer som nog går upp i värde ju äldre de blir, men å andra sidan, vill jag ha dem liggande bara för att kanske få en tusenlapp eller två extra i framtiden? De skulle ju kunna glädja andra menar jag, istället för att ligga i ett skåp.
 
Har en del märkeskläder och accessoarer jag inte längre använder, och som jag nog aldrig kommer ha något större behov av igen. Borde således göra mig av med dem. Samtidigt tänker jag att det är sådana grejer som nog går upp i värde ju äldre de blir, men å andra sidan, vill jag ha dem liggande bara för att kanske få en tusenlapp eller två extra i framtiden? De skulle ju kunna glädja andra menar jag, istället för att ligga i ett skåp.
Å andra sidan kan märken som var riktigt coola för några år sedan helt tappa i värde och inget bli värda om 30 år. Det där vet man ju aldrig. Man ska passa på att ta pengarna medan de erbjuds är mitt motto.
 
Idag har jag mest troligt sålt en släp (dock åt min pappa) och sen tänkte jag lägga ut ett elaggregat på HästNet, det verkar svårsålt på Facebook. Man kanske inte behöver tre aggregat när man inte har några hästar? :laugh: tänker eventuell lägga ut några fler grejer på HästNet, "problemet" är att jag tycker att det är jobbigt att packa och skicka och orkar inte göra det för under 500 kr. Och det mesta är grejer jag vill sälja för typ 200-300 kr. Solklart ilandsproblem!
 
Bilen är ute på annons men köpare lyser med sin frånvaro. Tänker vara kall och avvakta ett tag till.

Idag ska jag plocka med släpkärran hemifrån. En del stubb-stumpar från björken kommer jag slänga på och imorgon när jga åker till jobbet tar jag en sväng förbi återvinningen och slänger. Min mamma rensade innan de åkte på semester men de hann aldrig åka iväg så tänkte fixa det åt dem.

Har ingen lust att fixa med något hemma när jag knappt är där.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 756
Tjatter Efter att ha läst tråden "Hjälp, jag har för mycket prylar" som femtioelva köpare/spekulanter har de mest konstiga frågor och klagomål...
Svar
1
· Visningar
1 100
Senast: Happimess
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 653
Senast: Squie
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
14 540
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp