Allmänlydnadspasset.

Gabbi

Trådstartare
Vilka har tagit det? Jag tänker försöka med Rådi efter vårens kurser. Är det "svårt" eller ser det bara seriöst ut när det står uppstaplat på papper men är som vilket träningstillfälle som helst?

Några specifika frågor:
Kvarsittande med störning Miljön ska vara naturlig såsom parkeringsplats, skog eller bostadsområde. Hunden lämnas att sitta kvar medan föraren rör sig i en radie om 10 m från hunden.
Hunden utsätts för 3 olika typer av störningar i form av andra människor, hundar, fotbollar och liknande.

Måste det vara fotbollar? Vi tränar Råda att älska bollar för att kunna använda det i träningen, och då känns det snett att behöva lägga massa tid på att träna henne att sitta still när hon blir provocerad med just en boll. Människor och hundstörningar är helt ok dock.

Gå fint vid sidan eller bakom föraren Hunden ska transportera sig tilsammans med föraren från exempelvis bilen till träningsområde. Hunden ska föras i slakt hängande koppel eller lös, intill eller bakom sin förare. Sträckan bör vara 100 m.

Får man aktivt jobba med kontakten, eller ska hunden av sig självt hålla sig där? Blir svårt för yrvispen isåfall. Hur stora avvikelser accepteras? Säg att hunden går vid sidan, sen vill den knalla iväg, men återvänder på ett "nej, sidan!".

Sv: Allmänlydnadspasset.

Har jag aldrig hört talas om.. ska genast läsa mera, men Googlade o såg att det verkar bedömas efter 3 olika nivåer:

Mycket väl genomfört hunden utför momentet utan hjälp från föraren.

Väl genomfört hunden utför momentet med viss hjälp från föraren.

Behöver träna mera hunden utför ej momentet trots upprepad hjälp från föraren.

Man får hjälpa hunden hur mycket man vill, men då kan man inte få bättre betyg än "väl genomfört".

Gjorde passet med min äldste i höstas. Och det är egentligen inte speciellt seriöst alls, bara en kul grej :)

Vilka har tagit det? Jag tänker försöka med Rådi efter vårens kurser. Är det "svårt" eller ser det bara seriöst ut när det står uppstaplat på papper men är som vilket träningstillfälle som helst? Jag har tagit det (som avslutning på en allmänlydnadskurs när vovve var ca 10-11 mån, högsta betyg på alla moment :banana:). Jag upplevde det som enklare än vad jag hade trott, men visst är det alltid lite svårt med lydnad när man själv är lite nervös.

Några specifika frågor:
Kvarsittande med störning Miljön ska vara naturlig såsom parkeringsplats, skog eller bostadsområde. Hunden lämnas att sitta kvar medan föraren rör sig i en radie om 10 m från hunden.
Hunden utsätts för 3 olika typer av störningar i form av andra människor, hundar, fotbollar och liknande.

Måste det vara fotbollar? Vi tränar Råda att älska bollar för att kunna använda det i träningen, och då känns det snett att behöva lägga massa tid på att träna henne att sitta still när hon blir provocerad med just en boll. Människor och hundstörningar är helt ok dock. Det kanske beror på vem som bedömer, men om du bara motiverar varför du vill/inte vill använda en viss störning, så har jag svårt att tänka mig att de inte lyssnar på det

Gå fint vid sidan eller bakom föraren Hunden ska transportera sig tilsammans med föraren från exempelvis bilen till träningsområde. Hunden ska föras i slakt hängande koppel eller lös, intill eller bakom sin förare. Sträckan bör vara 100 m.

Får man aktivt jobba med kontakten, eller ska hunden av sig självt hålla sig där? Blir svårt för yrvispen isåfall. Hur stora avvikelser accepteras? Säg att hunden går vid sidan, sen vill den knalla iväg, men återvänder på ett "nej, sidan!".Det handlar ju inte om fot-gående, så de har inte så stora krav på "transporten". Har man inte en hund som drar, gör utfall etc så klarar man detta enkelt.

Men det blir då "med hjälp av föraren" i omdömet, eftersom hon inte lär gå bakom mig om inte jag säger åt henne?

Men det blir då "med hjälp av föraren" i omdömet, eftersom hon inte lär gå bakom mig om inte jag säger åt henne?

Det beror nog på bedömaren, något eller några enstaka kommandon tror jag inte inverkar. Jag kan tyvärr inte minnas om jag sa något eller ej (fick i alla fall "mycket väl genomfört").

Ska du göra passet separat eller är det i samband med kurs?

Hon behöver förresten inte gå bakom utan hon får gå bredvid oxå.

Jag tror jag ber att få göra det i vår när vi är klara med de kurser hon är anmäld till, om det inte kommer som en naturlig avslutning på nån kurs.
Jo, gå bredvid gör hon ju, men då kjrävs det att jag är intressantare än allt annat, och om jag är helt tyst gissar jag att ett gräs eller något blir intressantare. Hon är 8 månader just nu.

Det är inte alls konstigt. Det är nästan perfekt för er att träna på förbud på fotbollar. Att man lär hunden tolerans och vänta tills ett varsågod. Likadant som att jag har kämpat med min hund för att han ska apportera. Men jag lägger ändå ut apportbockar överallt som störning på plan, för att han ska inte ta dom förrens jag säger till.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi hade en Artfex till gamla hunden som vi sålde när hon dog (då tänkte vi nog minst 5 år till nästa hund men nu efter 2 får vi hem en...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 112
Senast: ako
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 725
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 669
Senast: AlmostEasy
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 979
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka