Nej. Det finns olika sätt att dela in organismer, t ex i rikena arkebakterier, eubakterier, protister, svampar, växter och djur.Ja, okej... Och svampar och alger klassas inte heller som växter?
Alger tillhör protisterna.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej. Det finns olika sätt att dela in organismer, t ex i rikena arkebakterier, eubakterier, protister, svampar, växter och djur.Ja, okej... Och svampar och alger klassas inte heller som växter?
Visst är det så. Många gånger är folk inte heller så bra på att umgås brett. Ännu en fördel med Buke; blandningen av människor. Sen är ju volymen av allmänbildande kunskap en människa kan hålla inte oändlig, så somligt av det som räknades som allmänbildning förr faller bort och somligt kommer till, med tiden.När det gäller kultur har jag kommit fram till att "allmänbildning" i mångt och mycket är subjektivt och varierar med åldersgrupp, social tillhörighet osv.
Ekorr’n satt i granen,Ähe. Enkelt ju. Ekorr'n satt i tallegran.
Läs första inlägget här
= Tallegrangranen,
...
Hoppa han på tallegren,
En riktig besserwisser som dessutom har noll koll.Läs första inlägget här
Då har jag lärt mig något nytt! (även om jag nog sedan tidigare hade en liten aning om att svampar inte tillhörde växterna) Tack! (men jag visste iaf att "vitmossa" är en lav! )Nej. Det finns olika sätt att dela in organismer, t ex i rikena arkebakterier, eubakterier, protister, svampar, växter och djur.
Och att "Hep" är ett stridsrop från korstågen hör väl ändå till allmänbildningen. Är det kulturskymning eller något mer sinistert pg?Visst är det så. Många gånger är folk inte heller så bra på att umgås brett. Ännu en fördel med Buke; blandningen av människor. Sen är ju volymen av allmänbildande kunskap en människa kan hålla inte oändlig, så somligt av det som räknades som allmänbildning förr faller bort och somligt kommer till, med tiden.
Häromdagen hörde jag "mello" nämnas ideligen på radion. Fick fundera ett tag på vad det handlade om. Hepp.
Och att "Hep" är ett stridsrop från korstågen hör väl ändå till allmänbildningen. Är det kulturskymning eller något mer sinistert pg?
Det står för Jerusalem är förlorat, Hierosolyma est perdita, HEP
Den här är en annan favorit
Läs första inlägget här
Nu är jag inte biolog, men finns det inte makroalger som inte borde kunna räknas bland protisterna? Dit hör väl bara encelliga organismer? Brunalger och rödalger måste väl räknas som växter?Nej. Det finns olika sätt att dela in organismer, t ex i rikena arkebakterier, eubakterier, protister, svampar, växter och djur.
Fast det är bara svenska användningar och inte svaret på varför det används som en verbal fanfar. SÅ förtjusta var inte amerikanerna i Olof Palme
häpp
https://sv.wiktionary.org/wiki/häpp
- (vardagligt) kan användas som verbal fanfar för att ackompanjera en rörelse eller tanke
Hälsa honom att Sveriges utrikespolitik är inga pajaskonster. Det är inte hä, hä och häpp, häpp! (Olof Palme, 1983)- (vardagligt) häpp kan i datorsammanhang skrivas med \o/ vilket symboliserar den vanligt förekommande gesten som används vid utropandet av häpp.
Varianter: hepp
Jag kunde inte skala räkor förrän förra åretJisses! Första gången jag hört om någon som inte vet hur man skalar räkor, eller att någon kallar oskalade räkor för "räkor med ansikten"!
Nej, inte nödvändigtvis. "Vart" betyder både var och vart på värmländska.Menade nog vars.
"Vars ska den här saken vara?"
"Vars bor du?"
"Vars ska jag?"