Snurrfian
Moderator
Fast utan att förklara varför man vill ta dessa markörer så råkar man dels ut för att en del vägrar, såsom TS och att en del kommer att oroa sig för att läkaren misstänker något annat än det man sökte för, och för ytterligare en grupp så kanske det innebär just ångest runt sin vikt. Jag har aldrig lobbat för beställningssjukvård, men däremot att läkaren faktiskt lyssnar på patienten istället för att enbart utgå från det den ser, dvs övervikt... Jag förstår att du inte är överviktig, men när man gång på gång får höra att bara man går ner i vikt så löser sig allt så börjar man tröttna... Nej lunginflammationen blir inte heller bättre av att gå ner i vikt...Telani har redan svarat mycket bättre än jag kunnat göra, men med samma andemening. Beställningssjukvård (peka på det ajiga stället och bli heelad) tror jag inte på. Jag tror på att läkare måste få göra sitt jobb utifrån de direktiv de har hur det ska utföras.
Och utan underlag, forskning och vidareutveckling av rutiner hade vi fortfarande varit kvar på 60-talets medicin.
Jag förstår att det är svårt att förstå vad jag pratar om när man inte själv har upplevt det, men det är vanligt bemötande hos många läkare. Sen förstår jag att övervikt är ett vanligt hälsoproblem, men det betyder inte att alla hälsoproblem kan hänvisas till övervikt...