Ett övergrepp, rakt av.
Ett övergrepp
På vilket vis är det ett övergrepp att bli ombedd om att mäta midjan vid en hälsokoll av något slag? Ts sa nej och midjan blev inte mätt, så var är övergreppet?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ett övergrepp, rakt av.
Har ni någonsin fått lämna midjemått vid mätning av blodtrycket?
Fast all vikt sitter ju inte i midjan.
Jag har tämligen lite fett i midjan, ALLT mitt fett sitter på lår och rumpa. Så för mig skulle midjemätning inte ge något rättvist (inte ens när jag var större...) så midjemåttet säger ju egentligen ingenting.
Det vet jag väl?Det som sitter på lår och rumpa är inte lika farligt.
Jo, det berättar om du har bukfett. Det farligaste fettet.så midjemåttet säger ju egentligen ingenting.
Det ser man väl ändå?Jo, det berättar om du har bukfett. Det farligaste fettet.
Så tänker jag med. Midjemåttet måste väl påverkas av hur bred kroppen är normalt så att en person som inte är så kraftigt byggd så att säga får lägre midjemått än vad denne borde ha? Tänker jag helt galet? Man måste ju kunna göra en bedömning genom att titta på en person, särskilt om denne är uppenbart "bukfet" tycker jag. Kan inte alls se varför man skulle ha ett värde i att få siffror på det. Om siffrorna ligger precis innanför ramen och personen är uppenbart tjock, är det ändå okej då?. Vad är det som är så viktigt med att få siffror på det?Det ser man väl ändå?
Jag antar att det finns vissa bestämda mått som visar på olika risker. D.v.s. ett mått på över x cm ger x % risk för t.ex. hjärt- och kärlsjukdomar.
Däremot har en av mina vänners man fått göra det då och då p.g.a. diabetes och diabetes har jag inte.
Har ni någonsin fått lämna midjemått vid mätning av blodtrycket? Eller var den där läkaren bara fokuserad på min övervikt?
(ps! "Det är ju bara att göra det där midjemåttet så är det över"-kommentarer undanbedes).
Det är inte "rättssäkert" om du inte har siffror. Irritera er nu inte på ordet rättssäkert utan vad jag menar är att om inte dokumentation finns så kan inte beslut tas och läkarvetenskapen vidareutvecklas. Om sjuksköterska 1 i Boliden säger på ett sätt och sjuksköterska 2 i Halmstad säger på ett sätt hur ska de kunna kommunicera om man inte använder vedertagna sätt att mäta, typ cm.Så tänker jag med. Midjemåttet måste väl påverkas av hur bred kroppen är normalt så att en person som inte är så kraftigt byggd så att säga får lägre midjemått än vad denne borde ha? Tänker jag helt galet? Man måste ju kunna göra en bedömning genom att titta på en person, särskilt om denne är uppenbart "bukfet" tycker jag. Kan inte alls se varför man skulle ha ett värde i att få siffror på det. Om siffrorna ligger precis innanför ramen och personen är uppenbart tjock, är det ändå okej då?. Vad är det som är så viktigt med att få siffror på det?
Fast om man vill vara med och vidareutveckla vården brukar man få det som en separat fråga. "Hej, vi håller på att starta ett forskningsprojekt för att bli bättre på ___, vill du vara med? Fyll i detta och lämna till ___"Det är inte "rättssäkert" om du inte har siffror. Irritera er nu inte på ordet rättssäkert utan vad jag menar är att om inte dokumentation finns så kan inte beslut tas och läkarvetenskapen vidareutvecklas. Om sjuksköterska 1 i Boliden säger på ett sätt och sjuksköterska 2 i Halmstad säger på ett sätt hur ska de kunna kommunicera om man inte använder vedertagna sätt att mäta, typ cm.
Sedan hjälper ju inte bara magmått för det måste ju ändå ha en balans mellan längd och övriga mått, grovhet etc, eller ? Om vi ser på På Melodifestivalen bara, Sanne är väl längre och kraftigare än Robin men ska hon då ha ett magmått på 88cm och han på 102cm? Det är väl inte riktigt ok? så nog finns det problem med attityd men att det finns grund för att mäta midja i samband med allmän sjukvård, allmänt välbefinnandeproblematik och högt blodtryck det tycker jag att ingen ska behöva känna sig kränkt över.
Vården måste väl vidareutvecklas med fakta om personer som söker vård?Fast om man vill vara med och vidareutveckla vården brukar man få det som en separat fråga. "Hej, vi håller på att starta ett forskningsprojekt för att bli bättre på ___, vill du vara med? Fyll i detta och lämna till ___"
Får friska personer sådant hemskickat? Jag har bara varit med om det när jag aktivt sökt mig till vården.Vården måste väl vidareutvecklas med fakta om personer som söker vård?