Förra året sökte jag hjälp p.g.a. min självmordsbenägenhet och den läkaren riktade sig direkt in på min övervikt. Kom inte därifrån med någon form av hjälp mer än "så här går man ned i vikt". Hon beställde några tester som jag faktiskt avbokade långt innan den dagen blev för jag pallade inte.
För lite mer än en vecka sedan fick jag en ENORM böld i ljumsken som fick tömmas på sjukhus och går nu varannan dag till vårdcentralen för att lägga om och kolla så bölden minskas då den har vuxit lite just nu ändå. När jag var där i måndags frågade jag om man kunde kolla mitt järnvärde och b12 någon dag snart då jag vill ha koll på det.
Idag så kom jag dit så skulle hon ta blodtryck på mig men ville även ha mitt midjemått. "Det är något man ska göra när man mäter blodtrycket" sade hon och jag sade "nej" vänligen men bestämt. Man behöver definitivt inte ta något midjemått när man kollar ens blodtryck är min automatiska tanke. Har kollat innan och det var inget snack från deras håll om något midjemått. Jag tror den där läkaren från förra året ordinerade midjemått.
Jag har frågat mina vänner och ingen av de har behövt ta midjemått när de kollar blodtryck. Däremot har en av mina vänners man fått göra det då och då p.g.a. diabetes och diabetes har jag inte.
Har ni någonsin fått lämna midjemått vid mätning av blodtrycket? Eller var den där läkaren bara fokuserad på min övervikt?
(ps! "Det är ju bara att göra det där midjemåttet så är det över"-kommentarer undanbedes).
Lätt att vara efterklok, men skulle du hamna i liknande situation, använd dig av motfråga! Motfrågor är mycket bra för att reda ut frågetecken, samt att personen få förklara sig.
Varför?
Hur menar du nu?
Vad skulle hända med testet om vi inte tar mitt midjemått?
Detta känns ju märkligt, när började vårdcentralen med denna rutin?
Men som jag skrev, lätt att vara efterklok.