Allium - ätbar?

tanten

Trådstartare
Kort fråga.
Någon sa att all Allium är ätbar. Är det verkligen sant?

*ser oanade möjligheter till sallader och andra maträtter...*

Det finns olika sorters allium, varav en del är ätliga. Vilken sort ha du?

Flera De flesta vet jag inte ens vad de heter.

Att allium sativum är ätbar vet jag ju :D (vitlök) men hur vet man om de andra är det? Är de giftiga eller bara oätbart äckliga?

Flera De flesta vet jag inte ens vad de heter.

Att allium sativum är ätbar vet jag ju :D (vitlök) men hur vet man om de andra är det? Är de giftiga eller bara oätbart äckliga?

Såvitt jag vet finns det ingen giftig allium. Du får proväta dig fram :).

Förresten, om de har blommat så blir de äckliga och träiga, men det vet du säkert redan.

Såvitt jag vet finns det ingen giftig allium. Du får proväta dig fram :).

Förresten, om de har blommat så blir de äckliga och träiga, men det vet du säkert redan.
Aha!
Strålande bra.

Jag hade nog mest tänkt att kunna använda blommor som dekoration eller i sallad.
Mina sallader sommartid brukar väcka viss skepsis hos omgivningen :p

Jag hade nog mest tänkt att kunna använda blommor som dekoration eller i sallad.
Mina sallader sommartid brukar väcka viss skepsis hos omgivningen :p

Skepsis? Det låter ju hur vackert som helst med alliumblommor i maten.
(Om du vill dekorera även bordsvattnet kan du ha gurkörtsblommor i isbitarna. )

Skepsis? Det låter ju hur vackert som helst med alliumblommor i maten.
(Om du vill dekorera även bordsvattnet kan du ha gurkörtsblommor i isbitarna. )
Jag försöker ha väderkorn på allt som är ätbart. Väldigt mycket i trädgården är ju ätbart. Gurkört måste man ha. Kryddtagetes också. Krassen är given. Och så en massa till.
Jag har flera sorters trädgårdssyra, och har på de senaste åren börjat gilla mynta. Svårt att hitta bra plåthinkar att plantera den i bara.

Blast är gott som grönt i soppor och grytor, i väntan på att morötter och betor ska bli färdiga.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
423
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Vi bor i ett hus med skog som närmsta granne. I våras föll totalt 6 stora granar ner på vårt bostadhus och övriga byggnader...
Svar
5
· Visningar
755
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 209
Senast: Inte_Ung
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 248
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka