allergivänlig vovve ?

C

crux_ansata

Min pojkvän har astma och är därmed också pälsdjursallergiker.
Vissa kattraser går bra - så vi jobbar på att hitta en katt som passar.
Han vill så väldigt gärna ha hund, och det vill jag med då jag haft hund hela mitt liv.
Men vilka raser finns det egentligen som är allergivänliga?
Jag har hört Kinesisk Nakenhund, Pudel och "Softis" ?
Finns det fler?

Nån som vet?? :confused:

Sv: allergivänlig vovve ?

Min kompis pappa är allergisk dom har en dansk svensk gårdshund kort päls , fäller inte alls nästan .. kanske skulle funka otroligt söt&trevlig hundras ..!:D

Har även hört vissa som klarar irländsk setter bättre än andra hundar.
Annars kanske en nakenhund vore något?

Nu finns det ju inga mer eller mindre allergivänliga hundar eftersom olika människor reagerar olika på olika raser. Allergi är individuellt för alla personer, så om en allergiker klarar en viss ras så är det inte säkert en annan gör det. Det är inte pälsen i sig som en allergiker reagerar mot utan mot äggviteämnen som finns i hundens hudavlagringar (mjäll), saliv och urin. Så det spelar ingen som helst roll om hunden är naken/kort/krullig eller långhårig. Ni får helt enkelt testa er fram villken ras/sort som passar just för er.

Vi har Japansk Spets.
En fd granne som hade jätte svår astma kunde gosa med våran hund.
Men jag vet inte hur det är för allergiker att bo med den rasen.
Den fäller ju ganska mycket när fällperioden är.
Så jag skulle nog inte rekomendera rasen till en allergiker

Lhasa apso..
Min pappas syster hade sådana förut..
Och vi har en nu..
Min kompis mamma värkade tåla våran hund ganska bra..

Har hört nånstans att de flesta hundraser som trimmas är mer allergivänliga än andra, men kan inte minnas varifrån jag hör det :confused:

Bichon frisé :love:
En härlig ras, som dom flesta verkar tåla, men har vår lilla Tulo lekt med andra hundar kan ju deras saliv finnas i hans päls, och då kan man bli allergisk, om man är känslig mot just det...

* Jenny *

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 738
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 956
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 607
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 592
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar