Allergitråden

Sv: Allergitråden

Jag vet inte vilken forskning som pågår men vet att många forskare är överens om att anledningen är samma som hos människor; vi lever för rent.

Du kan söka på google scholar för att leta artiklar :)

Suck, måste bara få skriva av mig lite. =(

Efter att ha gett vaccin nu i ca 8 månader och det inte har visat någon positiv inverkan på min lille hunds klåda så tyckte veterinären att vi skulle avbryta hans behandling med vaccinet.
Vaccinet har inte lindrat klådan något nämnvärt, tycker nästan han har blivit sämre veckan efter han fått sin spruta.
Nu är det 4 veckor sen han skulle fått sin spruta och han har haft mindre klåda nu än tidigare. (Kan tillägga att han hela tiden har ätit sin hemlagade mat, har ätit samma mat hela tiden nu.)

Nu i förrgår så började klådan öka igen, men vad är det som är den utlösande faktorn?
- Inget vaccin som spökar
- Samma foder
- Samma rutiner i övrigt
- Äter sitt kortison som han gjort hela tiden

Ska avvakta lite till enl. veterinären och se om det lugnar sig igen eller om vi ska prova Atopica.

Min lille hund är en gåta!!
Hoppas klådan stillar sig, om jag bara kunde komma på vad som gör det värre.

Maliby Stacy, du borde nog veta det här, kan jag beställa lite kanin och ge min hund just nu? För det finns väl nåt som heter korsreaktioner? Så vad tror du, är kanin likt något annat kött som ens hund fått äta förut? Vill träna bort några saker och då vill jag använda extra god belöning, och inte bara hans allergifoder. Tänkte mig kanin härifrån. http://www.jipotimas.se/zencart/index.php?main_page=index&cPath=4

Senast ändrad:

Visk, visk.
Dom säljer getkött oxå, dock endast till allergiska hundar då tillgången är begränsad.

Oki tack för att du sade det. Malibu_Stacy, vet du nåt om getkött, kan det ge *korsreaktion*?

Senast ändrad:

Kanin är inte att rekommendera. Getkött är jag osäker på, kan tänka mig att det reagerar på lamm eller eventuellt nöt. Säkrast är i sådana fall häst, känguru (finns ofta på Ica maxi i frysdisken vid viltköttet), björn, älg, ren (om den inte ätit något av det innan).

Jag har för mig att jag läste någonstans att, kan det vara Uppsala, som ville ha in information om allergiska hundar, linjer mm, av oss hundägare, för att kunna fosrka lite, men jag kommer inte ihåg var jag läste det.

*tänker så det knakar*

Väldigt många som reagerar trots att de aldrig ätit det innan, så det korsreagerar säker med en hel del annat. Om du inte hade varit mitt uppe i en eliminationsdiet så hade jag sagt; prova och se vad som händer. Men det går ju inte att riskera just nu.
Min allergihund kunde äta kanin utan problem, men det provade vi efter eliminationsdieten

Suck, måste bara få skriva av mig lite. =(

Efter att ha gett vaccin nu i ca 8 månader och det inte har visat någon positiv inverkan på min lille hunds klåda så tyckte veterinären att vi skulle avbryta hans behandling med vaccinet.
Vaccinet har inte lindrat klådan något nämnvärt, tycker nästan han har blivit sämre veckan efter han fått sin spruta.
Nu är det 4 veckor sen han skulle fått sin spruta och han har haft mindre klåda nu än tidigare. (Kan tillägga att han hela tiden har ätit sin hemlagade mat, har ätit samma mat hela tiden nu.)

Nu i förrgår så började klådan öka igen, men vad är det som är den utlösande faktorn?
- Inget vaccin som spökar
- Samma foder
- Samma rutiner i övrigt
- Äter sitt kortison som han gjort hela tiden

Ska avvakta lite till enl. veterinären och se om det lugnar sig igen eller om vi ska prova Atopica.

Min lille hund är en gåta!!
Hoppas klådan stillar sig, om jag bara kunde komma på vad som gör det värre.

Nu har jag inte läst vad din hund är allergisk mot men jag vaccinerade min hund i 15 månader och jag tyckte inte att det hjälpte. När hon började gå undan när jag tog fram sprutan fick det vara nog. Jag ringde veterinären men hon var på en fyraveckorssemester. Ringde en annan klinik och fick träffa en ny veterinär som jag berättade resans gång för och hon frågade om jag ville testa ett nytt men dyrt preparat; Atopica. Min hund svarade positivt direkt på det. Hon får en tablett om dagen och jag behöver inte ens duscha henne en gång i veckan längre. Min hund är kvalsterallegiker.

Så bra att du har ett hum om detta. Såg också i en gammal tråd att du avrått någon annan från getkött.
Om man får tag i märgben från älg borde de gå bra va att ge, märgben?

Jo det har han ju fått under andra månaden i eliminationsdieten, men ja vad bra! Någon som möjligtvis känner en slaktare och dyl i Stockholm? Affärerna inne i stan är lite väl dyra på ben av vilt.

Kl

Min hund nyser mer nu. Kan det vara en slags pollenallergi? Iofs är det mest när vi tränar fritt följ/linförighet, så det kanske beror på något annat ...

Nej, han har aldrig reagerat innan och inte på något annat vis än det här så det har inte funnits någon anledning till det. Jag får se hur det blir längre fram i vår. Men egentligen är det väl inga pollen ute riktigt än? Det är fortfarande tjäle i backen och inget har börjat växa, ja förutom snödroppar och lite blåsippor då, men såna finns inte på apellplan. Däremot är det riktigt torrt ute och dammar lite från backen och det kan ju såklart framkalla nysningar.

Tror det är bättre om du försöker fråga någon jägare angående ben av vilt. Du kanske har någon i bekantskapskretsen?
Tror även affären Enskede hund och katt har lite sådant, eller kan ta in vid behov.

Liknande trådar

Hundhälsa Min ena hund har ju kliat sig lite till och från i många år vilklket gjort att jag trott hon haft lite kvalsterallergi. Hon kliar sig...
Svar
10
· Visningar
1 081
Hundhälsa Jag håller på att utreda min hund för allergi då hon kliar sig väldigt mycket, inte så mycket att hon får sår men ändå tillräckligt...
2
Svar
34
· Visningar
8 436
Senast: paradox
·
Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 446
Senast: Och_Aye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vilket är ert favoritgodis?
  • Sytråden del 4
  • Valet i USA