Allergisk tik och Avel??

B

Bee Sweet´s

Ja, då har man ju en allergisk hund.. Min avelstik oxå..

Har diskuterat detta fram och tillbaka vad som är det rätta att göra.. Min direkta tanke är att absolut inte använda varken Leia eller hennes Tikvalp Milla i avelk då man vet att det är ärftligt men inte hur...

Sen har jag pratat med olika människor som håller på med mer eller mindra avel och får lite olika svar... T.ex från leias uppfödare att jag inte ska kasta bort en bra avelstik pga av detta (Leia kommer från en engelsk kennel) Jag har även talat om för henne hur det ligger till med Leia..
Att t.ex man inte vet och varför förlora en bra avelstik.. Slutar man skaffa barn för att föräldrarna är allergiska, mm...

Jag känner ju så att Jag inte skulle kunna leva med att sälja en valp till någon med vetskapen att Dom kan bli allergiska eftersom jag vet att Leia är det... Jag tycker inte att jag kan använda Milla heller eftersom hon kan bära det även om det kanske aldrig bryter ut på henne, men hon kan ju fortfarande ge det vidare...

Hur skulle ni göra om ni satt i samma läge?
Skulle ni fortsätta med aveln ändå lr sluta den linjen där??

Alla åsikter och tankar välkomnas...

Sv: Allergisk tik och Avel??

Jag hade slutat linjen där. Det låter mest seriöst i mina ögon.
Visst är det tråkigt, men inte så kul för valpköpare heller att få en "sjuk" hund.

Jag tycker att du tänker helt rätt! En stor eloge till dig! :bump: :bow:

Jag har just avlivat min hund pga av ärftlig sjukdom, även om det inte var just allergi. Det önskar jag inte någon annan. Om det hade krupit fram nu efteråt att uppfödaren vetat om det, men ändå valt att avla hade jag nog inte kunnat ansvara för mina handlingar.

Uppfödaren har ju helt rätt i att man inte vet hur det blir, allergin kan ju bli mycket värre på avkommorna. Det är ju jättetrist för dig som blir av med två avelstikar på ett bräde, men har du som seriös uppfödare något val egentligen?

Mysgrisen skrev:
Jag hade slutat linjen där. Det låter mest seriöst i mina ögon.
Visst är det tråkigt, men inte så kul för valpköpare heller att få en "sjuk" hund.

Jag tycker att du tänker helt rätt! En stor eloge till dig! :bump: :bow:

:bow: Håller fullständigt med :bow:
Tycke Inte man ska avla på hundar som kan föra vidare sjukdom. Oavsett det är allergi, epilepsi, hd-fel, ögonsjukdom etc etc..

Antar att det är denna tiken som har samma allergi som min hund.

Min hund är nu 2 år och hon kommer steriliseras när hon har fyllt tre (jag vet, fjolligt att vänta, men jag vill ha de där löpen för hon mognar mer och mer vid varje löp). Detta för att JAG personligen aldrig skulle vilja ha en hund till som har samm bekymmer som min hund har, och jag tänker inte utsätta ev. valpköpare för detta. För mig enbart kostar detta 3-4000 extra om året med medicin och sprutor och specialmat... Dessutom mår hunden aldrig tiptopp även om hon inte lider.

Jag har också en jäkligt fin tik, men som sagt, jag avstår... I stället kommer jag att få köpa en ny valp av min uppfödare med reducerat pris när jag vill det.

Min veterinär avrådde mig från att avla, MEN sa att om hunden hade varit av extra superb kvalité i en liten ras som har få bra hundar så hade hon avlat även om allergin fanns.

//E

lady_vip: Jo, det är samma, vet bara inte exakt vad ännu..

För mig är det viktigt med seriösa uppfödare och därför har jag inget val öht.. Och jag ser på Leia varje dag nu i väntan på Pricktestet och jag lider verkligen med henne.. Hon är tvungen till att ha tratt nu för att inte klia sönder ansiktet totalt..

Allergi formen kannal atopiska allergi, exakt vilken allergen hon är allergisk mot får vi veta den 3:e oktober..

Även om jag förlorar mina två avelstikar så är det inte det som känns värst.. utan att se Leia må dåligt.. Det krossar ens hjärta att se hur det kliar på hela henne.. Aveln är inte hela världen även om det känns tungt när jag tog in henne först och främst för den sakens skull.. Jag vill ju bara att hon ska få må bra..

Det är det som skiljer stora uppfödare från små... De stora klarar av att avla på dåliga hundar och glatt sälja till valpköpare. Själv skulle jag må fruktansvärt dåligt att sälja valp till någon där jag vet att det finns en risk som jag vet om...

Jag har själv tagit bort en hund under ett år för medfödda defekter. Jag mår fortfarande fruktansvärt dåligt av det. Jag störtgrinar fortfarande efter nästan 3 år när jag tänker på det. Tänk snart skulle hon varit fyra år. Jag skule haft henne och fått uppleva henne som vuxen. Idag har jag bara bilden av en sprallig unghund som jag inte vet hur hon skulle blivit som vuxen.

Jag vet att det finns en gräns där man måste använda hela avelsbasen för att inte få inavel, och där kommer det att användas hundar som inte duger. Men... Nej... Medverka inte till det.

Tippan skrev:
Det är det som skiljer stora uppfödare från små... De stora klarar av att avla på dåliga hundar och glatt sälja till valpköpare.

:eek: HUR kan du skriva så ?? :mad:
Det är nog en Minoritet, av alla uppfödare, som är så samvetslösa att dom avlar på "höcke skit" som helst!!

På katt är det tvärtom. Dom stora uppfödarna har möjlighet att kastrera en hona, dom har flera andra kvar. Dom små däremot har inte riktigt samma möjligheter. Inte alla förstås, men jag ser oftare honor som inte borde gå i avel hos små uppfödare än stora.

Det är bara att kolla av Rasdata. Det är skrämmande. De som har så många tikar borde inte behöva använda en tik belastat med skelettfel inte bara en utan flera gånger... Eller vara så oerfarana och dumma så att de använder hanar på sina tikar som lämnar 40% HD eller mer...

Sen vilket liv det blev när en ny uppfödare ville använda en 1xC-belastad tik til avel (ur en kull med alla andra UA) Jisses vilket liv det blev. Sopa utanför egen dörr först var det jag tänkte på...

Ju framgångsrikare en kennel är ju mer kan de tulla på lite av varje för att nå sitt mål och det är oftast bara att stå främst i utställningsringen.

Tippan skrev:
Det är bara att kolla av Rasdata. Det är skrämmande. De som har så många tikar borde inte behöva använda en tik belastat med skelettfel inte bara en utan flera gånger... Eller vara så oerfarana och dumma så att de använder hanar på sina tikar som lämnar 40% HD eller mer...

Sen vilket liv det blev när en ny uppfödare ville använda en 1xC-belastad tik til avel (ur en kull med alla andra UA) Jisses vilket liv det blev. Sopa utanför egen dörr först var det jag tänkte på...

Ju framgångsrikare en kennel är ju mer kan de tulla på lite av varje för att nå sitt mål och det är oftast bara att stå främst i utställningsringen.

Jag tillbringar viss tid på Rasdata och jag ser inte det samband du ser. Det kanske är olika inom olika raser? Jag tycker personligen att det verkar uppfödare som är mer eller mindre noga på vissa punkter och hur många hundar de har hänger inte alls ihop med vilka tester hundarna genomgår.

Till trådskaparen: jag tycker du gör helt rätt som inte avlar vidare på tiken!

:bow: :bow: :bow:

Indy

Och just det mönster du ser hos kattuppfödare tycker jag mig också se hos hunduppfödare....

Indy

Jag har just startat min kennel.. Leia var min första avelstik, nästa skulle ha kommit att bli Milla... Nu står jag utan avelshundar.. Men får förhoppningsvis ordning på allergin och få ha en någolunda "frisk" å glad hund hemma...

Hur kul det än är att föda upp valpar och allt som hör till runt omkring så vill jag inte medverka till dåliga linjer.. Det finns redan så mkt "skit" om man nu ska vara lite grov och dom ända som får lida är hundarna..

Vilken behandling hade veterinären tänkt?

Tog du inte ett sådan blodprov så att de kan kolla via blodprov vad hon är allergisk mot..? Det tog jag eftersom min vet. säger att det är säkrare, dock kör många fortfarande med pricktest vet jag...

//E

Tycker även jag att Du inte ska avla på detta! Det är nog inte roligt om det senare kommer fram att du medvetet avlat på en "sjuk" tik. Tänk framåt istället. Hur kul är det att få en sådan stämpel redan i början av sin uppfödar"karriär".

Nå, jag tycker du tänker helt rätt! Ta inte valpar på henne, så slipper du ligga och vänta på att ev. valpköpare ringer och beklagar sig. Kan du bli återbetalningsskyldig, tro? Om det visat sig att du gjort det medvetet?

Så tråkigt för Dig måste jag tillägga! Hoppas det löser sig på något vänster så Du får en fin tik att starta upp med!

Bee Sweet´s skrev:
Hur skulle ni göra om ni satt i samma läge?
Skulle ni fortsätta med aveln ändå lr sluta den linjen där??

Tiken med allergi skulle jag definitivt plocka ur avel. Det finns enligt mig inget försvarbart skäl att avla på henne. Med dottern är det en annan femma. Har hon unika linjer för sin ras, och är hon själv en god representant, skulle jag överväga avel. Jag skulle dock vänta till hon närmade sig 5 årsstrecket innan jag tog den första kullen för att ge en eventuell allergi stor chans att bryta ut innan hon parades.

Avel är inte svart eller vitt, och det är väl därför du får så många olika svar. Som valpköpare vill man ju helst ha en garanterat frisk hund, och som uppfödare skulle man vilja föda upp endast sådana. Problemet med att konsekvent avsluta linjer vid minsta misstanke på ärftlig sjukdom är att man kan kasta ut barnet med badvattnet. Ja, man blir av med just det anlaget, men i gengäld minskar man den genetiska variationen vilket på sikt kan ge mycket värre konsekvenser för rasen än den ursprungliga defekten.

Som jag förstod det hela är tiken som har utvecklat allergi vädefull ur härstammningsmässig synpunkt. Pga sin allergi anser jag ändå att hon är diskvalificerad för vidare avel. Hennes dotter har dock ärft hälften av det som gjorde henne intressant, och inte nödvändigtvis allergin eftersom hon i dagsläget inte är sjuk. Håller hon sig frisk de närmaste åren kan du välja en äldre hane som har avkommor efter sig. Där kan du kolla förekomsten av allergier och på så sätt minska risken ytterligare för avkomman.

Mvh,
Duvan

lady_vip skrev:
Vilken behandling hade veterinären tänkt?

Tog du inte ett sådan blodprov så att de kan kolla via blodprov vad hon är allergisk mot..? Det tog jag eftersom min vet. säger att det är säkrare, dock kör många fortfarande med pricktest vet jag...

//E

Min vet har pratat om kortison, specialmat och ett shampoo som hämmar klådan..

Vi diskuterade plodprov vs pricktest och hon kände att pricktest var det säkraste.. Hon kände inte att plodprov var tillräckligt utprövat ännu, kanske så oxå att hon inte har tillräcklig erfarenhet av det ännu att hon kunde rekomendera det..

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 326
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 866
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 292
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 377
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama