Sv: allergihund
det finns ingen i den meningen allergivänlig ras..man brukar hävda att de som inet fäller är det,men det stämmer inte med forskningen påallergi,då det inte är -håren-som orsakar dte utan ämnen i huden och saliv bla...
jag jobbar ju i "känsliga miljöer" såsom på sjukhus,skolor,inne i flygplanskupeér osv och eftersom jag är allergisk mot hund och diverse annat och dessutom astmatiker så vet jag gränserna...
Om man är överkänslig så måsteman prova med aktuell ras,och inte bara en gång..det tar etttag inna immunförsvaret triggas igång..jumer allergi i släkten,desto sämre chans...
Jag kan ju tex ha två Flattar so m faktiskt sover i sängen,men 4 flattar blir för mycket..eller så åker jag hem till min kompis som har en pudel,och 4 katter och har roligt istället för att städa så ofta(sund inställning) och jag blir dösjuk varenda gång..vi har lärt ss att sova med dörrar öppna ut där..grundar med ökad astmamedicin och cortison för tat kunna träffa henne..Henne spudel är inte den mest välbadade alla gånger,men gudskelov nerklippt,men jag reagerar om jag tar id en,får utsöag i ansiktet bla..
hemma städar vi maniskt..nnästan...
Vi dammsuger o våttorkar två ggr/ vecka,hundar o jag är ju mest ute,,vädrar ofta även omd et är pollen som inet äldsta hunden tål(dammaallergiker också) och det som definitivt betydre mest:
jag tvättar dem en gång i veckan och har på "antiallergimedel"(USA) och det funkar bra
jags jkall skaffa Flat nr 3 snart och får väl stå ut med tat immunförsvaret lever rövare en stund...
När vi jobbar ute som servicehundsekipage är jag stenhård med att folk FÅR INTE klappa dem!
de kan gå o ta i kläder sedan o någon mår dåligt..hundar skall vara helt rena i högriskmiljöer,rullis ren också och jag skal ha tvättade kläder på mig....hundarna få rendast röra sig mycket långsamt,inte vifta på svansen eller skaka sig osv...
och det har faktiskt fungerat bra,vi har stött på allergiker o det har funka..och med allergi är dte ju viktigt att manhar sin medicin med sig,den kaninet någon anna ta ansvar för,den allergin...
Så vill du ha hund så kollla bakåt i släkten o förösk utröna hur många osm är alergiska...
umgås med hundar mycket,man kanske kan hjälpa til på kennel av den rasne manär ntresserad av?
sedan gäller dte att ha förnuftiga regler,ta bort så mycket textiler som möjligt,ingen hund i sängen(jaja...),tvätta hund -ofta-!!!,och själv medicinera ordentlligt..fördel är omman kan vara ute så mycket som möjligt....
Jag kan fortfarand e ha hund o häst,mest för att jag vill det,även om en o anna läkare(ej min förstående husläkare) har protesterat...
men jag vill bara påpeka att riskerna finns och man skall noga utröna aklkllt som går innan man tar steget o skaffar hund..i likhet med barn är de känsliga för att behöva bya miljöer..
Thina