Allergihund

Sv: Allergihund

Anallergenic är den, på marknaden, mest hypolyserad just nu. Dock kan den va vara svår att få tag på pga att RC har högt tryck på den just nu.

My bad! Läste för fort! Har dock testat anallergenic själv och den är just nu mer hypolyserad än hills :)

Senast ändrad:

Men han hade ju inte diarre innan vi började med Hills Z/D och vet varnade för att många hundar blir just dåliga i magen.

En del hundar tål inte det hydraliserade så bra, är även en biverkning som kan förekomma på anallergenic. Det är en känd biverkning och om hunden får diarre så ska man inte fortsätta ge det.

Okey! Bra information! :) dock funkar det bättre med RC anallergenic än hills. Men kan varit de att just "min" gamla vet va sponsrar av RC som gjorde att h*n va så negativ till hills. Dock funkade det inte alls på min hund. Blev kass i magen (diarré + grön avföring) och gick ner massor i vikt.

Fast färskfoder är ju inte samma sak som BARF. Färskfoder är inte svårt för någon mig veterligen...

Här är det ingen som snackar BARF utan vanligt färskfoder. Och färskfoder innebär lite mer meck än ett vanligt heltorrfoder. Framförallt om man kanske har en större hundras och begränsat utrymme i frysen ;)

Sant! Färskfoder innebär att man måste ha tillgång till frys. Dock inte att det skulle vara svårare att ge än torrfoder? Har man frys så är det absolut inga problem så länge färskfodret är ett helfoder :) har sj en 40 kg hund som gått på VoH länge :)

Självklart vet jag att det finns en stor risk med att ta över en hund med allergi. Det har redan kostat mig en hel del och lär kosta mer, men det är det värt. Har fäst mig nå otroligt vid den här hunden och han har blivit runtskickad hit och dit och har inte alltid blivit behandlad rätt. Inte heller fått den motion och aktivering han behöver. Så jag chansar och håller alla tummar att klådan blir bättre och förhoppningsvis försvinner.

Ska gå efter min vetrinärs råd och börja med allergifodret som jag blev rekomenderad :)

Förstår du verkligen vad det kan innebära att äga en allergihund? Det är ingen dans på rosor, varken för plånbok eller sinne...

Tänk på att dieten måste vara strikt!
Inget godis, tuggben, matrester, grönsaker, frukt, tillskott, oljor, hundtandkräm, medicin som innehåller produkter från djur (tex smärtstillande tuggtabletter, vissa avmaskningsmedel etc.).
Minst 8 veckor utan att hunden får något annat in i munnen än sitt allerfoder!

Utomhus är det koppel eller munkorg på om hunden alltid hittar mat ute.

Nej jag har verkligen ingen aning faktiskt. Men jag provar och hoppas på det bästa :)

Jo jag har förstått det. Däremot äter han en del gräs ute, kan det också förstöra hela dieten? Dock börjar ju snön komma nu.

Nej gräs är ingen större fara. Men frågan är varför han äter så mycket gräs? Eller är det bara nån gång ibland?
Typiskt tecken på tonsillit och ibland även gastrit är överdrivet gräsätande :)

Tycker han äter mer gräs än de flesta hundar iallafall, men är inte direkt någonting jag tänkt på. Jag ska absolut ta upp det med min vetrinär också.

Precis. Så ofta man ser uttalanden på buke i stil med "veterinärer är sponsrade", "köpta", "ingen opartisk utbildning" etc.
Dessutom måste det skiljas på medicinska foder och vanliga helfoder från samma märke. Det är INTE samma sak och bör ej likställas.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 197
Senast: Bison
·
Hundhälsa Hej! Jag ska försöka göra en lång historia kort... min hund på 1.5 år blev sjuk i akut pankreatit i början av april. Han blev inlagd...
Svar
2
· Visningar
2 575
Senast: niardasp
·
Hästvård Hej! Jag har en 13 årig SWB valack som jag köpte för snart 2 år sedan som min satsning mot medelsvår dressyr. Direkt ifrån början när...
2
Svar
37
· Visningar
9 624
Senast: Bregen
·
Hundhälsa En av hundarna har i hela sitt liv haft stora problem med klåda. En period innan han kom till mig har han helt kal på hela kroppen och...
2
Svar
26
· Visningar
7 427
Senast: Dino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar