Allergihund

Bamse

Trådstartare
Hunden har en hel del klåda som är ganska rastypiskt. Jag har varit till vetrinären med honom för ca 14 dagar sen och fick schampo, örondroppar, tabletter och någon annan salva som ska sättas i nacken var fjortonde dag utskrivet. Var på ett återbesök idag och fick rekomendation att börja med ett allergifoder som han ska äta i 8 veckor. Det var då Hills foder, kommer inte ihåg vilken sort exakt. Jag sa att jag skulle avvakta litegrann och ta reda på mer införmation själv. Naturligtvis vill jag självklart veta VAD han är allergisk mot och har därför tänkt börja ge han allergifoder. Men det jag tänker på mest är att vetrinärerna är ofta "köpta" av olika foderföretag.

Kan också tillägga att han har blivit mycket bättre av alla saker som vi fick utskrivna men har fortfarande klåda främst i öronen. Men fick en till salva utskrivet nu när vi var där som vi ska använda morgon och kväll i 14 dagar.

Skulle ni avvakta med att börja med allergifodret? Vad har ni gett för foder till era allergihundar? Skulle ni lita på att vetrinären verkligen ger oss ett foder som är det bästa för hunden och inte för att de är köpta av ett foderföretag?

Sv: Allergihund

Nej, jag skulle inte avvakta. Men skulle inte heller rekommendera hills Z/D som din vet rekommenderar. Vi gav det till vår hund och han gick ner massor i kg. Skulle isf hellre sätta din hund på RC Anallergenice. Har börjat ge min hund det nu för att vara säker på att det inte handlar om foderallergi. Veterinärer ger oftast förslag på foder som de blir sponsrade av, ex RC och hills. Dock anser jag, med mina erfarenheter att RC är bättre för magen än hills. Men det är ju olika från hund till hund.

DOCK! Din hund kliar sig mer än normalt, ta reda på grund orsaken till varför hunden kliar sig. Är det en allergi så är det bästa att komma fram till VAD hunden är allergisk emot. Oavsett om den är atopi eller foderallergi. Dock börjar m råan alltid att utreda med eleminationsdiet, så din veterinär är helt rätt ute. antar även att du fått något mot ohyra eftersom du skriver att du ska ge medicin i pälsen var 14 dag. Blir inte hunden bättre av det så är det en allergi. Vad har du för hund?

Mitt råd är att ge foder som rek om vet i minst 8v! Sen ser du om hunden kliar sig mer alt mindre. Kliar den sig mindre, ja då är det bara att börja med provokation på det den ätit innan. Kliar den sig lika mycket, ja då kanske det handlar om atopi och det går det ge sprutor emot.

lycka till :)

Senast ändrad:

Fick höra att det var jästsvamp som han hade och det har som sagt blivit bättre men är inte helt bra. Men jag får väl gå på vetrinärens råd och ge honom allergifoder för att se om han blir bättre :)

Det sägs att han är en pitbull (låne hund) så han är väl någon korsning med pitbull i.

Senast ändrad:

Svamp är ett av de många tecken på just allergi. Oftast sätter dig sig i öron och tassar. Jag tycker verkligen att du ska göra en utredning. Låne hund? inte din hund?

Nej, det är inte min hund... än. Mest troligt kommer jag ta över honom.

Precis tassar och öron är dom mest utsatta ställerna. Ägaren har också tagit han till vetrinären tidigare men bara fått kortisontabletter utskrivna för att dämpa klådan och sen inte gått vidare med det. Vilket jag tycker är dumt då jag vill ha reda på orsaken varifrån allergin kommer.

Hills Z/D är ett bra foder för eliminationsdiet. En del hundar kan gå ner i vikt av det, men inte alla. En del kan även få diarre av det.
RC Anallergenic är även det ett bra foder, tyvärr har RC problem med att få fram majs som är en av råvarorna i det så de rekommenderar att man inte sätter några nya hundar på på det nu utan bara säljer det till hundar som redan står på det i dag.
Ett annat alternativ till Hills Z/D är RC hypoallergenic, det är inte lika mycket hydrolyserat som de andra två, men fungerar bra som eliminationsdiet i de flesta fall.

Fast Z/D funkar våran ypperligt på! Så du kan nog inte säga rakt av att det inte funkar för TS.

Kommer som sagt själv aldrig rekommendera hills z/d till någon hund i och med att min gick ner 5 kg på 3 veckor. RC anallergenic är det nya och funkar toppen på min. Ja, det är svårt att få hem men det är ingen omöjlighet!

Ärligt talat skulle jag fundera både en och två gånger innan jag tar över en allergihund. Det är en obotbar sjukdom, den är dyr att behandla och kräver mycket engagemang. Har man tur försvinner hundens symtom efter behandling och hunden har inga biverkningar av behandlingen. Har man otur kliar hunden sönder sig, ingen behandling fungerar optimalt och hunden kanske till och med avlivas.

Beroende på om hunden är försäkrad och när den blivit försäkrad kan det också vara så att försäkringsbolaget inte ersätter något som har med allergin att göra och då gäller det att man har så mycket pengar att man kan betala allt ur egen ficka...

Lycka till med utredningen och gör som veterinären säger, det verkar vara en vettig veterinär. (Dessutom: veterinärer är ej köpta av foderföretag!)

Det är sant att veterinärer inte är köpta av foderföretag, i bemärkelsen mutade, men handen på hjärtat, kan man säga att de är så där helt 100 % fristående när de själva säljer foder av vissa märken? I typ alla andra sammanhang skulle det anses vara jäv. Om jag som domare är delägare i ett företag, eller återförsäljare av ett företags produkter, så skulle jag inte i en rättstvist där det företaget är inblandat betraktas som opartisk. En artikel jag läste påstod att vissa veterinärer har en stor del av sina intäkter från just foderförsäljning. Inte vet jag om det är sant, men alla veterinärer jag vet säljer foder av ett eller flera av följande märken:
Hills
Science diet
Royal Canin

När hunden har problem blir man i princip alltid rekommenderad ett foder av dessa märken. Jag förstår att det ibland är motiverat, eftersom de har utvecklat foder som är anpassade till speciella åkommor. Men varför rekommendera t.ex. Hills i/d till valpar med diarré när färskfoder funkar minst lika bra i de flesta fall?

Kommer som sagt själv aldrig rekommendera hills z/d till någon hund i och med att min gick ner 5 kg på 3 veckor. RC anallergenic är det nya och funkar toppen på min. Ja, det är svårt att få hem men det är ingen omöjlighet!

Det tror jag tyvärr inte du kan beskylla fodret för. Doseras fodret rätt till hundens vikt och aktivitetsnivå så ska det inte vara något problem.

När hunden har problem blir man i princip alltid rekommenderad ett foder av dessa märken. Jag förstår att det ibland är motiverat, eftersom de har utvecklat foder som är anpassade till speciella åkommor. Men varför rekommendera t.ex. Hills i/d till valpar med diarré när färskfoder funkar minst lika bra i de flesta fall?

För att det är enklare än att sätta en okunnig ägare in i färskfoderdjungeln? ;) Och varför skulle dom INTE rekommendera det, om dom har ett fullgott foderalternativ till den åkomman hunden har? :grin:

Jag hade också börjat utreda direkt och ge allergifoder.
Oavsett diskussionen om huruvida veterinärer är köpta eller inte, så i en foderutredning måste du ge hydrolyserade foder (sk allergifoder/veterinärfoder) eller laga egen mat av sånt hunden aldrig ätit förut.

RC anallergenic har jag inte testat, men av de andra två hade jag klart valt z/d. Den är som sagt mer hydrolyserad, så slipper man ge hypoallergenic i 8-9 veckor i onödan för att sen testa z/d (som jag fick göra).
z/d är ett ganska magert foder, även min hund gick ner på det då det inte går att få i honom hur mkt mat som helst, men det beror ju helt på hur lätt/svårfödd hunden är.

Du menar alltså om jag gett mer eller mindre så hade hunden inte haft konstant diarre i 5 veckor? :confused: ?

Men då är det ju diarré orsaken till viktnedgång, inte fodret i sig (mer än att det inte passa åt er hund). Utan snarare en känslig mage? På ditt tidigare inlägg fick man nämligen uppfattningen att den fick Z/D och så gick den rätt och slätt ner massvis i vikt, inte ett ord om dålig mage... Har den haft diarré så no shit att den gått ner i vikt liksom ;)

Men han hade ju inte diarre innan vi började med Hills Z/D och vet varnade för att många hundar blir just dåliga i magen.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 197
Senast: Bison
·
Hundhälsa Hej! Jag ska försöka göra en lång historia kort... min hund på 1.5 år blev sjuk i akut pankreatit i början av april. Han blev inlagd...
Svar
2
· Visningar
2 575
Senast: niardasp
·
Hästvård Hej! Jag har en 13 årig SWB valack som jag köpte för snart 2 år sedan som min satsning mot medelsvår dressyr. Direkt ifrån början när...
2
Svar
37
· Visningar
9 624
Senast: Bregen
·
Hundhälsa En av hundarna har i hela sitt liv haft stora problem med klåda. En period innan han kom till mig har han helt kal på hela kroppen och...
2
Svar
26
· Visningar
7 427
Senast: Dino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar