"Allergi" på hund.

Viva

Trådstartare
Har googlat en del, läst allt möjligt och ibland får jag känslan av att det är lite kontroversiellt för vissa med allergi på hund? Har läst både s.k. kostrådgivare och privatpersoner som verkar vända sig nästan helt emot att allergier överhuvudtaget existerar. Om jag förstått dem rätt beror det istället besvären på att hunden har en ämnesbrist som kan lösas med ex. foderbyte och/eller tillskott. Ofta illustreras ju detta med bilder på hundar som blivit hjälpta och helt klart ser mycket bättre ut. Men betyder det verkligen att ingen allergi fanns? I så fall säger man väl i princip att hunden är frisk.

Har googlat en del, läst allt möjligt och ibland får jag känslan av att det är lite kontroversiellt för vissa med allergi på hund? Har läst både s.k. kostrådgivare och privatpersoner som verkar vända sig nästan helt emot att allergier överhuvudtaget existerar. Om jag förstått dem rätt beror det istället besvären på att hunden har en ämnesbrist som kan lösas med ex. foderbyte och/eller tillskott. Ofta illustreras ju detta med bilder på hundar som blivit hjälpta och helt klart ser mycket bättre ut. Men betyder det verkligen att ingen allergi fanns? I så fall säger man väl i princip att hunden är frisk.
Allergier finns absolut, men när det gäller vissa saker så är jag benägen att hålla med "den person du pratar om" och då främst när det gäller unghundar där immunförsvaret ofta svajjar innan det blir mer "stabilt" när hunden är vuxen.
Många tror även att hunden är allergisk om den kliar sig massor vid fällning, men det är faktiskt normalt - vissa hundar är mer kliiga vid fällning än andra. precis som vissa människor är mer kittliga än andra :)

Men visst finns det allergier och jag har själv ägt en gravt allergisk hund och det är inte kul alls :(

Allergier finns absolut, men när det gäller vissa saker så är jag benägen att hålla med "den person du pratar om" och då främst när det gäller unghundar där immunförsvaret ofta svajjar innan det blir mer "stabilt" när hunden är vuxen.
Många tror även att hunden är allergisk om den kliar sig massor vid fällning, men det är faktiskt normalt - vissa hundar är mer kliiga vid fällning än andra. precis som vissa människor är mer kittliga än andra :)

Men visst finns det allergier och jag har själv ägt en gravt allergisk hund och det är inte kul alls :(
Jag tror absolut att immunförsvar kan inverka men betyder det att det är normalt när en unghund ex. gnager sönder sina tassar? Ser man det så är väl juvinil demodex inte heller en sjukdom eftersom det delvis kan bero på nedsatt immunförsvar? Fritt fram att avla?

Och ja, jag fick höra att min hund inte var allergisk utan att det berodde på fällning (som du nämner), löp samt väta. Jag tycker det är problematiskt när en hund som kliar bort päls runt munnen, åker kana med baken, har upprepade öroninflammationer (hon har ingen päls kvar på baksidan av dem), blir röd och får förtjockningar mellan tassarna och kan ligga flera minuter och slicka sina tassar genomblöta benämns som frisk, eller normalt.

Jag tror absolut att immunförsvar kan inverka men betyder det att det är normalt när en unghund ex. gnager sönder sina tassar? Ser man det så är väl juvinil demodex inte heller en sjukdom eftersom det delvis kan bero på nedsatt immunförsvar? Fritt fram att avla?

Och ja, jag fick höra att min hund inte var allergisk utan att det berodde på fällning (som du nämner), löp samt väta. Jag tycker det är problematiskt när en hund som kliar bort päls runt munnen, åker kana med baken, har upprepade öroninflammationer (hon har ingen päls kvar på baksidan av dem), blir röd och får förtjockningar mellan tassarna och kan ligga flera minuter och slicka sina tassar genomblöta benämns som frisk, eller normalt.
Nä ingenting ska gå till överdrift - vare sig vid fällning eller annat för då är något galet. Jag har t ex tik som kan klia sig rätt rejält under fälltiden, men hon kliar sig i stort sett aldrig annars - så där är fällningen orsaken :) Det kliandet som uppstår då, ger inga som helst synliga problem i huden eller så - hon bara kliar bort lös päls.

Är huden drabbad med irritation, om hunden gnager på sig osv så är givetvis någonting galet - det håller jag med om. Även om jag gillar deras kosttillskott, så tycker jag vissa påståenden går till överdrift rätt rejält. Man kan inte säga att allergier inte finns, för det gör dom absolut.

Är väl som med eksem på hästar - vissa vill inte leva med problemet for life och göra de anpassningar som krävs utan letar febrilt en lösning/slternativförklaring där de slipper ändra kosthållning, rutiner mm. Eller hårdare uttryckt - får mindre jobb och lägre kostnad.

Är väl som med eksem på hästar - vissa vill inte leva med problemet for life och göra de anpassningar som krävs utan letar febrilt en lösning/slternativförklaring där de slipper ändra kosthållning, rutiner mm. Eller hårdare uttryckt - får mindre jobb och lägre kostnad.
Absolut kan man göra saker bättre genom kost, alternativa metoder, boosta upp immunförsvaret - men det är långt ifrån alla som blir bra på det utan behöver medicinsk behandling.

Absolut kan man göra saker bättre genom kost, alternativa metoder, boosta upp immunförsvaret - men det är långt ifrån alla som blir bra på det utan behöver medicinsk behandling.

Nu missförstod du mig. Jag menade att vissa vägrar gå med på att deras hund är allergisk och borde genomgå eliminationdiet osv samt om den är allergisk resten av livet äta speciellt foder och inte tillåtas äta saker den inte tål. Det är oftast både kostsamt och "bökigt". Så hellre än att göra det envisas de med att påstå att det inte är allergi, fortsätta ge hunden vanligt foder, matrester osv men tillskott och jox. För att slippa ta tag i problemet.

Samma ska syns ang eksem på hästar. För att slippa dyra täcken, inte ha hästen ute dygnet runt på sommaren mm så vägrar de acceptera att den är allergisk mot knott utan låter hästen gå och klia (sönder) sig men håller på och provar tillskott.

Eller med fång. Nej det beror inte alls på att hästen går på gräs och ägaren vill kunna ha på dygnet om bete och ger istället skumma foder och tillskott.

Att ha ett allergiskt djur är en merkostnad och ett merarbete resten av djurets liv och vissa verkar ta till alla knep och ursäkter för att slippa ta det ansvaret.

Och ja, kollar man på hundarna som kliar så har de ofta hudproblem och öronproblem som behöver behandlas med receptbelagda mediciner även om fodret byts osv. Min behövde bredspektrumantubiotika i 3 v för att slå ut infektionen/inflammationen kring sina klofästen. En infektion jag inte ens märkt men vet hittade direkt. Ihop med röd hud i ljumskarna. Han behövde även öronproppar och får fortfarande kortisondroppar i öronen en gång per vecka/när matte kommer ihåg det ,)

(Han är 8 år nu, diagnosticerad med födoämnesallergi som 8 månaders. Ngt hans uppfödare vägrade gå med på, det berodde bara på att jag inte gav färskfoder....)

Halvt knapplån

Problemet med en allergisk hund är att immunförsvaret går på högvarv. Att boosta (vad nu det ska betyda?) immunförsvaret är ju fel väg att gå.
Allergier finns och många hundar skulle slippa lidande om de gick till veterinären istället för att lyssna på dravel från en person som vill sälja sina kosttillskott.

Fast nu hänger jag inte med alls. Varför skulle det vara fritt fram att avla på en sjuk hund bara för att det inte råkar klassas som just en allergi? Finns ju triljoner sjukdomar som INTE är allergier men ändå inte gör en hund lämplig för avel. Allt från icke-allergiskt eksem till vattenskalle liksom.

För övrigt fattar jag inte om det finns de som påstår att allergier inte finns, det har jag som tur är aldrig stött på några. Min leonberger som är på min avatar hade konstaterad allergi mot en hel del födoämnen, tex. Blev helt bra när vi äntligen kom på vad det var som störde (yttrade sig bara i lös mage så noll klåda eller hudbekymmer där).

Halvt knapplån

Problemet med en allergisk hund är att immunförsvaret går på högvarv. Att boosta (vad nu det ska betyda?) immunförsvaret är ju fel väg att gå.
Allergier finns och många hundar skulle slippa lidande om de gick till veterinären istället för att lyssna på dravel från en person som vill sälja sina kosttillskott.
Det jag menar med att boosta upp immunförsvaret, är alltså inte att få det att gå ännu snabbare - utan mer att se över kosten så hunden verkligen får i sitt tillräckligt av allt :)
Jag har haft en hund där immunförsvaret gick bananas totalt och den hade två saker samtidigt, som veterinärerna sa att den inte kunde ha egentligen. Demodex och allergi. Vid demodex är immunförsvaret lågt och vid allergi går det på högvarv, så det blev lite knas där verkligen.

Nä ingenting ska gå till överdrift - vare sig vid fällning eller annat för då är något galet. Jag har t ex tik som kan klia sig rätt rejält under fälltiden, men hon kliar sig i stort sett aldrig annars - så där är fällningen orsaken :) Det kliandet som uppstår då, ger inga som helst synliga problem i huden eller så - hon bara kliar bort lös päls.

Är huden drabbad med irritation, om hunden gnager på sig osv så är givetvis någonting galet - det håller jag med om. Även om jag gillar deras kosttillskott, så tycker jag vissa påståenden går till överdrift rätt rejält. Man kan inte säga att allergier inte finns, för det gör dom absolut.
Alltså jag säger verkligen ingenting om någons kosttillskott eller foder. Om hundar kan bli hjälpta på andra sätt än ex. behöva äta kortison är det väl super. Jag skulle lekmannamässigt säga att min tös har förhållandevis milda symptom och kan jag ex. förhindra öronproblem genom att tvätta öronen varannan vecka så skulle jag ju hellre göra det än att ge henne kortison resten av livet. Mina funderingar rör väl snarare om man verkligen skulle kunna kalla henne frisk bara för att det går att hålla i schack på "naturlig" väg. Funderingen uppkom nu med en tråd på ett annat forum och jag vet att många på Buke har intressanta åsikter och mer kunskap än jag i många frågor. Var helt enkelt nyfiken på hur andra tänker och det är absolut svårt att ta upp frågan då utan att nämna personen du syftar på. :)

Fast nu hänger jag inte med alls. Varför skulle det vara fritt fram att avla på en sjuk hund bara för att det inte råkar klassas som just en allergi? Finns ju triljoner sjukdomar som INTE är allergier men ändå inte gör en hund lämplig för avel. Allt från icke-allergiskt eksem till vattenskalle liksom.

För övrigt fattar jag inte om det finns de som påstår att allergier inte finns, det har jag som tur är aldrig stött på några. Min leonberger som är på min avatar hade konstaterad allergi mot en hel del födoämnen, tex. Blev helt bra när vi äntligen kom på vad det var som störde (yttrade sig bara i lös mage så noll klåda eller hudbekymmer där).
Jag funderar bara högt. Självklart behöver en hund inte vara lämplig för avel bara för att den inte har allergi men jag tycker i sig att allergier gör att hunden är diskvalificerad från avel. Jag var nyfiken på hur andra såg på saken och om man menar att en allergi inte är en allergi utan beror på ämnesbrist då borde ju det i sig inte innebära ett hinder, då är ju hunden frisk bara "fel" utfodrad.

Visst finns det allergier hos hund. Jag har en allergisk hund som blivit bra av foderbyte. Tillskott har inte hjälpt ett dugg. Han tål inte torrfoder alls utan äter hemlagad mat. Han tål inte kyckling i någon form, inte lamm och inte vom. Han äter idag gröt gjord på bovete, havregryn och risgryn samt rått nötkött utan vom. Han får vitamin- och mineraltillskott samt olja utöver detta samt grönsaker.

Jag funderar bara högt. Självklart behöver en hund inte vara lämplig för avel bara för att den inte har allergi men jag tycker i sig att allergier gör att hunden är diskvalificerad från avel. Jag var nyfiken på hur andra såg på saken och om man menar att en allergi inte är en allergi utan beror på ämnesbrist då borde ju det i sig inte innebära ett hinder, då är ju hunden frisk bara "fel" utfodrad.
Jag vill sträcka mig så långt som det är inte bara hunden i sig som ska vara allergifri för avel. Även föräldrar och syskon ska vara det.

Sen är jag tveksam till detta med ämnesbrist. Fine, om hunden får ett skitfoder kan jag förstå om den får ämnesbrist och reagerar på detta. Men en hund som får ämnesbrist trots fullt normal kost, den har ju något som isf inte fungerar som det ska i kroppen. Inget jag skulle avla på.

Sen är jag tveksam till detta med ämnesbrist. Fine, om hunden får ett skitfoder kan jag förstå om den får ämnesbrist och reagerar på detta. Men en hund som får ämnesbrist trots fullt normal kost, den har ju något som isf inte fungerar som det ska i kroppen. Inget jag skulle avla på.
Jag är också tveksam men har inte nog med kunskap för att direkt argumentera emot. Om jag ser till min hund känns det mycket konstigt att hon skulle ha någon näringsbrist, hon är jätte fin i pälsen, i bra hull, fint musklad (enligt fysioterapeuten) så näringsbristen skulle alltså enbart manifestera sig på ställen veterinärer menar är "typiskt" allergi.

Sen har jag som sagt fått höra att min hund är frisk, det håller jag inte med om, och därmed inte har någon näringsbrist, det håller jag med om. Men att det ska vara normalt att hundar får röda trampdynor och slickar dem när det är blött ute? Det problemet har jag aldrig haft med en annan hund. Att hunden kliar när den fäller som @russinbulle nämnde kan jag köpa, förutsatt att hunden inte kliar så mycket att det påverkar huden.

Jag tycker diskussionen är intressant, mycket såklart på grund av min egen hund. Inte för att jag har några planer på avel, hon är blandras med okänd bakgrund och redan där diskvalificerad i min bok.

Det känns ju som att allergier på hundar ökar också, skulle det då betyda att fler och fler hundar lider av näringsbrist? Hur skulle det komma sig? Miljö kan såklart påverka men det känns ju ändå som att ärftlighet är en faktor?

Halvt knapplån

Exakt. Denne försäljare lurar hundägare som vill ha en enkel lösning, fast det förlänger hundens lidande. Två av råden är bra och det är att kamma bort lös päls och schamponera hunden, men de råden behöver man inte gå till en försäljare för att få. Det finns ett antal personer som sprider de här irrlärorna på olika forum och på facebook. Eller det kanske är en och samma person som gör det. Det är ett sätt att göra gratisreklam och det har förekommit under flera år. Det är skönt att Buke är förhållandevis reklamfritt. Det är det enda forumet som är det, tror jag.

Det känns ju som att allergier på hundar ökar också, skulle det då betyda att fler och fler hundar lider av näringsbrist? Hur skulle det komma sig? Miljö kan såklart påverka men det känns ju ändå som att ärftlighet är en faktor?
Allegierna har säkerligen ökat genom arv. Sen har nog allergiska hundar funnits läääääänge men det har inte funnits kunskap om det.
Hundar var nog inte så mycket friskare förr, man viste nog bara inte om vad man skulle vara uppmärksam på.

Det är skrämmande, men hundar har en tendens att få samma sjukdom som oss. Tror 'även att det mörkas alldeles för mycket och att många hundar går i avel som inte borde göra det.

Skk Hundsport special har en artikel om allergi hos hundar. De flesta kanske har läst den, men om inte så finns den här: http://www.skk.se/global/dokument/uppfodning/hss/hemlagad_mat.pdf

I artikeln kan man läsa om några olika vetenskapliga studier, bl a att hemlagad mat till tiken under digivningen halverar risken för atopisk dermatit hos valparna. Valpar födda under okt - dec är oftare atopiker än valpar födda under andra delar av året. Det är kallt och valparna vistas mer inomhus.
Det finns fler atopiker i tättbefolkat område och i södra Sverige än på landsbygden och i norra Sverige. Samma samband som hos atopiska människor. Mjölksyrebakterier till valpar skyddar.
Val av ras har betydelse. I norra Sverige finns fler jakthundar som är friskare. Tillgången till veterinärer som ställer diagnos spelar också in.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 601
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 496
Senast: Ajda
·
Kropp & Själ Får man starta en ”tolka mina Covid-symptom”-tråd? Har försökt ringa 1177 i två dagar nu men det går verkligen inte att komma fram, och...
2
Svar
28
· Visningar
4 133
Senast: Luff
·
Kropp & Själ Det finns ju massor av trådar om Corona men hur sjutton ska man veta vad man har? I förrgår började jag må lite dåligt, började bli...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
27 053
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V