Allergi mot spån+hösilage

Sv: Allergi mot spån+hösilage

Jag skulle vilja påstå att de felsta är allergiska mot damm, varför nyser man annars?:p

Själv är jag allergisk mot pälsdjur, speciellt hund & katt, har astma & får rinnande näsa + att ögonen täpper igen & kliar.
Jag kan vara i mitt stall & pyssla, det är så bra luft där & jag skulle inte köpa spån som dammar speciellt mkt heller.

Hö kan jag få utslag av, då är det bättre med hösilage att hantera för min del.
När jag hanterat hästarna tvättar jag händerna så fort det går & jag undviker att peta i ansiktet med "hästiga" händer så det inte börjar klia i ögonen.
Har både hästar & marsvin & tanken är att jobba med hästar så jag gör sånt jag vet att jag klarar & utmanar inte ödet.

Jag är superallergisk mot ensilage. Kan inte peta på det. Hö fungerar om jag är väldigt försiktig, kan inte vara med vid bärgning och så men det går bra att göra iordning det och fodra med det.
Spån är jag kraftigt allergisk mot så vi har bytt till torv, funkar kanonbra.
Hästarna är jag allergisk mot så jag har bytt till ÅSNOR (världens underbaraste djur :love: ) åsnorna är mer allergivänliga. Sedan finns det ju amerikan curly som sägs vara allergivänliga.

Borsta ute och ett hett tips... Spraya på lite pälsglans innan du börjar borsta så hästen är fuktig , och använd ryktborste om hästen är ren, då yr inte dammet runt utan fastnar i ryktborsten.
Så det går men man får försöka hitta passande lösningar.
Undvik dock graviditet vid stora allergiska påfrestningar (jag blev inlagd i två dygn till slut, då kunde jag inte gå fem meter mellan soffan och toaletten ens utan att få allvarlig andnöd)

Vaccineringen någon nämnde är dyr, jobbig och under beh. tiden (som är många år) så får man inte utsätta sig för de allergener man vaccinerar mot för då riskerar man kraftiga allergiska reaktioner och beh. kommer inte få rätt effekt.

Jag är själv allergiker.

Jag står på full medicinering året om, aldrig slarva med det för då blir det genast mkt värre!

Min man/mina barn lägger alltid in spånet i bäddarna när det är nytt, efter ett dygn har jag betydligt enklare att hantera det hela.

Hö är mkt värre än ensilage.

Osv

Man hittar en väg till att få det att fungera, så enkelt är det bara...

Min syster har hållt på med hästar hela livet. Har hund, katt, kaniner. Hon köpte häst och blev plötsligt jättedålig. Hade honom ungefär en höst men fick lämna tillbaka honom. Läkarna gjorde tester och hon visade sig vara mycket allergiskt mot allt från katt, hund, häst etc, till hö, halm, gräs mm.

Men utan djur kan man inte leva så hunden och katterna blev kvar. Hon kunde leva med det utan problem.

Efter en tid blev jag lite äldre och till slut köpte vi häst "tillsammans". Han är min enl papprena men vi har honom tillsammans och delar på kostnaderna.

Det är nu 5 år sen och hon har tom kunnat vara med på höskörden en gång. Visst känns det i näsan vid pollenperioder osv men inte annars. Hälsade på i det stallet där hon haft sin första häst och blev genast dålig igen. Det är någonting där som gör henne sjuk. Vi har haft hästen alla sommrar plus 2 hela år i ett stall brevid - inga problem alls.

Det som gör att det inte går att ha häst är när det blir för mycket på en gång. Pollen, gräs, damm, hö, häst, hund - på en gång. Då blir hon dålig. Men i övrigt fungerar det hur bra som helst trots att hon enl läkarna inte kan ha några djur övht. Hemma har hon en hund och 3 katter (har även fått ett antal kullar).

Så visst går det. I ett bra stall med bra ventilation kan det fungera. Vi har vår häst på lösdrift sen 2 år vilket innebör att man ju inte heller behöver stå och mocka i dammet, hästarna utfodras av anställda på gården så vi slipper väga upp eller bära ut hösilaget. Hösilagebalarna står även utanför stallet. Det har iof gått bra för henne ändå de första 3 åren då hästen stog uppstallad. Men det kan ju vara en tanke. Jag anser att man inte ska ha häst uppstallade på box/spilta om man inte måste. Det är skadligt för dem.

Så för din del skulle det ju vara en fördel att kunna ha hästen på lösdrift så att det blir mindre dammigt i stallet, du slipper mocka i spån/halm/torv inomhus där det blir dammigt, och om utfodring ingår slipper du ju också hålla på med hösilaget helt och hållet.

Det enda du behöver mocka är eventuellt hagen/ligghallen (som oftast är halmad), kanske kan ni komma överens om ngt så att du mockar hagen ist för ligghallen. Hösilaget behöver du inte röra övht. Stallet är fritt från damm och spår från hösilage. Och du kan pyssla om din häst istället.

Jag skulle vilja påstå att de felsta är allergiska mot damm, varför nyser man annars?
Det är inte allergi, det är en reaktion på en retning. ;)

Allergi (av sorten: pollen, damm, hö, etc) är en felsignal. Det är ingen sjukdom utan helt enkelt att hjärnan tolkar någonting fel. Det är därför det inte heller är så lätt att "bota" en allergi. Man måste isf "programmera om" hjärnan.

Det är alltså helt omotiverat att vara allegisk eg. Det finns ingen anledning för kroppen att reagera så.

Hej! Har själv astma och går dagligen på medeciner,Jag fick besked av min läkare att jag aldrig skulle kunna ha djur mer.Idag har jag 4 hästar och 2 hundar och 1 ute katt.Utan djuren hade jag mått psykist dåligt för de ger en så mycket. Jag andvänder torv och spån och ger hästarna höensilage. Jag klarar detta och har gjort det nu i 12 år. Så hoppas att det löser sig för dig,Och Lycka till,

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
2 079
Senast: Icfafn
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 213
Senast: Migo
·
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 693
Senast: Dopy
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 104
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar