Allergi mot spån+hösilage

E

Eiche

hej hej ville bara höra ifall någon av er känner/hört talas om någon häst människa som har är allergisk mot spån+hösilage men ändå lyckats hålla igång ridningen ?:confused:
De är nämligen så att jag drabbats av de och vill inte tappa hoppet att "allt är förlorat". Vill så gärna INTE sluta rida :( Men just nu känns de som om man kör upp för ett stup å de är lika bra å sluta på en gång :( :confused:

Sv: Allergi mot spån+hösilage

hej hopp!

Jag fick jättejobbigt med min allergi ifjol..kunde inte ens vara i stallet nästan..
Har inte varit allergisk förut ,eller jag har väl haft känningar mot pollen och så ,men helt plötsligt så kunde jag inte vara i närheten av hö och spån..:confused: blev helt igenmurad i andningsvägarna ,var jättejobbigt eftersom jag har egen häst..knaprade tabletter så fort jag skulle till stallet

Nu funkar det mycket bättre eftersom vi har höbal ute så jag slipper stå och påsa hö varje dag ,och hon jag hyr av påsar kvällshö åt mig :)
Så då har allergin blivit mycket bättre,det går bra att mocka m.m
Får väl se hur det blir nu till våren då allt pollen sätter fart igen :(

Men jag kommer aldrig ge upp hästen!! :love:

ok! :) det känns ju bra å höra!
men ett tips, just när du utför sysslor när du utsätter dig extra för spån som t.ex. mockar/soppar ha mask! jag vet att de förmodligen låter kul, men tro mig det hjälper!!

ja det är en supergrej med mask!! :idea:

Just nu har jag inga känningar av det direkt men jag antar att det börjar när pollen kommer ..blir extra känslig då tydligen..*suck*

Har använt det några gånger när jag vart i närheten av mycket hö..tjurig som man är så har man ju vart med vid intagandet av hö..:angel:

Hoppas att det ordnar sig för dig!!

Hej! Min tränare är allergisk mot hösilage, men har ändå tre hästar. Hon får ha handskar när hon fodrar, och käkar små piller när hon måste, men det funkar i alla fall. En annan tjej i stallet är allergisk mot hästar, men har en D-ponny som hon tävlar med. Hon får också äta tabletter.

En variant är att vaccinera sig, men det är ganska dyrt och tar lång tid. Men då är man ju av med problemet sen. Fast jag vet inte om det går att vaccinera mot all allergi, eller bara mot vissa sorter.

Lycka till!

min syster var allergisk mot "allt", dvs damm, pollen, hästar.. allt som har med hästar att göra. men hon red (egen häst) ändå, men det var ju mamma som fick göra allt markjobbet, hon kunde inte rykta, bara sätta sig på en färdig häst och rida och sen lämna över igen. inte så kul kanske, men det går ju.

Jag är allergisk mot hö och jag rider ändå, går för det mesta bra. Känner även av hästarn speciellt om dem fäller eller är dammiga

Det går nog att hålla på med hästar ändå, men som flera nämnt så får man kanske leja bort en del av jobbet. Och hela tiden vara försiktig att inte utsätta sig själv för det.

jag är allergisk mot hö, nyser ögon rinner och tar jag i höt med händerna får jag utslag. Men med ansiktsmask, långärmat o handskar kan jag tilloch med hjälpa till med skörden.
Nu har jag det så bra i nuvarande stallet att jag aldrig behöver hanrera hö.
Har en bekant med ordentlig astma som rider o tävla, hon har alltid ansiktsmask i stallet o borstar hästen ute när det är möjligt.

**knapplån** Ni som använder mask,vilken sort? Har typ vanlig pappers? mask men känner att det kan bli lite varmt i den.Läste att det ska finnas sorter med andningsventil också? Är allergisk mot lite av varje och har nu tänkt börja använda mask när jag ska utsätta mig för sånt som kan damma:)

Jag är allergisk mot allt som finns i samband med ridning. När jag kliver ur bilen vid stallet så tar jag på ansiktsmask, heltäckande kläder och handskar och tar inte av de förrän jag åker hem igen. Bekvämt, nja inte direkt, men väl värt för att kunna rida och umgås med hästar. Jag började rida för 3 år sedan och har varit allergisk i 20 år.
Ansiktsmasken måste sitta tätt mot ansiktet och vara på hela tiden. Den ska också vara av den sort som filtrerar bort nästan allt. Jag har glömt beteckningen för det. Maila mig om du är intresserad så ska jag gå till bilen och titta på förpackningen. Jag köpte ett förråd som ska räcka åtminstone ett år.
Min mailadress är lsms06@yahoo.se
/Leif

jag beundrar alla ork och intresse!! verkligen inspirerande!

Hej!

Jag får exem av hösilage och astma om det är torrt. Jag får dessutom klåda av torven vi har i stallet, men det var värre när jag jobbade med hästar o storstan och fick torva 80 hästar 2 ggr/vecka.

Det går "alldeles" utmärkt att vara med hästar. Man får anpassa sej lite och undvika att göra pundiga saker.. Ett tips kan ju vara att byta spånet och se om nån annan kan göra mat åt hästen, du kanske kan hjälpa den personen med nåt annat?

/ Lavinia, som älskar sommaren när man inte behöver hålla på med silage och torv!!!

Jag har haft hästar ända sen jag varit liten och nästan alltid varit allergisk...mot hästar,hö och spån. Jag har dock varit utsatt för djuren hela tiden och därigenom säkert vant mig lite men är jag ifrån hästar en längre tid blir det sämre när jag träffar dem igen. Har även astma men det har blivit bättre sen jag slutat med mjölk då då det bildas mycket slem då. Det finns väldigt bra mediciner nu med.

Jag är pälsdjursallergiker sedan 11 års ålder är nu 24 år jag har 2 st hästar, 3 st katter, 1 st hund, 1 st fågel, 2 st får, 2 st kaniner tror det var allt. Jag äter inga piller längre gjorde det för plus atsma medecin ögon droppar, nässprej då jag inte kunde andas där igenom heller. men nu funkar det skapligt förutom då alla djur fäller det blir lite mycket då? så visst går det !! det beror på hur mycket man kan stå ut med !!!:love:

Jag är superallergisk mot allt möjligt, däribland både hö, pollen, pälsdjur och damm i allmänhet.

Läkarna förfasas men jag trotsar mina allergier till max.
-Vad vore livet utan djur?

Har för tillfället ingen egen häst, men har haft i många år. Har en smärre kattfarm hemma i lägenheten och spenderar stor del av min tid i diverse stall och ridhus.
Vissa tider är det nästintill outhärdligt, som tex. på våren när man också är så påverkad av allt pollen, men med hjälp av maxdoser av allergimediciner både i tablett- och sprayform försöker jag stå ut.

Mitt tips är också mask- finns att köpa på tex. apotek, men brukar också finnas på färg- och byggaffärer samt även på vissa välsorterade lantbruksvaruhus.
Om man inte redan har testat någon allergimedicin, så finns det flera receptfria på apoteket, nässprej som tex. becotide brukar vara mycket effektiv.

:) Hejsan.
Jag lovar det går att leva med djur...
...jag vet...jag är född med astma och
mina första två levnadsår så var jag inne och ute mycket på sjukhus. :) Ätit 8 medeciner två gånger om dagen.
När jag var tonåring började jag rida på en ridskola
två dagar i veckan och det gick väldigt bra.
Sen efter jag gick ut grundskolan så började jag jobba med
hästar och blev ridlärare så smånginom och
varken tålde hästar eller det som kom med...
...men viljan var starkare att få jobba med det jag
helst av allt ville. :bump: Äter inga medeciner alls längre och
mår hur fint som helst...:banana:
Har väl mina stunder då jag är snuvig och hostig. :rofl:
Men inte mer än nån annan. :D
Slutade för ett tag sen på det jobbet jag hade som ridlärare och hästskötare...pga bristande intresse...
...men jag håller dagligen på med min egna häst som
bor hemma hos mig och min sambo. :)
Det är bara till att kämpa för det man tror på och vill göra.
:bump:

Hej, jag är allergisk mot hö/hösilage, gräs och de mesta pollen samt aningens damm. Har just nu eget stall där 4 hästar str. Har jobbar 1½ år som hästskötare. Har gått hippologen. Inte måste du sluta med hästar!! Medecin under sommarhalvåret funkar bra. Tänka på att man har handskar och långärmat när man hanterar hö/hösilage.

Tänk på det positiva, du slipper hjälpa till på fälten under höskörden! ;)

I mitt förra stall var det en som var allergisk mot hösilage, men det löste vi genom att vi andra i stallet hjälpte till att göra iordning det åt den hästen, samt att personen slapp vara med på fodringsschemat. (hade ett särskilt utrymme där maten förvarades, vilket givetvis underlättade)

Spån låter jobbigare, men det finns säkert knep där oxå.

Känner hästallergiker som rider för fullt, och hundallergiker som är hunduppfödare, så ingenting är omöjligt....

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
2 079
Senast: Icfafn
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 213
Senast: Migo
·
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 693
Senast: Dopy
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 104
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar