Allergi eller akut fång?

cutty

Trådstartare
Har fått en inackordering som kom i lördags. Tidigare stått enbart på stall och tränats, släpptes nu i gräshage för vila. Naturligtvis med fri tillgång till hö.
Igår vid insläpp stel och darrig i kroppen. Finner inget annat fel.

Varken ätit eller druckit över natten. Idag riktigt tjock i båda frambenen, från under knäna och ned till hoven. Varm i benen och hoven. Ovillig att föra sig. Skulle ej säga halt utan snarast väldigt stel. Ingen feber.

Kontaktat veterinär som rekommenderar finadyne, för att få hästen smärtfri.

Vad jag funderar över är om det kan vara en allergisk reaktion/foderomställningen, eller om det kan vara akut fång :confused:

Är det allergi så borde det ju vara kortison som hjälper...

Sv: Allergi eller akut fång?

stått enbart på stall och tränats och ni släpper den direkt i gräshage??
jag måste säga att det var ganska korkat. oavsett vår eller höst så vänjer man in hästen någon timme i taget med gräs, och en häst som enbart stått på stall tidigare, är väl det ÄNNU viktigare att sköta det korrekt?? rätta mig gärna om jag har fel.
lyssna på vad vet säger när han/hon kommer och tänk efter lite nästa gång tycker jag.

Vi med fångpållar säger nog alla direkt att det är Fång.
Varför släpptes hästen direkt ut på gräs när den aldrig gått på det innan, som bäddat för fång...

Naturligtbvis inte enbart på gräs, helt dum är jag inte;)

Som jag skrev fick och åt hästen ca 7 kg hö per dag upptill. Så någon jättemängd med gräs har den ej kunnat äta.

Ingen som gissar på allergisk reaktion?

Kan symptomen darrig och stel vara fång? Har ej ont i sulorna (kollat med visitertång).

Som jag skrev fick och åt hästen ca 7 kg hö per dag upptill. Så någon jättemängd med gräs har den ej kunnat äta.

Kan symptomen darrig och stel vara fång? Har ej ont i sulorna (kollat med visitertång).

Utgår från att det är samma hö som det fått i sitt tidigare stall den utfodrats med i nya hagen? Låter som fång men alltid svårt o veta så här över internet.

Förstår nog inte vad du menar.

Varför har den inte kunnat äta någon jättemängd med gräs?
Var det lite gräs i hagen eller räknar du med att den inte äter så mycket för att den har fått sin vanliga mängd hö?

Min reagerade inte heller på visitertången när han hade fång.

Jag har ingen erfarenhet av allergi, så jag kan inte säga något om det.

I natt hade det varit frost här, så då får man vara mycket försiktig med gräset - särskild om hästen inte är van.

Kanske att temperaturen föll rätt snabbt även i går kväll, så att hästen fick i sig gräs med extra mycket fruktan.

Ja. Låga proteinvärden.

Väntar på att vet skall ringa upp och meddela när h*o kommer. Men det är ju knappast fel att ha en föraning om diagnos och behandling.

Hästen kan ju ej äta hur mycket som helst. Äter i träning 5-6 kg hö. Litet spinkigt fullblod... Avföringen är ej heller "gräsfärgad", såsom hos hästar på bete.

Plockades in igår kväll, och då hade vi +12 grader.

Senast ändrad:

Hästen kan ju ej äta hur mycket som helst. Äter i träning 5-6 kg hö. Litet spinkigt fullblod... Avföringen är ej heller "gräsfärgad", såsom hos hästar på bete.

Plockades in igår kväll, och då hade vi +12 grader.

Du får gärna precisera lite mer vad du menar...

Den äter 5-6 kg när den är i träning, men är det så mycket den själv väljer att äta eller hade ätit mer om den hade haft möjlighet?

Hade den ätit slut på höet i hagen när ni tog in den?

Hästen kan ju varit stressad av flytten också och det kan ju vara bidragande till att utlösa fång.

Det finns, vad jag vet, ej någon bevisad teori för vad som orsakar fång.

Skrev det om proteinet då detta, enligt några, anses kunna orsaka fång.

Orsakerna kan ju vara många. Men har min fått det, så måste det ju bero på något. Vet om sockret i gräset, men utesluter det då vi ännu ej haft nattfrost.

Vad jag funderar över är om det kan vara en allergisk reaktion/foderomställningen, eller om det kan vara akut fång :confused:

Är det allergi så borde det ju vara kortison som hjälper...

Ingen aning, tyvärr. Det kan säkert vara fång men antagligen lika gärna ngn allergi eller annan reaktion på omställningen. Men jag är inte heller veterinär.

Men däremot så vet jag att om det nu skulle vara fång så är det inte bra att ge den kortison mot en allergisk reaktion. i alla fall inte invärtes. Det kan förvärra fånganfallet. Men det vet ju veterinären i och för sig.

Du får gärna precisera lite mer vad du menar...

Den äter 5-6 kg när den är i träning, men är det så mycket den själv väljer att äta eller hade ätit mer om den hade haft möjlighet?

Hade den ätit slut på höet i hagen när ni tog in den?

Hästen kan ju varit stressad av flytten också och det kan ju vara bidragande till att utlösa fång.

De flesta fullblod i träning kan få hur mycket hö de vill. Orkar ändå inte äta så mycket, då många av dem får upp till 7 -8 kg kraftfoder per dag som mättar.

Lite hö kvar ute, plus lite av sitt kraftfoder.

Stressen kan vara en sak. Tävlade förra helgen, flyttade denna. Stått på samma plats sedan 2007, och ej gått lös under denna tid. Varken hage eller paddock.

Senast ändrad:

Låter som fång.

Skulle det vara någon allergi, och du behandlar med kortison finns risken att den utvecklar fång ändå. Man har tydligen sett något sådant samband. Min fick en allergisk reaktion i förra veckan, och jag ringde vet, som rådde mig att inte behandla med kortison, om hästens allmäntillstånd var bra. för annars fanns en stor risk att han skulle få fång istället.

Vet det om kortison. Står varning i fass.

Står ute i paddocken, och har ej rört på sig sedan 9 då han släpptes ut. Inte ens druckit.

De flesta fullblod i träning kan få hur mycket hö de vill. Orkar ändå inte äta så mycket, då många av dem får upp till 7 -8 kg kraftfoder per dag som mättar.

Lite hö kvar ute, plus lite av sitt kraftfoder.

Stressen kan vara en sak. Tävlade förra helgen, flyttade denna. Stått på samma plats sedan 2007, och ej gått lös under denna tid. Varken hage eller paddock.

som fullblodsägare blir jag mörkrädd. en häst som sen två år tillbaka ej gått lös, vare sig paddock eller hage, så släpper du glatt ut den på gräs, slänger ut hö PLUS kraftfoder, och undrar varför den mår dåligt?
Och fullblod som är kända för att vara känsliga.... inackordering säger du, vad säger ägaren om detta??

Hö och kraftfoder är vad den gått på och haft spånbädd. Alltså ökar jag hömängden rejält, minskar fraftfodret till 1 kg och den får gå några timmar i nerbetad gräshage per dag. Ställs på halm.

Som jag tidagre i tråden skrivit har den knappast hetsätit gräs. Den är i tävlingskondition, och vandrar eller står mest bara still och vilar. Hade jag släppt rätt ut på gräs så skulle ju magen sagt ifrån, eller hur? Hästen har helt normal " påstall-avföring".

Min fråga är faktiskt som står överst, om symptomen kan tyda på fång eller allergi.

Orsakerna till fång kan ju vara många. Men att foderomställning skulle utlösa det har jag ingen erfarenhet av. Foderomställningen skulle snarast ge sig till uttryck genom taskig mage.

jag förstår. tycker bara det låter märkligt.
och det absolut bästa är att helt enkelt vänta på veterinären, vi här på buke kan bara spekulera och anta utifrån vad du skriver.
jag hoppas det inte är något allvarligt. men du måste väl förstå att man reagerar när du berättar hur hästen haft det innan och du släpper ut den på gräs bara sådär?!

Kapar tråden lite,
Nattfrost nu på hösten, hur farligt är det? Finns det något att läsa i ämnet mm? Vårfrost är värre än nattfrost om jag förstått det rätt? Har en liten shettis som vi haft sen i våras och vill ju inte ha fång på den lilla sötnosen. Hur ska man bära sig åt för att slippa?

Liknande trådar

Hästvård Någon med samma/liknande erfarenhet? Kvalificerade gissningar mottages... Igår fick min häst vad jag uppfattade som en kraftig...
Svar
17
· Visningar
1 719
Senast: Snubbelfot
·
B
Hästvård Eftersom veterinären inte vet och bara gissar kanske det finns någon här som har varit med om liknande på sin häst? Det handlar om en...
2
Svar
21
· Visningar
10 083
Senast: Korven
·
Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
14 278
Senast: Summerwind
·
Hästvård I onsdags förra veckan opererades min häst, och när jag hämtade henne nästa dag gick hon inte riktigt bra, korta steg, speciellt neråt...
Svar
8
· Visningar
1 955
Senast: snofflan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka