Allergi eller akut fång?

Sv: Allergi eller akut fång?

Något bättre idag efter 7 timmar i paddocken. Fortsätter med Finadyne.

Idag tror vet på att svullnaden var foderrelaterad. Enbart hö gäller ett par dagar framöver.

Vet misstänkte igår kväll foderrelaterat problem.

Bättre idag. Fick igår kväll två tabletter med Opticorten, kortison, samt 10 ml intravenöst Finadyne.

Idag ser hästen helt ok ut! 2 timmar i hage får det bli. Sedan kommer fortsättnigen.

Har vet helt släppt misstanken om fång? Med tanke på att man sätter in kortison, vilket man ju absolut inte vill vid fång?

Det är en konstig veterinär du har, först så tror h*n att det är fång, nästa dag så sätts det in kortison (!?!) för att h*n tror något annat :confused:. Vad sa blodprovet? Eller det kanske inte behövdes eftersom det verkar som gissningsleken, "finn fem fel" :crazy:.

Nä, jag kan ju hålla med om att diagnosen werkar ganska flytande. Frågan är wad weterinären werkligen sagt och wad som återges här. Och wilka symptom weterinären skulle skriwa att hästen har om hon eller han skrew en tråd - det skulle troligen se helt annorlunda ut än det ts återger.

Men hur som helst - nä, jag måste inte låta arg. Fast det är ganska skoj, för i werkligheten är jag wärsta stryka-medhårs-människan..

Men om jag skriwer så här istället:
1) Antibiotika? Ja, det är naturligtwis suweränt att det finns antibiotika att sätta in, men ingen kan ju ha missat senaste tidens diskussioner om multiresistenta bakterier och risken att wi - eller wåra husdjur - i framtiden kan komma att dö aw sjukdomar som idag enkelt botas med penicillin. Så jag är helt emot att behandla waga symptom med antibiotika bara utifall att. Wilket jag tycker att du föreslår. Jag tycker inte att man ska "kräwa" antibiotika aw sin weterinär eller läkare utan helt enkelt förlita sig på att wederbörande med sin utbildning och erfarenhet wet wad h*n pysslar med. Om man, som du antyder (kanske helt riktigt, så inte för det), har stött på ett stolpskott till weterinär (eller läkare) så gör man bättre i att byta och söka hjälp på annat håll än att försöka öwertala wederbörande att skriwa ut mediciner som man själw will ha. Det blir sällan rätt och kommer i de flesta fall att gå ut öwer djuret. Säg att ts häst har fång - och man slänger in en kur antibiotika. Wad händer då tro?

2) Finadyne wersus Metacam. Jag har inte samma erfarenheter som du. "I wåra trakter" - wadå?

För säkerhetsskull lägger jag nu till en sån här snäll... :):laugh:

Vet misstänkte igår kväll foderrelaterat problem.

Ja, och vet har troligtvis rätt, och jag tror stenhårt på fång.

Det är kolhydrater som gör att hästen får fång (enkelt förklarat) och det är mest kolhydrater i gräset på vår, höst, gryning, skymning.

Knapp
Hur skulle det vara om vet. slutar gissa och gör en grundlig undersökning för att hitta felet?
För med det du beskriver känns det bara som att han gissar.Om du ens har haft ut en vet. och inte gissar själv...men klart läkemedlen är väl inte receptfria så...äsch jag vet inte men det låter helkonstigt allting måste jag säga :crazy:

Jag haft ute vet tre gånger, framgår om inte annat av förrättningsunderlagen. All behandling i samråd med denne.

Hästen blev dagen efter kortisonet helt ren i benen. Har bytt hage, då jag ej vet vad som låg bakom. Nu har det gått en vecka och hästen är pigg och glad!

Men vad säger hästens ägare? Jag fattade det som att det inte är din häst? Jag hade blivit galen om det hade varit min. Man ska ju skynda långsamt med hästar.:grin:

Till Ylva ang metacam och kolik: Det var inget som du gjorde konstigt? Min häst fick metacam + boxvila långa perioder pga hovledsinflammationer och efter all kortison fick hon fång vilket återigen gav massa boxvila och metacam men aldrig att hon visade tecken på kolik. Metacam ska enligt uppgift vara skonsammare för magen än Butta och väldigt lätt att få i hästen eftersom det smakar mums :) Min häst hade som enda symptom på fång en väldig ovilja att röra sig, inga varma hovar eller konstig ställning. Även min veterinär kallade det för "fångkänning" men skorna åkte av omedelbums och tån kortades rakt av, ingen mat annat än hö blandat med halm och mycket mjukt underlag skulle det vara i flera veckor. Klurigt med fång.. :(

Helt underbart att det inte var fång! Vad skönt att det löste sig :) Sa veterinären något mer än att "det" är foderrelaterat? Diagnos?

Liknande trådar

Hästvård Någon med samma/liknande erfarenhet? Kvalificerade gissningar mottages... Igår fick min häst vad jag uppfattade som en kraftig...
Svar
17
· Visningar
1 719
Senast: Snubbelfot
·
B
Hästvård Eftersom veterinären inte vet och bara gissar kanske det finns någon här som har varit med om liknande på sin häst? Det handlar om en...
2
Svar
21
· Visningar
10 083
Senast: Korven
·
Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
14 278
Senast: Summerwind
·
Hästvård I onsdags förra veckan opererades min häst, och när jag hämtade henne nästa dag gick hon inte riktigt bra, korta steg, speciellt neråt...
Svar
8
· Visningar
1 955
Senast: snofflan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka